Gå til innhold

Hvorfor står det så dårlig til med økonomien i kommunene?

Perine

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (26 minutter siden):

Fiffig hvordan de alltid kommer med slike fantastiske ordninger helt på slutten av en stortingsperiode. Skulle tro de legger opp til å sanke stemmer med slike forslag. Nå har vi krigen mot kriminalitet, vi skal få bedre eldreomsorg, de lover å ikke øke skattene, lavere renter, mer penger. 

Skulle tro valgkampmaskineriet til AP er igang

Ja, sant det. Partiene utnytter nok tiden som er igjen før valget til å krydre valgflesket sitt så mye de kan.  Det får være opp til oss å bedømme kvaliteten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, noen kommuner er ELENDIGE på pengebruk.

Kommunen vår bygde en hundepark for mange millioner - med tilhørende vedlikeholdsbehov, siden de må ha vaktmestere ansatt på fulltid der bare for å klippe gress og rake stier og sånt - samtidig som de legger ned barneskoler fordi "kassa er tom".

De har visstnok et eget budsjett for "parker og friluftsliv" og mener det ikke går an å overføre penger derfra til budsjettet for feks. skoler eller eldreomsorg, men hele poenget med å være i kommunestyret må jo være å kunne omprioritere slike budsjett.

Sukk.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserende å arbeide i kommunen i hvert fall der det spares til den store gullmedalje f.eks i skolene og på de ansatte.. Mens jeg har venner som arbeider i fylkeskommunen som får en time trening hver dag i arbeidstiden, 6 planleggingsdager fri med lønn hvis de har barn, 3 planleggingsdager i året spandert på hotell med middager osv. dersom de arbeider på vgs. og lista fortsetter. Goder som jeg mener er lite nødvendig. Mange av de som arbeider i kommune arbeider ofte på dugnad nærmest. De kommunale tjenestene som skolene, eldrehjemmene osv. må spares i hjel. Et eller annet sted er det jo feil i prioriteringene ? Når fylkeskommunene kan ha sååå mye bedre økonomi enn kommunene.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (10 timer siden):

Tja, noen kommuner er ELENDIGE på pengebruk.

Kommunen vår bygde en hundepark for mange millioner - med tilhørende vedlikeholdsbehov, siden de må ha vaktmestere ansatt på fulltid der bare for å klippe gress og rake stier og sånt - samtidig som de legger ned barneskoler fordi "kassa er tom".

De har visstnok et eget budsjett for "parker og friluftsliv" og mener det ikke går an å overføre penger derfra til budsjettet for feks. skoler eller eldreomsorg, men hele poenget med å være i kommunestyret må jo være å kunne omprioritere slike budsjett.

Sukk.

Parker og friluftsliv får visst ganske mye her også, men planting og stell settes bort til private firma og pengene flyr. På nyhetene i dag var det innslag om hvor dårlig det sto til rundt i kommunene, og samtidig kom det en lekkasje om store overføringer til kommunene i statsbudsjettet.  Jeg er nok ikke alene om å tvile på at pengene styres dit det er kuttet mest.  Erfaringen sier noe annet. 

Noe annet som noen av kommunens innbyggere ergrer seg over, er all denne pynten som havner innenfor bygrensen og absolutt ingenting utenfor, selv om kommunen har mange tettsteder spredt utover et ganske stort areal.  Det var opprinnelig flere små kommuner som slo seg sammen.

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på kirker. Noen ligger midt i byene, de er både landemerker og kulturinstitusjoner, og  i hyppig bruk til både vanlige kirkefunksjoner, konserter med fulle hus for publikum fra store deler av landet.  Hvem bør ha ansvar for vedlikehold av slike bygg? Kommunen som eier, fylket eller staten?  Noen av disse har store  etterslep på vedlikehold og kan være farlige for omgivelsene.  Kostnader kan komme opp i flere hundre millioner. Bør slike historiske byggverk jevnes med jorden for å kunne få råd til lærebøker i skolen, eldreomsorg og andre nødvendigheter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommune sammenslåing burde skje på initiativ fra kommunene, ikke som et pålegg fra regjeringen.

At kommune økonomien er svak er jo del av at hele den norske økonomien er svak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Kommune sammenslåing burde skje på initiativ fra kommunene, ikke som et pålegg fra regjeringen.

At kommune økonomien er svak er jo del av at hele den norske økonomien er svak. 

Den var ikke svak før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 timer siden):

Den var ikke svak før

Det er blant annet fordi vi blir flere eldre og færre som betaler skatt for hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (6 timer siden):

Det er blant annet fordi vi blir flere eldre og færre som betaler skatt for hvert år.

Likevel hadde kommunene like lite da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av kommunene har gamblet bort penger på børs, og bygd mye rare "signalbygg" osv. Folk betaler så mye skatt inn til kommunene og tilbudet blir bare dårligere. Sammenslåing vil bare utsette problemet, eller kanskje gjøre det enda verre, fordi alt blir mer sentralisert men sløsingen fortsetter + at de ansetter folk for å "samkjøre"  som også er et pengesluk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommune som bruker masse penger på fasaden og lukker øynene for hjemløse, matkøer, store mangler i pleie og omsorg, kriminalitet mv. er Kristiansand, for der prioriterer de kultur, må vite.  Fint skal det være om halve ræ... henger ute.  På kommunens hjemmesider står hva som ble avsatt til å polere disse glansbildene i 2023. Jeg vet ikke hva det endte opp med, eller tallene for 2024,men de finnes vel på en eller annen oversikt:

I 2023 ble det bevilget følgende kommunalt driftstilskudd:

• 32,464 mill. kr til Kilden Teater og konserthus for Sørlandet IKS
  • 9,050 mill. kr til Kilden kultur
  • 6,335 mill. kr til Sørlandets kunstmuseum/Kunstsilo

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 23.9.2024 den 13.24):

Som borger er jeg ofte uenig i hvordan kommunen prioriterer, og det er heller ikke noe enkelt parti, der jeg er enig i alle hovedsakene.

Hovedproblemet er vel at kommunene ikke er flinke nok til å prioritere..(svake politikere)

Endret av LeneXCII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (På 7.10.2024 den 0.27):

Staten har likevel blitt rikere... det er snakk om prioriteringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (8 timer siden):

En kommune som bruker masse penger på fasaden og lukker øynene for hjemløse, matkøer, store mangler i pleie og omsorg, kriminalitet mv. er Kristiansand, for der prioriterer de kultur, må vite.  Fint skal det være om halve ræ... henger ute.  På kommunens hjemmesider står hva som ble avsatt til å polere disse glansbildene i 2023. Jeg vet ikke hva det endte opp med, eller tallene for 2024,men de finnes vel på en eller annen oversikt:

I 2023 ble det bevilget følgende kommunalt driftstilskudd:

• 32,464 mill. kr til Kilden Teater og konserthus for Sørlandet IKS
  • 9,050 mill. kr til Kilden kultur
  • 6,335 mill. kr til Sørlandets kunstmuseum/Kunstsilo

Så setter jo også Kunstsilo og Kilden Kristiansand på kartet som annet enn bibelbelte og bakevje som henger etter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 time siden):

Så setter jo også Kunstsilo og Kilden Kristiansand på kartet som annet enn bibelbelte og bakevje som henger etter.

Jo da, men det sier noe om prioriteringen av kommunens penger.  På vanlige borgeres budsjett må basisbehov og forpliktelser dekkes før et evt. overskudd kan brukes til fornøyelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (23 timer siden):

Jo da, men det sier noe om prioriteringen av kommunens penger.  På vanlige borgeres budsjett må basisbehov og forpliktelser dekkes før et evt. overskudd kan brukes til fornøyelser.

Problemet med det er at det bestandig vil være noen basisbehov som ikke dekkes, skal vi ikke da bevilge penger til kultur og til ting som ikke er livsnødvendige, jeg mener jo. Det at Kristiansand kommune investerer i disse tingene gjør at kommunen blir mer attraktiv, kan tiltrekke seg en annen type innflyttere osv. turister også, som vil oppleve mer enn sabeltann og sommer/sjø.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fru Alving skrev (På 7.10.2024 den 0.27):

Hvem er det som ikke betaler skatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (På 3.10.2024 den 13.07):

Provoserende å arbeide i kommunen i hvert fall der det spares til den store gullmedalje f.eks i skolene og på de ansatte.. Mens jeg har venner som arbeider i fylkeskommunen som får en time trening hver dag i arbeidstiden, 6 planleggingsdager fri med lønn hvis de har barn, 3 planleggingsdager i året spandert på hotell med middager osv. dersom de arbeider på vgs. og lista fortsetter. Goder som jeg mener er lite nødvendig. Mange av de som arbeider i kommune arbeider ofte på dugnad nærmest. De kommunale tjenestene som skolene, eldrehjemmene osv. må spares i hjel. Et eller annet sted er det jo feil i prioriteringene ? Når fylkeskommunene kan ha sååå mye bedre økonomi enn kommunene.. 

Hvilken fylkeskommune er dette? Jeg jobber også i en fylkeskommune og vi får ikke en times trening hver dag. Det må jeg ta etter jobb 😅 Hotell har jeg heller ikke opplevd enda, men vi får en del middager i forbindelse med seminarer. Enig i at det nok er vill pengebruk til tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (8 timer siden):

Hvilken fylkeskommune er dette? Jeg jobber også i en fylkeskommune og vi får ikke en times trening hver dag. Det må jeg ta etter jobb 😅 Hotell har jeg heller ikke opplevd enda, men vi får en del middager i forbindelse med seminarer. Enig i at det nok er vill pengebruk til tider. 

Vestfold/Telemark, men nå er det jo oppløst / delt seg  igjen - men godene har fortsatt etter opløsningen. Har flere venninner som arbeider som jurister, eller som arbeider med saksbehandliger - alle de får en times trening pluss 6 dager betalt fri til plandager (i tillegg til de vanlige "sykt barn" dager ) og lærere i fylkeskommunen, altså vgs - Lærerne hadde plandager på Kragerø resort for ikke så lenge siden - betalt med middager og overnatting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor administrasjon og gode lønninger der. Det er direkte latterlig hvor mange rådgiver og prosjektstillinger som er i en kommune. Det burde vært en gjennomgang på dette og sett på behov og tidsbruk, der ligger det nok en del sparemuligheter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...