Gå til innhold

Hvorfor står det så dårlig til med økonomien i kommunene?

Perine

Anbefalte innlegg

lillebamsemums skrev (20 minutter siden):

Her var de slått to kommuner sammen. På vær sin side av vannet. På den ene siden truer de med å legge ned alt. Legevakten, brannvesenet, barnehager og skoler. De har per dags dato kun lagt ned en barnehage. Om de hadde lagt ned legevakten hadde de fleste på den ene siden av kommunen hatt 1-2 timer kjørevei til legevakten på andre siden av vannet. Så om du er uheldig så dør du før helsepersonellet kommer frem i tide. De skal kutte veldig mye. Men i kun den ene delen av kommunen. Så de som bor på den andre siden av kommunen har store fordeler. De flyttet nav kontoret, som gjør at flere må reise lengre (vi bruker 1 time og 20 min ish dit med bil), ikke like lett for noen uten lappen og bil. Må ta fri fra jobb for å kjøre samboer på sykehuset eller andre steder da vi bor et sted det ikke går buss, kun skolebussen som går en gang om morgen og to ute på ettermiddagen. 

Tre kommuner er slått sammen der jeg bor. Og det er på en måte logisk at en øy er en kommune. Men samme problemet her. Alt sentraliseres og de som bor helt nord på øya må kjøre over en time, eller ta buss som bare går annenhver time, og så bytte buss to ganger og gå 15 minutter for å komme seg til legevakta. Så spøken er at hvis noen blir skikkelig syke håper de at det er psykisk, for fysisk og hvis du ikke kan gå blir det stress🤣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke sammenslåing av kommuner er løsningen.  Derimot kunne man fjerne fullstendig fylkeskommunestrukturen som kun er et kostnadskrevende mellomlegg mellom stat og kommune.

Så er det økonomisk kompetanse da, her er desverre svært mange kommunepolitikere helt håpløse, de skal forvalte en kommuneøkonomi uten å ha kompetanse til det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (På 26.9.2024 den 21.04):

Men også kommuner med god råd sliter. Min kommune er "rik" men vi får jo ikke tak i flere folk av den grunn. 

Jeg er flyttbar og bytter lett arbeidsgiver om betingelsene er gode nok.

Som kvalifisert helsepersonell med bred erfaring, så er det ikke akkurat manko på jobber. Er man i behov av kvalifisert arbeidskraft, så må betingelsene bedres. 

Kommunale helse- og omsorgstjenester er en svært konkurranseutsatt næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (7 timer siden):

Jeg er flyttbar og bytter lett arbeidsgiver om betingelsene er gode nok.

Som kvalifisert helsepersonell med bred erfaring, så er det ikke akkurat manko på jobber. Er man i behov av kvalifisert arbeidskraft, så må betingelsene bedres. 

Kommunale helse- og omsorgstjenester er en svært konkurranseutsatt næring.

Men det blir jo ikke flere helsepersonell (på kort sikt) av å øke lønna. Når vi øker lønna, øker naboene lønna. Alle ender opp med like mange sykepleiere som før, men de er dyrere enn før. 

På lang sikt kan flere velge å utdanne seg til helsepersonell, men da kommer et annet problem - da blir det færre som utdanner seg til andre yrker som vi også trenger, som lærere, jurister, ingeniører, teknikere. Skal vi ofre barnas utdannelse for å ivareta eldre? Eller skal vi drite i verdiskaping og produksjon og suge arbeidskraften ut av privat sektor samtidig som kostnadene i offentlig sektor da vil eksplodere? 

Så lenge Norge samlet sett mangler folk lar ikke problemet løse seg med å spytte inn penger. Så lenge vi blir brutalt flere eldre og langt færre unge må problemene løses med å løse oppgavene på andre måter enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (20 timer siden):

De fleste på min alder er ferdige med arbeidslivet og har vært igjennom de utfordringene som mange unge står i i dag med jobb, bolig, familie, tidsklemme osv.  Jeg er altså en av alle som blir snakket ned om som en tikkende bombe av byrder for de unge i nær fremtid.  Er det så underlig at man grubler litt i blant?

Nei det er overhodet ikke underlig å gruble, men du ser frem til en langt bedre pensjonisttilværelse og velferdsgoder enn de som blir født i dag kan se frem til. 

Og JA - det ER en byrde for et samfunn når det blir en overvekt av eldre uten særlig tilsig av unge til å ivareta disse eldre. Det ER krevende for et samfunn. Vi må jo snakke om det! Samtidig er det jo et valg vi som lever i dette samfunnet har tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (2 minutter siden):

Men det blir jo ikke flere helsepersonell (på kort sikt) av å øke lønna.

Absolutt ikke. Men det er en av faktorene for å rekruttere i et marked der det er stor manko på arbeidskraft.

Men sett under ett, så er mangelen på kompetanse i helse- og omsorgstjenester alvorlig. Mange kommuner er allerede i gang med store omveltninger av tjenestene grunnet den store økningen som kommer.  Det er mange flere oppgaver i sektoren som må løses, med for få hender.

I min hjemkommune er det en enorm satsing på velferdsteknologi feks. Samtidig omstruktureres flere av tjenesteområdene for å håndtere den allerede begynnende økte belastningen på tjenestene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (På 26.9.2024 den 9.33):

Mulig det er feil at kommunene skal betale velferd og helse, fordi det fører til ujevn kvalitet fra kommune til kommune. Kommuner med mye penger kan gi godt tilbud, mens de med svak økonomi sannsynligvis bryter loven hver dag. 

Noen av de sterke kommunene som stort sett gir gode helsetilbud ble nylig av staten fratatt hundrevis av millioner og tvinges til å kutte i noe som sannsynligvis er et tilbud med høyere kvalitet enn de fattige kommunene leverer. Det er mange svært vanskeligstilte mennesker som i dag har et bedre (dyrere) tilbud enn nye kuttede budsjetter tillater, men alt er ikke bare velstand i de rike kommunen heller. Jeg tror sykehjem også der er underbemannet i så alvorlig grad at demente lever et innesperret og stusselig liv.

Det finnes rasjonaliseringsmuligheter i det offentlige. Særlig i skolene som i for liten grad bruker de undervisningsmetodene og strategiene som vitenskaplig er testet ut som de mest effektive. Om skolene underviser mer effektivt så kan trolig skoleløpet reduseres med flere år uten at det går ut  over læringsutbyttet. Der er det penger å spare. 

Redusere skoleløpet med flere år? Hvor tenker du barna skal gjøre av seg da, ta seg jobb på fabrikken og i smia?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (29 minutter siden):

Nei det er overhodet ikke underlig å gruble, men du ser frem til en langt bedre pensjonisttilværelse og velferdsgoder enn de som blir født i dag kan se frem til. 

Og JA - det ER en byrde for et samfunn når det blir en overvekt av eldre uten særlig tilsig av unge til å ivareta disse eldre. Det ER krevende for et samfunn. Vi må jo snakke  om det! Samtidig er det jo et valg vi som lever i dette samfunnet har tatt. 

Ja, jeg forstår hva du sier, men jeg mener at det MÅ vel finnes noen smarte hoder et sted, som kan fordele og løse disse vanskelige temaene på en mye bedre og mer rettferdig måte enn det vi hører om i dag.  det er akkurat det som er mitt umulige ønske.

Du får ha meg unnskyldt, men jeg synes denne illustrasjonen var god:

IMG_5509.JPG

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (37 minutter siden):

Absolutt ikke. Men det er en av faktorene for å rekruttere i et marked der det er stor manko på arbeidskraft.

Men sett under ett, så er mangelen på kompetanse i helse- og omsorgstjenester alvorlig. Mange kommuner er allerede i gang med store omveltninger av tjenestene grunnet den store økningen som kommer.  Det er mange flere oppgaver i sektoren som må løses, med for få hender.

I min hjemkommune er det en enorm satsing på velferdsteknologi feks. Samtidig omstruktureres flere av tjenesteområdene for å håndtere den allerede begynnende økte belastningen på tjenestene.

Mange kommuner har satset på velferdsteknologi lenge, og har ikke så mye mer å hente på det. Noe velferdsteknologi øker også hjelpebehovet. Flere kommuner har for eksempel merket av det å gjøre trygghetsalarmer gratis har økt behov for hjemmetjenester fordi gratis betyr at flere velger å ha trygghetsalarm, som igjen betyr at det blir flere utrykninger... Komplekse problemstillinger! 

I tillegg henger lovverket etter på en del områder. For eksempel har vi flere eksempler der vi ikke får erstatte en nattevakt med kameraovervåking og ambulerende nattevakt, fordi kamera regnes som tvang. En overvåkende nattevakt på én bruker er derimot ikke definert som tvang... 🙄 

Det er litt å hente på velferdsteknologi, men ikke veldig mye. Den største gevinsten ligger i å gjøre ting annerledes. Men da anklages jo kommunene for å kutte i tjenestene og å ikke ville bruke penger, så det er jo ikke enkelt, og feige politikere utsetter de ubehagelige avgjørelsene altfor lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 23.9.2024 den 13.24):

Jeg har nettopp sett Politisk kvarter hvor Blakke kommuner  var tema i dag.   Politikerne var uenige i forklaringene på hva som var galt og hvorfor.  Som borger er jeg ofte uenig i hvordan kommunen prioriterer, og det er heller ikke noe enkelt parti, der jeg er enig i alle hovedsakene.

Blir det snart en ny runde med sammenslåinger av fylker og kommuner, mon tro?  vil en evt. ny, blå regjering starte en slik runde med kaos igjen?

Ja jeg har lagt merke til et samarbeid mellom NRK Innlandet og Trønderlag så det blir nok de som står for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerdehvert år er det valgløfter som skal innfris, deretter skyldes overforbruket på tidligere kommunestyrer. Så kan man jo si at kommuner er noe underfinansiert av staten, at de burde bidra mer til skole og helse, men igjen så det er fortsatt et problem at alle avdelingene tømmer budsjettene sine "for å ikke få mindre neste år". En ukultur man må få bukt med og ikke løser med mer penger. Uansett er mangelen på arbeidskraft et problem alle kommuner sliter med, liten som stor, fattig som rik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

badevakta skrev (1 time siden):

Fjerdehvert år er det valgløfter som skal innfris, deretter skyldes overforbruket på tidligere kommunestyrer. Så kan man jo si at kommuner er noe underfinansiert av staten, at de burde bidra mer til skole og helse, men igjen så det er fortsatt et problem at alle avdelingene tømmer budsjettene sine "for å ikke få mindre neste år". En ukultur man må få bukt med og ikke løser med mer penger. Uansett er mangelen på arbeidskraft et problem alle kommuner sliter med, liten som stor, fattig som rik. 

Vi kan nok bli bedre på omskolering og arbeidsmarkedskurs, for vi har jo en del arbeidssøkende som sliter med å finne jobb. Det er ikke match mellom ledige hender og ledige stillinger.  Det kunne ha avhjulpet situasjonen iallfall litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av løsningen på eldrebølgen blir at de yngre og de friske eldre hjelper de som er syke og pleietrengende.

Dett er noe som tvinger seg frem og det er allerede mange pensjonister som bruker mye tid og energi på frivillig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (7 timer siden):

Noe av løsningen på eldrebølgen blir at de yngre og de friske eldre hjelper de som er syke og pleietrengende.

Dett er noe som tvinger seg frem og det er allerede mange pensjonister som bruker mye tid og energi på frivillig arbeid.

Enig! Samtidig som det blir mange flere eldre er det jo viktig å påpeke at mange av disse eldre faktisk har ganske god helse! Mange har 10-15 (og kanskje flere!) friske år foran seg når de pensjonerer seg, og kan bidra med mye. Frivillig arbeid har også en god positiv effekt på mental helse, som igjen gir god effekt på fysisk helse. Vinn-vinn-vinn! Eldre er sprekere enn noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (9 timer siden):

Det er også ofte slik at ektefeller må pleie  hverandre til døden og får minimalt med hjelp fra kommunen.  Voksne barn har nok med sitt. Enslige og syke eldre menn får lettere plass på hjem enn kvinner i samme situasjon.  At det er flest eldre kvinner på sykehjemmene, skyldes forskjellene i levealder.

Vi vet at eldreomsorg koster enormt masse penger, det er ingen som benekter det, men det står allerede svært dårlig til. Dette har politikerne vært klar over lenge, og forskjellene mellom kommunene er veldig stor.  Her en oversikt fra 2011

Det burde skremme de fleste, for årene går for oss alle.

Endret av Perine
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (23 timer siden):

Redusere skoleløpet med flere år? Hvor tenker du barna skal gjøre av seg da, ta seg jobb på fabrikken og i smia?

Ja, og på sykehjemmet og andre steder. Det ser ut som vi får arbeidskraftmangel blant annet pga eldrebølgen og sen rekruttering av arbeidskraft, og da er det lite effektivt å bruke opp for mange av de unges sterkeste år til unødvendig skolebenksliting. Vi har også et problem med sen fødselsdebut fordi damene gjerne vil vente med barn til de og deres ektefeller er godt etablert i arbeidslivet. Mange kvinner føder sin første når de er f.eks 29 år. 27 år er en bedre alder for å føde sin første.  

Utlendinger, f.eks. polakkene har bidratt med mye arbeidskraft de siste 20 årene, men fordi krona er svak og norsk næringsliv stadig betaler dårligere så blir det færre polakker her, og vi er nødt til å brette opp erma og gjøre mer av jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
issoras skrev (På 28.9.2024 den 19.44):

Mange kommuner har satset på velferdsteknologi lenge, og har ikke så mye mer å hente på det. Noe velferdsteknologi øker også hjelpebehovet. Flere kommuner har for eksempel merket av det å gjøre trygghetsalarmer gratis har økt behov for hjemmetjenester fordi gratis betyr at flere velger å ha trygghetsalarm, som igjen betyr at det blir flere utrykninger... Komplekse problemstillinger! 

I tillegg henger lovverket etter på en del områder. For eksempel har vi flere eksempler der vi ikke får erstatte en nattevakt med kameraovervåking og ambulerende nattevakt, fordi kamera regnes som tvang. En overvåkende nattevakt på én bruker er derimot ikke definert som tvang... 🙄 

Det er litt å hente på velferdsteknologi, men ikke veldig mye. Den største gevinsten ligger i å gjøre ting annerledes. Men da anklages jo kommunene for å kutte i tjenestene og å ikke ville bruke penger, så det er jo ikke enkelt, og feige politikere utsetter de ubehagelige avgjørelsene altfor lenge. 

Jeg tenker at en type nyttig velferdsteknologi er sporingsbrikke. Demente er innstengt på sykehjem. Med brikke kan de i større grad gå  ut og være lette å finne igjen.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sammensatt.

Noen kommuner driver ikke økonomisk fornuftig men ødsler pengene sine på mange områder.

Når en har vent seg til høyt pengeforbruk er det vanskelig å redusere tjenester.

Men mye av problemet er at staten sulteforer kommunene. De skryter voldsomt at de gir så mye penger. En ting det ofte glemmes er at kommunene er storforbrukere av strøm i sykehjem, rådhus og skoler. Den eksplosive veksten i strømkostnader slår selvsagt ut for kommunene.

Ellers har kommunene hele tiden fått flere og flere oppgaver, uten at det er kompensert i budsjettene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sett Dagsnytt 18 for i dag, og et av innslagene var helseministeren som snakket om en ny helsereform, som AP jobbet med. Det er interessant, for det var noe med flytende overganger mellom kommune og stat og sømløs helsetjeneste for pasient.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (13 timer siden):

Jeg har nettopp sett Dagsnytt 18 for i dag, og et av innslagene var helseministeren som snakket om en ny helsereform, som AP jobbet med. Det er interessant, for det var noe med flytende overganger mellom kommune og stat og sømløs helsetjeneste for pasient.  

Fiffig hvordan de alltid kommer med slike fantastiske ordninger helt på slutten av en stortingsperiode. Skulle tro de legger opp til å sanke stemmer med slike forslag. Nå har vi krigen mot kriminalitet, vi skal få bedre eldreomsorg, de lover å ikke øke skattene, lavere renter, mer penger. 

Skulle tro valgkampmaskineriet til AP er igang

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...