Gå til innhold

Påstand - mens i andre land må man ofte ligge seg til en stilling, må man i Norge drikke/feste seg til stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På mindre steder (jeg har bodd på tre slike) er det ofte slik, at jobber blir gitt til bekjentskaper/venner. Ofte oppstår slike bekjentskaper via fester, der det selvfølgelig drikkes en del. Siden jeg er avholds, får jeg aldri benyttet meg av slike fordeler. Flere som har samme inntrykk?

Anonymkode: 0cc43...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg har sett det i en statlig organisasjon også. Sjefen likte å feste og drikke. De som ble med på hennes festing (på konferanser, turer, julebord osv.) kom tettere på henne og ble forfremmet. De som bare gjorde en god jobb var usynlige for henne og ble ikke forfremmet. Det kom f.eks. en ny kollega inn som gjorde det hun kunne for å bli «festvenninne» med sjefen, og hun endte med å bli nestleder. Uten å være mere kvalifisert enn resten. 

Anonymkode: 6ab7f...c81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å drive med ansvarsfraskrivelse og legge skylden andre steder enn deg selv så bør du ta deg på tak for å oppnå det du vil. Å tvinne tommeltotter og skylde på det ene og det andre fører deg aldri noen vei.

Anonymkode: d5f1c...fc5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble skilt for fem år siden og endelig kan jeg da være med på alt kveldstid annen hver uke i hvert fall. Dermed har jeg steget to stillings grader og over 400 000 i årslønn på fire år så ja man må feste og drikke seg oppover i Norge.... Jeg jobbet dobbelt så hardt før uten å komme noen vei i 20 år fordi jeg prioriterte familien på fritid.

Anonymkode: 14be9...799

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette er bare unnskyldninger fra din side. 
 

Det værste jeg ser er folk som ikke er villig til å ta ansvar for det som skjer og gjøres rundt seg, og som ikke tar ansvar for egen utvikling. 
 

Casen over handler kun om investert tid i jobben og folka, ikke om å drikke seg oppover. Velger du å ikke delta på ting, ja så er det ditt problem. Det viser bare at du ikke verdsetter miljøet og ønsker å være med på å bygge det.

Ikke skyld på at "jobb er jobb" og "fritid er fritid", "jobben kan ikke forvente at jeg er med på noe sosialt". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

I stedet for å drive med ansvarsfraskrivelse og legge skylden andre steder enn deg selv så bør du ta deg på tak for å oppnå det du vil. Å tvinne tommeltotter og skylde på det ene og det andre fører deg aldri noen vei.

Anonymkode: d5f1c...fc5

Jeg har en høy stilling selv. Men veien dit var mye vanskeligere enn for flere andre jeg kjenner. Så jeg har ingenting å ta tak i, og jeg tvinner ikke tommeltotter. Jeg er der jeg skal være, men det tok sin tid.

Anonymkode: 0cc43...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonysoum skrev (28 minutter siden):

Nei, dette er bare unnskyldninger fra din side. 
 

Det værste jeg ser er folk som ikke er villig til å ta ansvar for det som skjer og gjøres rundt seg, og som ikke tar ansvar for egen utvikling. 
 

Casen over handler kun om investert tid i jobben og folka, ikke om å drikke seg oppover. Velger du å ikke delta på ting, ja så er det ditt problem. Det viser bare at du ikke verdsetter miljøet og ønsker å være med på å bygge det.

Ikke skyld på at "jobb er jobb" og "fritid er fritid", "jobben kan ikke forvente at jeg er med på noe sosialt". 

 

For folk som ikke drikker er det ikke så lett å delta på ting der alle andre er fulle, gjerne klår og sier masse rart. 

Anonymkode: 0cc43...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, jeg ble skilt for fem år siden og endelig kan jeg da være med på alt kveldstid annen hver uke i hvert fall. Dermed har jeg steget to stillings grader og over 400 000 i årslønn på fire år så ja man må feste og drikke seg oppover i Norge.... Jeg jobbet dobbelt så hardt før uten å komme noen vei i 20 år fordi jeg prioriterte familien på fritid.

Anonymkode: 14be9...799

Må være ille å være så dårlig i jobben sin at man ikke får forfremmelse pga kunnskap men evnen til å drikke? Vært flau over både meg selv og bedriften.

Anonymkode: a7298...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke typisk norsk. I andre land har mange kvinner klaget over at de ikke blir forfremmet fordi sjefene er menn og de liker å dra på strippeklubber på fritiden og da er det typisk kun mennene som blir med. 

Har også sett artikler i USA hvor religion/etnisitet har påvirket om man blir forfremmet. Ikke fordi sjefen sier "kun de med samme etnisitet med meg skal bli forfremmet", men fordi de med samme etnisitet/religion oftere er sammen på fritiden og får nettverk der.

Det er nok alltid slik at nettverk er med på å bestemme om du blir forfremmet eller ikke. Det betyr selvsagt ikke at nettverk er alt, men det er ofte en viktig del. 

Anonymkode: 0dd45...aab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn i andre land også, det er ikke spesifikt norsk. Det er ikke nødvendigvis om å ligge, det er ikke nødvendigvis om å drikke. Men hvis du klarer å være sosial og komme på bedre fot med ledelse, selvfølgelig er det bra for din karrière. Det er nettverkbygging. Hvorfor tror du så mange menn i ledelsestillinger begynte å spille golf? Er jo for å kunne henge på fritid med mektige venner, skaffe nettverk.

Nettverksbygging er ekstremt viktig og nyttig, og det ville vært naivt å nekte det. Veldig mange av de du ser på TV, kom fra ene og det samme medialinje på 1 videregående skole i Oslo. Klarer du å få barna ditt, får de potensielt nettverk for resten av livet. Alt fra tvjobber til veldig rike og til og med kongelige venner, som hjelper absolutt på karriere fremover. Hvis ikke videregående, da er det enten teknisk utdannelse fra NTNU eller ledelse/økonomi fra Norges Handelshøyskole vil bestemme lønna og karriere for ungen din for resten av hens liv. Derfor er det viktig å jobbe med sin karriere omtrent fra barndommen ja. 

Anonymkode: ca687...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonysoum skrev (1 time siden):

Nei, dette er bare unnskyldninger fra din side. 
 

Det værste jeg ser er folk som ikke er villig til å ta ansvar for det som skjer og gjøres rundt seg, og som ikke tar ansvar for egen utvikling. 
 

Casen over handler kun om investert tid i jobben og folka, ikke om å drikke seg oppover. Velger du å ikke delta på ting, ja så er det ditt problem. Det viser bare at du ikke verdsetter miljøet og ønsker å være med på å bygge det.

Ikke skyld på at "jobb er jobb" og "fritid er fritid", "jobben kan ikke forvente at jeg er med på noe sosialt". 

 

Enig i at man må investere noe tid i jobben, men det er faktisk ikke alt man kan velge selv. Dersom denne tiden er full av fyll, så står man uansett litt utenfor selv om man er med rent fysisk, og de som blir forfremmet er gjerne de som er mest lik seg selv (som leder). 

Anonymkode: afdb6...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For folk som ikke drikker er det ikke så lett å delta på ting der alle andre er fulle, gjerne klår og sier masse rart. 

Anonymkode: 0cc43...9d4

Det er ikke da du lager relasjoner. 

Kl 22-23 faser mange ut hvem som fortsatt er der og ikke. Da rusler jeg rolig mot bilen, uten å gjøre en sak ut av at jeg går. 

Hvis noen kommer med et glass hvitvin kan jeg fint finne på å takke. Og så gi det videre til noen som setter pris på et gratis glass. I stedet for å ta den klassisk, sure "jeg drikker ikke", hvorpå den som følte seg snill bare føler seg dum

Anonymkode: eab5d...cd0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om nettverksbygging, som noen nevner. 

Å delta på aktiviteter utenfor jobb, vil ikke bare bygge nettverk, det gir også kolleger sjans til å bli bedre kjent med deg - og dine verdier. 

Alkohol kan oppleves som ukultur, men det er ikke alkoholen i seg selv som bygger nettverket (men alkohol løsner stemninga og iblant vel så det, noe som kan gi fordeler og ulemper). Nettverket kan gjøre jobbmuligheter og forfremmelser enklere. 

Selv deltar jeg på festiviteter og annet opplegg, uten å drikke. Jeg er sosial og omgjengelig som person, så jeg "trenger" ikke alkohol for å løsne tøylene.

Anonymkode: 45e96...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke da du lager relasjoner. 

Kl 22-23 faser mange ut hvem som fortsatt er der og ikke. Da rusler jeg rolig mot bilen, uten å gjøre en sak ut av at jeg går. 

Hvis noen kommer med et glass hvitvin kan jeg fint finne på å takke. Og så gi det videre til noen som setter pris på et gratis glass. I stedet for å ta den klassisk, sure "jeg drikker ikke", hvorpå den som følte seg snill bare føler seg dum

Anonymkode: eab5d...cd0

Ja, så man skaper altså inntrykk av at man drikker, setter seg i bilen og kjører hjem, så blir man meldt til politiet av en "velmenende" kollega. Dette har vært prøvd. Jeg nekter å late som jeg drikker. Men har heller ikke noe imot at andre drikker, og kan gjerne være med på forskjellige ting frem til folk blir altfor fulle. Problemet er at man ofte ikke blir invitert på slike fester fordi folk vet at man ikke drikker.

For øvrig var ikke HI siktet på en situasjon på arbeidsplassen. Jeg snakker om situasjon FØR ansettelse, der folk som ikke jobber sammen, treffer hverandre på byen, drikker, blir kjent osv. Så vips! er de gode venner, og prioriterer hverandre ved ansettelser.

Anonymkode: 0cc43...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, så man skaper altså inntrykk av at man drikker, setter seg i bilen og kjører hjem, så blir man meldt til politiet av en "velmenende" kollega. Dette har vært prøvd. Jeg nekter å late som jeg drikker. Men har heller ikke noe imot at andre drikker, og kan gjerne være med på forskjellige ting frem til folk blir altfor fulle. Problemet er at man ofte ikke blir invitert på slike fester fordi folk vet at man ikke drikker.

For øvrig var ikke HI siktet på en situasjon på arbeidsplassen. Jeg snakker om situasjon FØR ansettelse, der folk som ikke jobber sammen, treffer hverandre på byen, drikker, blir kjent osv. Så vips! er de gode venner, og prioriterer hverandre ved ansettelser.

Anonymkode: 0cc43...9d4

Det er jo ikke så veldig rart at de ansetter noen de kjenner. Ute på byen er en av flere steder folk blir kjent.

Har du noen dokumentasjon på at det er slik ansettelser foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, så man skaper altså inntrykk av at man drikker, setter seg i bilen og kjører hjem, så blir man meldt til politiet av en "velmenende" kollega. Dette har vært prøvd. Jeg nekter å late som jeg drikker. Men har heller ikke noe imot at andre drikker, og kan gjerne være med på forskjellige ting frem til folk blir altfor fulle. Problemet er at man ofte ikke blir invitert på slike fester fordi folk vet at man ikke drikker.

For øvrig var ikke HI siktet på en situasjon på arbeidsplassen. Jeg snakker om situasjon FØR ansettelse, der folk som ikke jobber sammen, treffer hverandre på byen, drikker, blir kjent osv. Så vips! er de gode venner, og prioriterer hverandre ved ansettelser.

Anonymkode: 0cc43...9d4

Det vil jo være dumt for denne kollegaen da, for har man faktisk ikke drukket har du heller ikke noe å skjule ved en evt. kontroll. Da vil det være kollegaen som fremstår som en back stabber senere. 

Anonymkode: afdb6...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...