AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Skrevet 23. september 2024 Jeg har slitt med spiseforstyrrelse. I flere år har hverdagen handlet om mat, kalorier og forbrenning. Prøver å komme meg ut av det. Står litt som et spm tegn? hva gjør jeg nå er tanken. Hva tenker dere på når dere står opp? Det første jeg tenker er jo frokost og deretter hvordan kaloriene skal brukes. Jeg tenker jeg må forbrenne mest mulig i løpet av dagen. Jeg får dårlig samvittighet av å sitte i ro. jeg lurer på hvordan dere som ikke har slitt planlegger dagen? Sitter dere mye og slapper av? Hvordan ser en vanlig hverdag ut? Anonymkode: b7f64...703
Madamemozella Skrevet 23. september 2024 #2 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har slitt med spiseforstyrrelse. I flere år har hverdagen handlet om mat, kalorier og forbrenning. Prøver å komme meg ut av det. Står litt som et spm tegn? hva gjør jeg nå er tanken. Hva tenker dere på når dere står opp? Det første jeg tenker er jo frokost og deretter hvordan kaloriene skal brukes. Jeg tenker jeg må forbrenne mest mulig i løpet av dagen. Jeg får dårlig samvittighet av å sitte i ro. jeg lurer på hvordan dere som ikke har slitt planlegger dagen? Sitter dere mye og slapper av? Hvordan ser en vanlig hverdag ut? Anonymkode: b7f64...703 Jeg vet ikke en gang hva som er normalt å gå rundt å tenke på? For meg er det bare mat/trening.
Irak Skrevet 23. september 2024 #3 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har slitt med spiseforstyrrelse. I flere år har hverdagen handlet om mat, kalorier og forbrenning. Prøver å komme meg ut av det. Står litt som et spm tegn? hva gjør jeg nå er tanken. Hva tenker dere på når dere står opp? Det første jeg tenker er jo frokost og deretter hvordan kaloriene skal brukes. Jeg tenker jeg må forbrenne mest mulig i løpet av dagen. Jeg får dårlig samvittighet av å sitte i ro. jeg lurer på hvordan dere som ikke har slitt planlegger dagen? Sitter dere mye og slapper av? Hvordan ser en vanlig hverdag ut? Anonymkode: b7f64...703 Hva om du bruker headsett med musikk når du får slike tanker? Har du prøvd det? Dattera mi gjør det, og det fungerer for henne. Hun kobler ut hjernen på det viset når hun får slike tanker.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #4 Skrevet 23. september 2024 Jeg vet ikke om det hjelper deg. Men kan jo dele; Jeg setter opp plan for uka, og handleliste, hver søndag. Gjennom uka kjøper vi ikke mat, det er bredt utvalg av mat i kjøleskapet, også til å lage letter lunsjretter, og alt vi skal ha til middag ligger klar i kjøleskap/fryser. Da jeg våkner slår ikke tanken på mat meg en gang, jeg tar en kopp sort kaffe. Er på hjemmekontoret i dag. Ca kl 10 kjente jeg at magen rumlet, da gikk jeg på kjøkkenet og tok et frøknekkebrød med gulost. Så gikk jeg meg en tur da jeg hadde noen telefoner å ta. Ca kl 14 regner jeg med jeg er sulten igjen, da tar jeg litt rester fra dagen før, lager meg en salat, en omelett med grønnsaker, eller ett eller annet. Kan også bli to stykker Peppes om vi hadde take-away dagen før, men da har jeg ofte dårlig matlyst inn mot middag. Middag spiser vi normalt i 19-tiden. I dag skal jeg lage brennsnut (gryte med grov pølse meg rotgrønnsaker og erter), i morgen er det tomatsuppe. Spiser meg passe mett, spiser aldri etter middag. Tenker ikke på mat når jeg ikke spiser. Men kjenner innimellom på samvittigheten, og "nå bør jeg trene.." Tenker imidlertid ikke så mye på forbrenning, men at jeg ønsker å bli litt strammere, og at jeg er utsatt for belastningsskader på grunn av mange timer foran PC. Anonymkode: a248d...5e2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #5 Skrevet 23. september 2024 Det første jeg tenker på når jeg våkner er å gjøre ungene klare så de kommer seg på skolen. Jeg tenker lite på mat i løpet av dagen med unntak av middagsplanlegging for familien. Da tenker jeg aldri kalorier, men tenker på variasjon og på grønnsaker/ fisk/ kjøtt. Ellers spiser jeg det jeg føler for når jeg kjenner at jeg er sulten eller til lunsj på jobb. Tenker at jeg bør ha variert, sunn mat og at jeg bør bli mett. Kose meg med en godbit med noe jeg liker gjør jeg også nesten daglig: Pølse, ost eller sjokolade. Kroppen er sunn og fin. Jeg tenker aldri på forbrenning når jeg trener. Fokuset mitt er å være sterk og fleksibel. Ellers har jeg tusen ting å gjøre og tenke på gjennom dagen som ikke har med mat og forbrenning å gjøre. Da har du fått en oppsummering av en annen hverdag. For din del: Har du noe i livet som gir deg glede? Musikk, lydbok, lesing, gøye aktiviteter? Istedenfor å gjøre ingenting eller å presse deg burde du kanskje hjelpe deg selv med å søke noe lystbetont? Noe lystbetont som ikke har noe med verken forbrenning eller mat å gjøre? Anonymkode: 3f8a7...6af
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #6 Skrevet 23. september 2024 Kjenner meg igjen i sist innlegg også. Mat er egentlig en av to for meg, når jeg reflekterer over det. 1) drivstoff. noe jeg spiser når jeg er sulten, og i hverdagen sikter jeg på at 80%+ av dette er sunt for kroppen, men har ingen strenge regler om noe jeg har tilgjengelig frister (som kalde pizzastykker til lunsj). 2) kos. noe jeg kan glede meg til, og nyte. Det gjelder om vi er på reise og skal spise en god lunsj i solen, vi lager god TV mat og tar litt vin en fredag, eller lørdagsmidddag med familien Det er noe jeg aldri har lyst på med mindre jeg føler sult. Jeg er ingen "snacker" fordi det rett og slett ikke frister å spise noe. Spiser ikke frukt en gang, da må det være en banan fordi jeg kjenner at jeg er "tom", men trenger energi en times tid til. Anonymkode: a248d...5e2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #7 Skrevet 23. september 2024 Takk for gode tilbakemeldinger. Dette høres avslappende ut. Så dere tenker heller ikke så mye over hva dere gjør på i hverdagen? Dere gjør de oppgavene dere skal og bare lever og gjør det som faller dere inn? Anonymkode: b7f64...703
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for gode tilbakemeldinger. Dette høres avslappende ut. Så dere tenker heller ikke så mye over hva dere gjør på i hverdagen? Dere gjør de oppgavene dere skal og bare lever og gjør det som faller dere inn? Anonymkode: b7f64...703 Hvilke oppgaver tenker du på? Jeg har en krevende jobb, så hender det slår meg her og der, at jeg gruer meg litt til et møte for eksempel. Men utover det har jeg kalender, lister og system i mailboksen, som jeg jobber meg gjennom, dag for dag. Lager også en kalender og TD liste privat. Er slik som lett kan stresse meg opp når jeg føler ting blir for mye. Så nå har jeg en plan for denne uka der jeg vet jeg skal vaske hus for helg torsdag, at jeg skal bruke 2 timer lørdag på noe feriebestilling og regninger, og jeg vet at gave til bursdag jeg skal i neste uke er kjøpt inn. Når alt er parkert på den måten tenker jeg ikke så mye på det. Men så er det jo andre ting, at jeg har opplevd dyp sorg litt for ofte. Det kan oppta hodet i perioder. Anonymkode: a248d...5e2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Skrevet 23. september 2024 Jeg har slitt selv, det tok mange år å komme forbi det stadiet der jeg IKKE tenkte på det på den måten, og selv i dag, snart 25 år etter jobber jeg fortsatt med meg selv, det er bare slik for min del. Men jeg tar meg i det nå når jeg tenker slik og så jobber jeg med å si til meg selv at dette er jeg ferdig med, nå lever jeg mye bedre. Men, jeg har fortsatt problemer i fht mat og aktivitet, det tror jeg alltid vil være en del av meg - jeg blir aldri helt "frisk" mentalt sett - aldri helt ferdig med det. beklager.. Anonymkode: cbd08...859
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #10 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har slitt selv, det tok mange år å komme forbi det stadiet der jeg IKKE tenkte på det på den måten, og selv i dag, snart 25 år etter jobber jeg fortsatt med meg selv, det er bare slik for min del. Men jeg tar meg i det nå når jeg tenker slik og så jobber jeg med å si til meg selv at dette er jeg ferdig med, nå lever jeg mye bedre. Men, jeg har fortsatt problemer i fht mat og aktivitet, det tror jeg alltid vil være en del av meg - jeg blir aldri helt "frisk" mentalt sett - aldri helt ferdig med det. beklager.. Anonymkode: cbd08...859 Det kan jeg forstå. Jeg klarer jo ikke å slutte å tenke på det i noen minutter en gang. Jeg er temmelig plaget av dette.. helt grusomt rett og slett. Føler meg hjelpesløs. Har du tips til hvordan man kan komme seg ut av det? Anonymkode: b7f64...703
Christina82 Skrevet 23. september 2024 #11 Skrevet 23. september 2024 Kjære trådstarter, Jeg har valgt å stenge tråden på bakgrunn av regelen om at Kvinneguiden ikke tillater tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser. Selv om vi ikke kan være sikre på om du har faktiske utfordringer relatert til spising, stenges den for å verne om deg og andre som kan befinne seg i en sårbar situasjon. Avgjørelsen tar utgangspunkt i at vi ikke har mulighet til å passe på tråden for å fjerne potensielt skadelige svar, og en annen ting er at vi heller ikke sitter med den nødvendige faglige kunnskapen for å gjøre reelle vurderinger av innkommende tips og råd. Du oppfordres heller til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte utfordringer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Alternativt kan man også kontakte Mental Helse gjennom deres hjelpetelefon på tlf. 116 123, eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenesten er anonym, kostnadsfri, tilgjengelig hele døgnet og deres medarbeidere har taushetsplikt. Snakk også gjerne med din fastlege for profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Med omtanke og hilsen Christina82, mod
Anbefalte innlegg