AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Skrevet 23. september 2024 Jeg og min samboer har to forskjellige syn på livet og oppveksten av våre barn. Han prøver å manipulere meg til å tro at jeg er det mest egoistiske menneske som finnes på vår jordklode. Så da lurer jeg på noen ting. Er det egoistisk av meg å ikke ville ha åpen dør til døgnets alle tider for voksne og barn komme å gå som de vil? Er det egoistisk av meg å ikke lage ekstra middag i tilfelle noen andre plutselig dukker opp skal ha mat? Er det egoistisk av meg å ikke passe på at det er rent og ryddig til en hver tid i tilfelle besøkende ramler inn døra? Er det egoistisk av meg å ikke ville være den eneste i hjemmet til å lage mat og holde et rent hjem? Er det egoistisk av meg å ikke la mannen i huset gjøre det han selv vil til en hver tid? Er det egoistisk av meg å ikke la barna mine vokse opp på samme måte som sin far, hvor det alltid var en åpen dør for alle, alltid mat på bordet og mor som jobbet fulltid og sto alene om alt hjemme, og til slutt en far som gjorde det han ønsket og levde livets glade og frie dager? Er jeg egoistisk og dum som ønsker at vi skal ha litt privatliv, og at begge foreldre skal bidra til en god oppvekst av våre barn? Anonymkode: 6e545...815
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #2 Skrevet 23. september 2024 Egoistisk blir feil ord tenkjer eg. Men både du og han har rett og feil her. Han bør sjølsagt bidra i heimen, men de må finne ut av arbeidsfordelinga. Dersom de begge jobbar fulltid bør sjølsagt begge ta like stor del av husarbeid og matlaging. Å ha opne dører til alle døgnets tider er heller ikkje nødvendig, men for meg skal særleg bornas vener alltid føle seg velkomne i vår heim. Om det ikkje er nok middag til alle så kan dei få seg ei skive eller dei kan få min porsjon og så et eg noko anna etterpå. De må finne ein mellomting rett og slett som begge kan leve med, men ville stått hardare på mitt når det gjeld husarbeid kontra besøk :) Anonymkode: 4757f...f25 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #3 Skrevet 23. september 2024 Nei, det er du ikke. Du kan jo si at han er egoistisk som ikke forstår at du har lite overskudd fordi du står med alt arbeidet rundt hans "åpen dør -policy". Har han hatt mor som var hjemme, eller var hun også dobbeltarbeidene? Du får bare si at han må bare holde åpen dør, men fra nå av så gjør han alt husarbeid du har gjort. For du er sliten og du orker ikke. Men du kan gjerne ta imot folk, mens han lager mat. Det går fint. Vil han ikke det? Nei, da er vel han egoistisk som lar deg slite deg ut. Ikke la han slenge dritt til deg. Anonymkode: 4e0f3...b55 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #4 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg og min samboer har to forskjellige syn på livet og oppveksten av våre barn. Han prøver å manipulere meg til å tro at jeg er det mest egoistiske menneske som finnes på vår jordklode. Så da lurer jeg på noen ting. Er det egoistisk av meg å ikke ville ha åpen dør til døgnets alle tider for voksne og barn komme å gå som de vil? Er det egoistisk av meg å ikke lage ekstra middag i tilfelle noen andre plutselig dukker opp skal ha mat? Er det egoistisk av meg å ikke passe på at det er rent og ryddig til en hver tid i tilfelle besøkende ramler inn døra? Er det egoistisk av meg å ikke ville være den eneste i hjemmet til å lage mat og holde et rent hjem? Er det egoistisk av meg å ikke la mannen i huset gjøre det han selv vil til en hver tid? Er det egoistisk av meg å ikke la barna mine vokse opp på samme måte som sin far, hvor det alltid var en åpen dør for alle, alltid mat på bordet og mor som jobbet fulltid og sto alene om alt hjemme, og til slutt en far som gjorde det han ønsket og levde livets glade og frie dager? Er jeg egoistisk og dum som ønsker at vi skal ha litt privatliv, og at begge foreldre skal bidra til en god oppvekst av våre barn? Anonymkode: 6e545...815 Egoistisk er vel feil ord, men dere virker dårlig på gjøre kompromiss. Jobber dere 100% bør begge parter gjøre så og si like mye hjemme,være med å lage middag. Han virker litt lat. Samtidig, så ville jeg gjort mye for at barnas venner ville følt seg velkommen i hjemmet. Dette burde dere diskutert før dere fikk barn. Anonymkode: dbba7...25c 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #5 Skrevet 23. september 2024 Han ønsker seg jo en husmor sånn som moren hans var. Så høres jo ikke ut som dere er enige om så mye. Helt fair at det er det han ønsker seg, men da burde han vært åpen fra start sånn man kan unngå han Anonymkode: dbba7...25c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #6 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Egoistisk er vel feil ord, men dere virker dårlig på gjøre kompromiss. Jobber dere 100% bør begge parter gjøre så og si like mye hjemme,være med å lage middag. Han virker litt lat. Samtidig, så ville jeg gjort mye for at barnas venner ville følt seg velkommen i hjemmet. Dette burde dere diskutert før dere fikk barn. Anonymkode: dbba7...25c Om barna ikke føler seg velkommen av å ikke kunne komme på besøk når de vil uansett døgnets tider så får det bare være tenker nå jeg. Anonymkode: 41e91...597 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #7 Skrevet 23. september 2024 egoistisk å ikke la seg bruke? Neppe, men det er klart en fordel om den som ønsker dette bidrar og om han ikke ønsker bidra er det vel heller egoisme fra hans side? Anonymkode: bd42f...a17 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Skrevet 23. september 2024 Flytt. Så kan han ha åpent hus og være fulltids husmor i sitt hjem. Anonymkode: 088ed...949 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg og min samboer har to forskjellige syn på livet og oppveksten av våre barn. Han prøver å manipulere meg til å tro at jeg er det mest egoistiske menneske som finnes på vår jordklode. Så da lurer jeg på noen ting. Er det egoistisk av meg å ikke ville ha åpen dør til døgnets alle tider for voksne og barn komme å gå som de vil? Er det egoistisk av meg å ikke lage ekstra middag i tilfelle noen andre plutselig dukker opp skal ha mat? Er det egoistisk av meg å ikke passe på at det er rent og ryddig til en hver tid i tilfelle besøkende ramler inn døra? Er det egoistisk av meg å ikke ville være den eneste i hjemmet til å lage mat og holde et rent hjem? Er det egoistisk av meg å ikke la mannen i huset gjøre det han selv vil til en hver tid? Er det egoistisk av meg å ikke la barna mine vokse opp på samme måte som sin far, hvor det alltid var en åpen dør for alle, alltid mat på bordet og mor som jobbet fulltid og sto alene om alt hjemme, og til slutt en far som gjorde det han ønsket og levde livets glade og frie dager? Er jeg egoistisk og dum som ønsker at vi skal ha litt privatliv, og at begge foreldre skal bidra til en god oppvekst av våre barn? Anonymkode: 6e545...815 Send dette til han og nei, du er ikke egoistisk Anonymkode: a1ed1...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #10 Skrevet 23. september 2024 Jeg skjønner godt at han vil ha det slik, jeg hadde også syns det ville være godt å sleppe huslige plikter utover det jeg følte for å gjøre. Det tror jeg de fleste hadde likt, sånn egentlig. Og siden det er det han har vokst opp med, er det jo slik han har lært at det skal være. Det er bare det at han har valgt å lage sin nye familie sammen med deg, og din mening teller like mye som hans. Og for sin egen del også bør han være i stand til å gjøre alle huslige ting like godt som deg. Hva hvis du blir alvorlig syk og fysisk ute av stand til å holde huset i orden og bordet dekket? Om ikke annet, hva skjer hvis du dør først av dere to? Blir det datteren deres, hvis dere har en, som forventes å flytte hjem igjen til pikerommet for å fortsette der mamma slapp? I mitt ene sett med besteforeldre var det mormor som hadde styr på barn og hus, morfar tok mye utendørs og håndverksdelen av hjemmet. Morfars bidrag til å lage middag var å skrelle poteter. Etterhvert som mormor ble mer surrete og glemsk(Alzheimer) mente han fortsatt at han hjalp til med å lage middag, ved å springe etter henne og be henne lage saus/passe på at sausen ikke ble brent ... Det kan fort bli sånn når det alltid har vært kvinnelig familie/slekt som har passet på at han hadde mat på bordet og rene klær. Så jeg syns ikke du er egoistisk. At han prøver å få deg til å tro det er omtrent på linje med småbarn som kaller foreldrene dumme når de blir nektet godteri i butikken. Anonymkode: f0f7e...f93 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #11 Skrevet 23. september 2024 Egoistisk er vel ikke ordet jeg ville brukt. Men du er kanskje litt kald som person og lite overskudd til andre enn deg selv? Kjenner flere som er som deg, og slike mennesker vet man fort hvem er 😅 både som barn og voksen blir man litt var for å komme på besøk eller "plage" de. Vi andre foreldrene vet også fort hvem som er "slik". Men jeg er kvinne og liker mye av det din mann liker. Åpent hus der folk føler seg velkommen. Betyr ikke at jeg driver gratis café, men jeg ber aldri barn sitte på rommet når vi har middag, eller sender de hjem. Vi deler det vi har. Du er alltid velkommen inn til oss for en prat eller kaffe. En lang periode hadde vi et barn til frokost på hverdagene også. Disse tingene handler om verdier og menneskesyn og det er viktig at jeg og partner ikke er helt fullstendig ulik på dette. Min mann er introvert og har mer behov for ro og slikt enn meg og to av barna. Vi løser det med kommunikasjon, hensyn og tilrettelegging. Anonymkode: 91234...d22 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #12 Skrevet 23. september 2024 Egoistisk er vel ikke ordet jeg ville brukt. Men du er kanskje litt kald som person og lite overskudd til andre enn deg selv? Kjenner flere som er som deg, og slike mennesker vet man fort hvem er 😅 både som barn og voksen blir man litt var for å komme på besøk eller "plage" de. Vi andre foreldrene vet også fort hvem som er "slik". Men jeg er kvinne og liker mye av det din mann liker. Åpent hus der folk føler seg velkommen. Betyr ikke at jeg driver gratis café, men jeg ber aldri barn sitte på rommet når vi har middag, eller sender de hjem. Vi deler det vi har. Du er alltid velkommen inn til oss for en prat eller kaffe. En lang periode hadde vi et barn til frokost på hverdagene også. Disse tingene handler om verdier og menneskesyn og det er viktig at jeg og partner ikke er helt fullstendig ulik på dette. Min mann er introvert og har mer behov for ro og slikt enn meg og to av barna. Vi løser det med kommunikasjon, hensyn og tilrettelegging. Anonymkode: 91234...d22
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #13 Skrevet 23. september 2024 Jeg og reagerer på at du bruker ordet egoistisk. Jeg og kjæresten skal flytte sammen på sikt med mine og dine barn. Vi har pratet om alle detaljer om hva slags hjem vi ønsker for oss og barna. Vi kommer begge fra hjem der vi aldri hadde en trygg barndom med kjærlige og trygge foreldre. Vi har helt likt syn på oppdragelse, verdier, økonomi og livssyn. Vi ønsker et åpent og varmt hjem der alle alltid skal føle seg hjemme og velkommen. Selvsagt vil det være dager der vi er slitne og har mindre overskudd, men det vil være unntaket og ikke regelen og det er lov å sette grenser om det til tider føles overveldende. Men kommer ungene hjem med venner så vil vi alltid ha enkle løsninger tilgjengelig om noen er sultne. Pølser, pølsebrød, posepotetstappe etc som er lynkjapt og billig å lage. Vi er begge ordensmennesker og liker å ha det ryddig og pent, men vi har ikke støv på hjernen. Om det er litt rotete eller ikke er strøkent så påvirker ikke det at vi ikke kan kose oss med å ha besøk. Vi ser etter hus og hage som er tilpasset så barna kan ha en egen frisone/tvstue/kjellerstue. Og ingenting får oss til å smile mer enn å se for oss en hage der barna løper rundt og har vannkrig om sommeren❤️ Anonymkode: 80107...281
klarinetta Skrevet 23. september 2024 #14 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg og min samboer har to forskjellige syn på livet og oppveksten av våre barn. Han prøver å manipulere meg til å tro at jeg er det mest egoistiske menneske som finnes på vår jordklode. Så da lurer jeg på noen ting. Er det egoistisk av meg å ikke ville ha åpen dør til døgnets alle tider for voksne og barn komme å gå som de vil? Er det egoistisk av meg å ikke lage ekstra middag i tilfelle noen andre plutselig dukker opp skal ha mat? Er det egoistisk av meg å ikke passe på at det er rent og ryddig til en hver tid i tilfelle besøkende ramler inn døra? Er det egoistisk av meg å ikke ville være den eneste i hjemmet til å lage mat og holde et rent hjem? Er det egoistisk av meg å ikke la mannen i huset gjøre det han selv vil til en hver tid? Er det egoistisk av meg å ikke la barna mine vokse opp på samme måte som sin far, hvor det alltid var en åpen dør for alle, alltid mat på bordet og mor som jobbet fulltid og sto alene om alt hjemme, og til slutt en far som gjorde det han ønsket og levde livets glade og frie dager? Er jeg egoistisk og dum som ønsker at vi skal ha litt privatliv, og at begge foreldre skal bidra til en god oppvekst av våre barn? Anonymkode: 6e545...815 Når ble han slik? 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg og reagerer på at du bruker ordet egoistisk. Det er mannen hennes som mener at hun er egoistisk. Emosjonell utpressing kalles sånt, såvidt jeg har skjønt. Mannen og svigermor her i hus driver også på med det der, dessverre. Helst når jeg gjør noe annerledes enn de ville gjort, jeg har tatt et valg om en gitt ting/situasjon/avtale uten å rådføre meg med dem først, eller de på andre måter føler seg utelatt/oversett/såret. (Samtidig krever de raushet og forståelse hvis jeg kaller dem egoistiske for valg de tar som sårer meg ... Hurra for dobbeltmoral!) Anonymkode: f0f7e...f93
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #16 Skrevet 23. september 2024 Dere er barnslige det er det du trenger å høre. Snakk til med hverandre med respekt så blir det bedre. Anonymkode: 39bde...17a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #17 Skrevet 23. september 2024 Er han fra Sør-Amerika eller Midtøsten? Anonymkode: 19869...d88
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #18 Skrevet 23. september 2024 Så, en tråd med samme person bak flere AB igjen.. Anonymkode: 8e31b...039
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #19 Skrevet 23. september 2024 Umulig å si uten hans side av saken Anonymkode: 701af...22a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #20 Skrevet 23. september 2024 Ganske modig av han å kreve at dere skal ha åpent hus som er ryddig og rent 24/7 samtidig som han skal slippe å bidra til det og kan stikke av og gjøre hva søren han vil når besøket først er der. Han er i tilfelle jævli urimelig. Anonymkode: 3e881...483 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå