Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 
 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er riktig, men legger meg ikke oppi hva andre gjør og ikke.

Det er legen som sykemelder og han/ hun skal jo være relativt restriktive med sykemeldinger.

Opplever at jeg får mer energi om jeg ikke fokuserer så mye på hva andre gjør og ikke. 

Anonymkode: 9fbef...895

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok andre grunner enn bare det at de er sm. Leger skal jo ikke skrive ut sm i tide og utide fordi folk vil være mer sosial eller ha mer tid til seg selv. De har nok andre ting de sliter med som de nødvendigvis ikke oppgir til alle og enhver. Alle sykdommer ikke synlige, og hvis man da ikke snakker om det, er det ikke sånn at det står skrevet i pannen på folk hva de sliter med.

Anonymkode: 708f3...862

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prøvde jeg å skrive om i en annen tråd, men der klikket folk i vinkel. Og jeg er enig: hvorfor tar ikke folk seg bare FRI!

Anonymkode: c1689...77d

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hvorfor de faktisk er sykemeldte. 

Noen kan ha psykiske årsaker, som de ikke vil fortelle deg om. Og det å trene, være sosial, osv, er ofte medisin mot dette. Helt alvorlig, det er dette som er en del av behandlingen mot depresjon og angst: komme seg ut, trene, finne ting som gir glede. 

Selvsagt er det ikke ok å bruke sykemelding fordi man har lyst på mer fritid, men du vet altså ikke at disse folkene gjør dette. Å bli sykemeldt, som er noe en lege må gjøre, er noe man kan bli av psykiske årsaker, og å spekulere er utrolig ufint. 

Det er nitrist at folk med psykisk sykdom skal føle at de ikke kan følge legens anbefalinger og gjøre det som vil hjelpe dem å bli friske, av frykt for å bli dømt på den måten du nå gjør. 

Anonymkode: 506b2...53f

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen får sykemelding for å trene og se fresh ut TS 🤦‍♀️ men selv sykemledte kan både trene og ordne seg... og det å være sykemeldt betyr kke at du må være hjemme. Det kommer ann på hva man er sykemeldt for, og den dialogen er mellom den ansatte, legen, NAV og arbeidsgiver - ikke deg som kollega uten at den andre selv velger dele.. 

Anonymkode: d5ee1...e81

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at de som er sykemeldt bare skal holde seg hjemme?

Anonymkode: 49bbf...ff2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener at de som er sykemeldt bare skal holde seg hjemme?

Anonymkode: 49bbf...ff2

ja.

Anonymkode: c1651...82c

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, legen sykemelder dem selvfølgelig ikke for å trene. De sier til legen at de er slitne, at de er på vei til å bli utbrent. Legen stoler på pasienten og sier: «ja, da trenger du litt tid til å komme deg. Tren og gjør ting som gjør deg godt 😊» Pasienten går fornøyd ut av legekontoret og fikk viljen sin med treningsferie. Det er sykt, men sånn er det i Norge. 

Anonymkode: 5f89d...4e4

  • Liker 9
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har verdens høyeste sykefravær. 

Vi burde gjøre endringer. 

 

 

Anonymkode: c56b8...081

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er riktig, men legger meg ikke oppi hva andre gjør og ikke.

Det er legen som sykemelder og han/ hun skal jo være relativt restriktive med sykemeldinger.

Opplever at jeg får mer energi om jeg ikke fokuserer så mye på hva andre gjør og ikke. 

Anonymkode: 9fbef...895

Mange som er gode på å spille skuespill og lure leger. Leger er vanlige mennesker, og noen kan også føle seg presset av pasientene. 

Anonymkode: 36ce8...aa2

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at jobb må prioriteres over helse og menneskelige behov. Hva er det for et samfunn vi har skapt egentlig...

Anonymkode: aa0ad...241

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt sykt at jobb må prioriteres over helse og menneskelige behov. Hva er det for et samfunn vi har skapt egentlig...

Anonymkode: aa0ad...241

Men da får man ta den kostnaden selv da, ved å jobbe redusert

Anonymkode: 33d29...799

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske naivt å tro at det ikke ligger mer bak. Har man psykisk uhelse så er det ikke medisin å ikke treffe folk man har glede av og å trene og være ute er bedre medisin enn noe man får kjøpt på apoteket. Jeg har vært der selv og vet hva det betyr. Det var depresjon som var sykemeldings grunn og ja:jeg gikk til behandling. Men en del av helingen var å være sosial og ha mening i hverdagen. Og det la jeg ikke skjul på . 

Anonymkode: 6338d...71e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de sykemeldte fordi de skal ha tid til trening og sosiale ting, eller kan de være sykemeldte for andre ting, men tilfeldigvis møter deg på trening eller cafe?

Jeg var sykemeldt i 6 måneder pga fødselsdepresjon, og mannen tok over permisjon. Under behandlingen min ble jeg oppfordret til å komme meg ut, trene, være sosial og finne glede i ting. Likevel var jeg redd for å være sosial, bli sett på trening eller legge ut noe fra morsrollen fordi jeg var redd noen skulle tro at det betød at jeg ikke strevde eller var deprimert nok.

Det var ikke familie eller venner jeg var redd for å bli dømt av altså, men jeg postet ingenting fra gode dager på sosiale medier hvor kollegaer av meg eller mannen kunne se det. 

Anonymkode: 2299a...8c4

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ja.

Anonymkode: c1651...82c

Så sykemeldt/ aap og uføretrygd skal bare holde seg hjemme,?

De som er sykemeldt skal ikke gå turer...gå i butikkene etc 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 
 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

synes vel det er ganske rar grunn for og være sykemeldt,men er mer opptatt av egen liv enn alle andres

Anonymkode: 38fa4...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, holdningene i dette landet er fullstendig gått av skaftet. Og når vi har slike ordninger som vi har så har det utviklet seg en ukultur rundt å sykemelde seg for annet enn reell sykdom.

En sykemelding er ikke ment å være forebyggende. "Dersom jeg ikke tar litt tid for å pleie meg selv så kan jeg ende opp med å bli utbrent". Ok gjør noen grep for egen helse, finn deg en annen jobb. MEN DU ER IKKE SYK NÅ!

Og folk forsvarer unnasluntringen som vanlig. Andre må dekke for disses umoral. Husk det.

Det blir en slutt på dette. Viljen er der politisk. Så nyt det mens dere kan. 

Anonymkode: 13f95...a4f

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 
 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

 

1 - folk har ikke opplysningsplikt om årsaken til sykmelding. Kanskje du bør stille oppfølgingsspørsmål så du er sikker på å få den egentlige årsaken.                 *** Eller mener du at kollegene dine går til legen og juger på seg sykdom fordi de ikke har tid til å trene og være med venner? 

Det ville nok sjefen likt å vite om. Du kan varsle anonymt? 

2 - å være sykmeldt fra jobb er ikke å være sykmeldt fra livet. Som regel oppfordres man til å gå ut hver dag og få lys og luft, og helst treffe venner, fordi det hjelper tilfriskning mer enn å mure seg inne, generelt.               ***     Mener du at sykmeldte ikke skal vise seg ute blant andre? 

3 - Ja selvsagt kan du gå til legen og snakke om at du behøver sykmelding. Det er akkurat på den måten det foregår. 

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ja.

Anonymkode: c1651...82c

Så da hvis lege skriver at en sja gå til fysio. Og fysio setter opp trening som her var: gå turer i skogen , styrketrening ble gjort på trenigsstudio som fysio hadde avtale med.

Ska da ikke gjøres fordi de ska være hjemme?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...