Gå til innhold

Dine beste tips for å få en mann til å bidra på husarbeidsfronten - uten å skilles?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kom med gode tips til hvordan man kan vekke en mann som bidrar null med husarbeid. Som bare sitter på skjerm etter jobb eller pleier egne interesser. Ønsker andre svar enn “skilsmisse”. (Ja, det er et alternativ, men vil først ha prøv “alt”).

Anonymkode: ce621...84a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velge rett mann i utgangspunktet... En som har blitt riktig oppdratt, og tar ansvar fra den dagen han flytter ut fra mor og far. 

Sorry. Men jeg har sett så mange venninner slite år etter år. Når hun går kommer lovnad om å endre seg, men du kan gi det uker, innimellom bare dager, før man er tilbake. 

Uansett. Største "konflikten" jeg og mannen overkom på området var at begge følte de gjorde mest. For oss fungerer rett og slett ikke "annenhver gang" og slik.  Så vi skrev opp alle oppgaver, og valgte. Jeg vasker alle klær, lager all mat. Han vasker bad og støvsuger, har ansvar for at kjøkkenet er ryddig. Jeg har ansvar for feriebestillinger, forsikringer og sparing. Han har alt med biler og sykler. 

Da tok vi oppgaver vi selv liker (jeg liker matlaging, han, ikke så mye..) eller områder der vi mener den andre slurver (han vil støvsuge), eller områder vi virkelig mistrives med (liten kostnad for han å ta sluk og avfall, i motsetning til meg) 

Men da var utgangspunktet en mann det var skikkelig tak i, som gjorde mye. Det ble bare gnisninger når begge var slitne. 

Anonymkode: fc3ef...232

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjør ting. Dra på jobb, spis før du kommer hjem og ikke gjør noe som helst utover å vaske dine egne klær. Ha en tannkrem og hygieneartikler for deg selv.

La resten forfalle.

Dette vil selvfølgelig teste din tålmodighet og vil kreve mye av deg. 
Men når ting hoper seg opp, null ting handles, null ting vaskes, null oppvask, søppelet begynner å flyte og stanken blir utholdelig, så vil enten «mannen» din voksen opp og se hvor udugelig han er.

Gjør han fortsatt ikke noe med det, er han mest sannsynlig underutviklet.

Anonymkode: 53dee...ce4

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Velge rett mann i utgangspunktet... En som har blitt riktig oppdratt, og tar ansvar fra den dagen han flytter ut fra mor og far. 

Sorry. Men jeg har sett så mange venninner slite år etter år. Når hun går kommer lovnad om å endre seg, men du kan gi det uker, innimellom bare dager, før man er tilbake. 

Uansett. Største "konflikten" jeg og mannen overkom på området var at begge følte de gjorde mest. For oss fungerer rett og slett ikke "annenhver gang" og slik.  Så vi skrev opp alle oppgaver, og valgte. Jeg vasker alle klær, lager all mat. Han vasker bad og støvsuger, har ansvar for at kjøkkenet er ryddig. Jeg har ansvar for feriebestillinger, forsikringer og sparing. Han har alt med biler og sykler. 

Da tok vi oppgaver vi selv liker (jeg liker matlaging, han, ikke så mye..) eller områder der vi mener den andre slurver (han vil støvsuge), eller områder vi virkelig mistrives med (liten kostnad for han å ta sluk og avfall, i motsetning til meg) 

Men da var utgangspunktet en mann det var skikkelig tak i, som gjorde mye. Det ble bare gnisninger når begge var slitne. 

Anonymkode: fc3ef...232

Gode tips! Litt av problemet her er at om jeg forsøker å ta opp problemet, så går han rett i forsvar. Selv om jeg tar det opp så skånsomt og pedagogisk jeg klarer. Familievernkontor/parterapi er han ikke med på. Han ser ikke selv at han bidrar null. Tror ikke han prøver å være slem, han bare ser ikke selv at han ikke bidrar. Har prøvd å droppe å gjøre husarbeid selv, men det fungerer ikke. Det blir seende ut som en svinesti, han reagerer ikke på det, og enden på visa er at jeg må ta alt til slutt uansett.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned og snakk i fredstid. Si til han at du føler at mye faller på deg, og spør om dere kan bli enig om en bedre fordeling. Så snakker dere om skjermbruk, og hva dere som familie egentlig vil sammen. At det ikke bare handler om arbeidsfordeling, men å skape et hjem sammen. 

Hva vil han? ...og hva vil du? Lag en plan. Skap en positiv atmosfære rundt dette med endringer. Skryt av endringer som blir gjort, og vis med hele deg at du setter pris på at dere bygger dere opp som familie og at han tar mer ansvar, slik at det blir en positiv greie. 

Jeg sier til mannen min. Hva skal du vaske denne uken? Jeg tar badet oppe, gangen og kan vaske gulvene. Så sier han hva han skal gjøre. Så diskuterer vi hvordan vi skal fordele middager osv. Det er bare å snakke sammen om hva som skal gjøres, og fordele det. 

Anonymkode: 98ad7...498

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gode tips! Litt av problemet her er at om jeg forsøker å ta opp problemet, så går han rett i forsvar. Selv om jeg tar det opp så skånsomt og pedagogisk jeg klarer. Familievernkontor/parterapi er han ikke med på. Han ser ikke selv at han bidrar null. Tror ikke han prøver å være slem, han bare ser ikke selv at han ikke bidrar. Har prøvd å droppe å gjøre husarbeid selv, men det fungerer ikke. Det blir seende ut som en svinesti, han reagerer ikke på det, og enden på visa er at jeg må ta alt til slutt uansett.

Har dere barn?

Mener han selv at han bidrar i deres hjem? Mener han selv at han lager mat, tar oppvasken, rydder og vasker? 

Et menneske med normale empatiske evner sitter ikke på telefonen mens partneren sliter seg ut med alt som må gjøres i deres felles hjem. 

Anonymkode: 80d91...8a0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funker det ikke å si feks "nå støsvsuger du mens jeg skifter på sengene"?

Hvis ikke det funker så vil det neppe noen gang bli bedre.

Anonymkode: 0ceb6...528

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del det opp i ansvarsområder, som noen over her har gjort? 

Anonymkode: 100e5...54d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kveld i jula lagde 36 år gamle Robin Havre middag for ham og samboeren på hytta i Valdres.

Da samboeren gikk fra bordet uten å sette inn i oppvaskmaskinen, ble Havre irritert.

«Jeg gjør alt her hjemme», tenkte han.

Samboeren til Havre mener imidlertid det er hun som gjør mest av husarbeidet i hjemmet. Men Havre ga seg ikke. Han skulle bevise at han hadde rett.

Denne julekvelden rigget han seg til for å utvikle en app, egentlig bare på spøk.

Men appen ga ham flere overraskelser.

https://www.nrk.no/innlandet/lagde-ryddeapp-pa-tull-_-na-feier-den-over-topplistene-1.15798187

Anonymkode: 9cdf3...2d7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjør ting. Dra på jobb, spis før du kommer hjem og ikke gjør noe som helst utover å vaske dine egne klær. Ha en tannkrem og hygieneartikler for deg selv.

La resten forfalle.

Dette vil selvfølgelig teste din tålmodighet og vil kreve mye av deg. 
Men når ting hoper seg opp, null ting handles, null ting vaskes, null oppvask, søppelet begynner å flyte og stanken blir utholdelig, så vil enten «mannen» din voksen opp og se hvor udugelig han er.

Gjør han fortsatt ikke noe med det, er han mest sannsynlig underutviklet.

Anonymkode: 53dee...ce4

Det funker ikke å bare la skuta seile. Han lever greit med rot og skit. 

Skal prøve å få meg en egen skittentøykurv. Og bare vaske egne klær. Det vil hjelpe litt ift klesvask.

Han fyller spisebordet med klær, skitne sokker, div verktøy, skitne kopper, dingser og alt mulig. Rydder ikke kjøkkenbenken når han har tatt seg mat. Slipper ned skittentøy overalt. Dette er bare noen eksempler. Han jobber ikke fullt, og jeg kommer ofte hjem til et kjøkken fullt av smuler og gris, som jeg må rydde for å kunne lage mat. Han tømmer ikke oppvaskmaskinen. Setter egne brukte kopper og asjetter på benken over oppvaskmaskinen eller lar de bare stå på kjøkkenbordet eller stuebordet. En sjelden gang setter han på en klesvask (når han går tom for rene klær selv). Da tar han ikke tøyet ut og henger det til tørk. Så det blir liggende å råtne i maskinen.

Hjelp.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta plukke opp etter mannen rett og slett, lot ting stå, vasket kun klær som kom i kurven osv, gjorde de tingene jeg var OK med og lot resten være.. etterhvert som han påpekte at det var mange glass på hans nattbord, eller at hans kaffikrus hadde selskap av mange på stuebordet osv svarte jeg bare "sier du det ja? merkelig at de ikke rydder seg selv" Og ble han sur sluttet jeg og gikk over til "mhmm" :P tok tid men han tok poenget etterhvert.. 

Anonymkode: e73c4...be8

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kom med gode tips til hvordan man kan vekke en mann som bidrar null med husarbeid. Som bare sitter på skjerm etter jobb eller pleier egne interesser. Ønsker andre svar enn “skilsmisse”. (Ja, det er et alternativ, men vil først ha prøv “alt”).

Min mann mente han ryddet etter seg. Så daglig samlet heg alt sammen han ikke hadde ryddet og la det i sengen hans. Ja oppvask også. 

Dette var etter jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke kom til å rydde etter han, og ha burde klare det selv.

Funket ganske bra

Anonymkode: f5384...ba5

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal prøve å få meg en egen skittentøykurv. Og bare vaske egne klær. Det vil hjelpe litt ift klesvask.

Han fyller spisebordet med klær, skitne sokker, div verktøy, skitne kopper, dingser og alt mulig. Rydder ikke kjøkkenbenken når han har tatt seg mat. Slipper ned skittentøy overalt. Dette er bare noen eksempler. Han jobber ikke fullt, og jeg kommer ofte hjem til et kjøkken fullt av smuler og gris, som jeg må rydde for å kunne lage mat. Han tømmer ikke oppvaskmaskinen. Setter egne brukte kopper og asjetter på benken over oppvaskmaskinen eller lar de bare stå på kjøkkenbordet eller stuebordet. En sjelden gang setter han på en klesvask (når han går tom for rene klær selv). Da tar han ikke tøyet ut og henger det til tørk. Så det blir liggende å råtne i maskinen.

Hjelp.

Da putter du alt hans rot og gris i søppelsekker som du enten bærer ut i garasjen eller setter ved senga hans, inkludert smuler, kopper og asjetter. Det samme med klærne i vaskemaskinen. 

Anonymkode: aadbb...b62

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp.

I all verden. Jeg klarer bare ikke å forstå at noen vil ha en sånn mann. Han driter jo fullstendig i deg, så hva ser du i ham?

Anonymkode: cf045...8ef

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg slutta plukke opp etter mannen rett og slett, lot ting stå, vasket kun klær som kom i kurven osv, gjorde de tingene jeg var OK med og lot resten være.. etterhvert som han påpekte at det var mange glass på hans nattbord, eller at hans kaffikrus hadde selskap av mange på stuebordet osv svarte jeg bare "sier du det ja? merkelig at de ikke rydder seg selv" Og ble han sur sluttet jeg og gikk over til "mhmm" :P tok tid men han tok poenget etterhvert.. 

Anonymkode: e73c4...be8

Men da må jeg klare å leve med skitne kaffekopper overalt, og et spisebord der man ikke lenger ser bordplata. Samt hybelkaniner (han støvsuger aldri). Da må jeg også leve med skittent sengetøy, for han skifter aldri på senga. Vurderer å legge meg på gjesterommet for å i det minste kunne ha et ryddig soverom.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velge rett mann i utgangspunktet

Men ellers, rydd bare opp etter deg selv. Vask kun dine klær, kun dine kopper og bestikk osv. Lag mat bare til deg

Anonymkode: 17d15...df5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da putter du alt hans rot og gris i søppelsekker som du enten bærer ut i garasjen eller setter ved senga hans, inkludert smuler, kopper og asjetter. Det samme med klærne i vaskemaskinen. 

Anonymkode: aadbb...b62

Dette har jeg prøvd en variant av. Samlet sammen alt rotet hans og la det på hans side i dobbelsenga. Det ble mildt sagt dårlig stemning. En annen gang samlet jeg sammen alt rotet i en Ikea-bag og satte den i kjelleren. Han har ikke etterlyst noe av innholdet i bagen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jeg klare å leve med skitne kaffekopper overalt, og et spisebord der man ikke lenger ser bordplata. Samt hybelkaniner (han støvsuger aldri). Da må jeg også leve med skittent sengetøy, for han skifter aldri på senga. Vurderer å legge meg på gjesterommet for å i det minste kunne ha et ryddig soverom.

Legg alle kopper osv på hans side i senga ;) 

Anonymkode: 17d15...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned med ham og fortell at det å holde huset i stand er en stor jobb og at dere må dele på det.

Avtal en tid for vask av huset og gjør det samtidig med ham  (funker for oss)

Nekter han så kanskje du kan tilby at han kjøper seg ut og betaler vaskehjelp ukentlig  (av sin lønn) så kan du fikse det du pleier å fikse i huset som din andel.

Anonymkode: f2c68...36d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å lage mat så det tar han seg av og han hater husarbeid å det tar jeg meg av da jeg elsker det 🙂

Anonymkode: 00f64...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...