Gå til innhold

Da var det over og ut for makrell i tomat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man trenger ikke å slutte å spise fisk generelt. Det er veldig mye bra næring i fisk. Unngår man å spise fisk slik som torsk, får man gjerne jodmangel fordi man må drikke uhorvelige mengder melk for å dekke inn det tapet, og det gjør ikke folk i dag. Så det er nok problematisk for et foster i utvikling hvis mor hverken tar jodtilskudd i svangerskapet eller spiser torsk. 

Jeg har spist bacalao veldig ofte nå i svangerskapet. Spiser også ovnsbakt torsk, reker og blåskjell. 

Anonymkode: 682d4...798

Enig i at man ikke skal slutte å spise fisk, men det er jo forskjell på å spise fersk ørret og prosessert fisk på hermetikk. Man får forøvrig i seg jod fra egg også. 

Anonymkode: 792c1...ef4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til de som trodde at EU-mat, og Temu varer, er gift verstinger, her er en liten oppvåkning. "Trygg" norsk mat liksom.. 

IMG_20240923_083006.thumb.jpg.c8d2768066445c3c2f11f5a4dd47421f.jpg

Anonymkode: c4937...086

Du får begynne å kjøpe mat fra Temu eller andre utenfor EU da, hvis du mener det er samme greia. Eller kan det være at giftstoffene i lignende mat fra land utenfor EU er enda verre og i større mengder?

Så lenge folk kun ser på prisen og ikke på hvor maten kommer fra, og stadig flere norske bønder kjøres på ræv fordi mange nordmenn så eplekjekt mener bønder er pengegriske og at det er billigere å importere, så blir maten bare verre og verre.
Første bud er å holde seg unna oppdrettsfisk. Dessverre forurenser oppdrettsanleggene også miljøet rundt seg, så mange villfisker blir påvirket... Men de klarer å produsere mer fisk på kortere tid, så da blir det enklere og billigere, og så lenge det er billig så kaster folk seg ukritisk på.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er normalt noe jeg flipper på telefonen i det jeg går ut døra, og da sitter jeg uansett lite med telefonen i handa.

Vasker telefonen når jeg kommer hjem, så her ligger den uten cover i sofaen ved siden av meg. 

Det er snakk om plast fra fabrikker i kina, uansett hvem som har importert coveret for deg. 

Anonymkode: 6b082...dad


Du som privatperson kan importere mobilcover til eget bruk fra hvilken som helst fabrikk i kina uten å bry deg om regler for innhold av giftstoffer, mens en norsk butikk/nettbutikk som importerer for å selge videre i Norge må forholde seg til lover og regler. Så nei, det er faktisk ikke samme greia. Å bestille fra utlandet til eget bruk er ikke det samme som å importere varer til videresalg gjennom et foretak.
Jeg blir litt overgitt over at så mange ikke skjønner dette. Men igjen, så lenge folk får handle billig så lukker de øynene og forsvarer valget sitt med nebb og klør.

Det er vi forbrukere som må gjøre noe med det, gjennom å stille krav til produsenter, selgere og importører. Vi kan ikke bare legge skylda på dem og vente på at de skal begynne å selge oss sunnere og tryggere varer. De selger det vi vil ha, og når folk flest vil ha så billig så mulig, så får vi snarveier, giftstoffer, juks og snusk på kjøpet.
Oppdrettsanlegger påvirker også miljøet rundt, så jo flere oppdrettsanlegg, jo mer dritt får man i villfisken. Og så fortsetter folk å kjøpe oppdrettsfisk til en rimelig penge mens de argumenterer med at "jammen, det er jo like mye gift i villfisken!".
 

Anonymkode: ac032...c5d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva står det i saken da?

Anonymkode: 89943...6cb

Det kan være en idé å lese den.

Anonymkode: 4e68c...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får begynne å kjøpe mat fra Temu eller andre utenfor EU da, hvis du mener det er samme greia. Eller kan det være at giftstoffene i lignende mat fra land utenfor EU er enda verre og i større mengder?

Så lenge folk kun ser på prisen og ikke på hvor maten kommer fra, og stadig flere norske bønder kjøres på ræv fordi mange nordmenn så eplekjekt mener bønder er pengegriske og at det er billigere å importere, så blir maten bare verre og verre.
Første bud er å holde seg unna oppdrettsfisk. Dessverre forurenser oppdrettsanleggene også miljøet rundt seg, så mange villfisker blir påvirket... Men de klarer å produsere mer fisk på kortere tid, så da blir det enklere og billigere, og så lenge det er billig så kaster folk seg ukritisk på.


Du som privatperson kan importere mobilcover til eget bruk fra hvilken som helst fabrikk i kina uten å bry deg om regler for innhold av giftstoffer, mens en norsk butikk/nettbutikk som importerer for å selge videre i Norge må forholde seg til lover og regler. Så nei, det er faktisk ikke samme greia. Å bestille fra utlandet til eget bruk er ikke det samme som å importere varer til videresalg gjennom et foretak.
Jeg blir litt overgitt over at så mange ikke skjønner dette. Men igjen, så lenge folk får handle billig så lukker de øynene og forsvarer valget sitt med nebb og klør.

Det er vi forbrukere som må gjøre noe med det, gjennom å stille krav til produsenter, selgere og importører. Vi kan ikke bare legge skylda på dem og vente på at de skal begynne å selge oss sunnere og tryggere varer. De selger det vi vil ha, og når folk flest vil ha så billig så mulig, så får vi snarveier, giftstoffer, juks og snusk på kjøpet.
Oppdrettsanlegger påvirker også miljøet rundt, så jo flere oppdrettsanlegg, jo mer dritt får man i villfisken. Og så fortsetter folk å kjøpe oppdrettsfisk til en rimelig penge mens de argumenterer med at "jammen, det er jo like mye gift i villfisken!".
 

Anonymkode: ac032...c5d

Jepp, men ekstremt vanskelig å få tak i fet fisk som ikke er oppdrett. 

Anonymkode: 792c1...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 time siden):

 

 

Lenge siden jeg sluttet å spise dette. 

 

Interessant. Fortell mer.

Anonymkode: 4e68c...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, men ekstremt vanskelig å få tak i fet fisk som ikke er oppdrett. 

Anonymkode: 792c1...ef4

Ja dessverre. Best å fiske selv, langt unna oppdrettsanleggene.

Anonymkode: ac032...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel. 🙃 Da skal jeg ikke spise DET mer. 😵‍💫 Hva med vanlig fisk da? Spiser ganske mye hvit fisk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje også en tankevekker at oppdrettslaks inneholde mindre miljøgifter enn villaks . . .

Ellers spiser vi helst villfanget torsk. Men fisk er jo i dag dyrere enn kjøtt . . .

Og aller dyrest blir den fisken vi fisker selv. Så det er greit at vi ikke får så mye . . 😀

Endret av senior
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig i at man ikke skal slutte å spise fisk, men det er jo forskjell på å spise fersk ørret og prosessert fisk på hermetikk. Man får forøvrig i seg jod fra egg også. 

Anonymkode: 792c1...ef4

De færreste spiser så mye egg at det dekker inn det man bør få i seg av jod hvis de ikke spiser fisk. Man bør få i seg 150 mcg om dagen, og gravide 175 mcg om dagen. Ett egg er ca 60 g, og derfor er det ca 20 mcg jod i ett egg. Altså ikke så mye å skryte av :). Hvis du ikke spiser fisk bør du med andre ord spise f.eks to egg og drikke 7-8 dl melk hver dag når du ikke er gravid. En porsjon torsk har 560 mcg jod. Så det er altså ganske mye bedre å velge torsken. 

Anonymkode: 682d4...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja dessverre. Best å fiske selv, langt unna oppdrettsanleggene.

Anonymkode: ac032...c5d

Best å jakte selv også, men det er dessverre ikke mulig for mange. Derfor må man velge det beste man kan innenfor det som er tilgjengelig. Jeg spiste ikke fisk på mange år og fikk kjenne på konsekvensen av dèt, kombinasjonen av omega fettsyrene og d-vitamin fra fet fisk er viktig, og overveier sånn sett ulempene. Det er bedre å spise fersk ørret enn makrell i tomat, og det er bedre å spise kjøttdeig enn pølser. 

Anonymkode: 792c1...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Javel. 🙃 Da skal jeg ikke spise DET mer. 😵‍💫 Hva med vanlig fisk da? Spiser ganske mye hvit fisk her.

Det er bra! :)

Anonymkode: 682d4...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De færreste spiser så mye egg at det dekker inn det man bør få i seg av jod hvis de ikke spiser fisk. Man bør få i seg 150 mcg om dagen, og gravide 175 mcg om dagen. Ett egg er ca 60 g, og derfor er det ca 20 mcg jod i ett egg. Altså ikke så mye å skryte av :). Hvis du ikke spiser fisk bør du med andre ord spise f.eks to egg og drikke 7-8 dl melk hver dag når du ikke er gravid. En porsjon torsk har 560 mcg jod. Så det er altså ganske mye bedre å velge torsken. 

Anonymkode: 682d4...798

Jeg sier bare at egg også er en kilde til jod, siden du ikke nevnte det. Brunost og jarlsberg ost har også godt med jod.
Ja torsk er beste kilden, men så lenge man spiser et par egg daglig i tillegg til meieri, så er det ingen krise om man ikke spiser torsk ofte. 

Vi trenger i snitt 100-150 mcg jod daglig, så med et par egg, yoghurt, og ost, så får man i seg ganske greit. Så ingen behov for å bælme melk som du antyder.
 

Anonymkode: 792c1...ef4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Best å jakte selv også, men det er dessverre ikke mulig for mange. Derfor må man velge det beste man kan innenfor det som er tilgjengelig. Jeg spiste ikke fisk på mange år og fikk kjenne på konsekvensen av dèt, kombinasjonen av omega fettsyrene og d-vitamin fra fet fisk er viktig, og overveier sånn sett ulempene. Det er bedre å spise fersk ørret enn makrell i tomat, og det er bedre å spise kjøttdeig enn pølser. 

Anonymkode: 792c1...ef4

Det er derfor jeg mener at man bør jobbe for at mest mulig mat blir produsert i Norge, og minst mulig blir importert. Maten blir ofte bedre om man kjøper fra mange små produsenter enn fra noen få store. De som ikke kan fiske eller jakte (eller drive gård) selv, kan kjøpe fra de som kan, og da helst noen i Norge, helst så nært forbrukeren som mulig. Import burde egentlig kun brukes når det er mat som ikke kan dyrkes eller produseres i Norge.

Og så må mange i Norge også venne seg til lavere forbruk, både når det gjelder mat og andre varer. Vi har alt for mange valgmuligheter, ser kun på pris og kjører oss selv og både økonomien vår og helsa vår i grøfta. Å kjøpe billig er fint helt til det plutselig ikke er så fint lenger. Vi dreper oss selv sakte, og på toppen sitter milliardærene og ler.

Det er også verdt å ta med i beregningen at verden er i ulage nå, og at krig mot Norge også kan bestå av at vi mister tilgang til import av varer. Uten evne og vilje til å produsere egen mat, er vi et lett bytte.

Anonymkode: ac032...c5d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er derfor jeg mener at man bør jobbe for at mest mulig mat blir produsert i Norge, og minst mulig blir importert. Maten blir ofte bedre om man kjøper fra mange små produsenter enn fra noen få store. De som ikke kan fiske eller jakte (eller drive gård) selv, kan kjøpe fra de som kan, og da helst noen i Norge, helst så nært forbrukeren som mulig. Import burde egentlig kun brukes når det er mat som ikke kan dyrkes eller produseres i Norge.

Og så må mange i Norge også venne seg til lavere forbruk, både når det gjelder mat og andre varer. Vi har alt for mange valgmuligheter, ser kun på pris og kjører oss selv og både økonomien vår og helsa vår i grøfta. Å kjøpe billig er fint helt til det plutselig ikke er så fint lenger. Vi dreper oss selv sakte, og på toppen sitter milliardærene og ler.

Det er også verdt å ta med i beregningen at verden er i ulage nå, og at krig mot Norge også kan bestå av at vi mister tilgang til import av varer. Uten evne og vilje til å produsere egen mat, er vi et lett bytte.

Anonymkode: ac032...c5d

Jeg er enig. Mange er lite bevisste og tenker mest på det som er praktisk og godt, ikke det som er bærekraftig eller sunt. Og det er ofte veldig begrenset kunnskap om hva som er sunn mat. At noe inneholder fisk, kjøtt, eller grønnsaker, gjør ikke varen automatisk sunn. 

Jeg handler kortreist og gressforet/økologisk kjøtt. Det koster, men for meg er det en god investering i både helse, klima, og dyrevelferd. 

Anonymkode: 792c1...ef4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja dessverre. Best å fiske selv, langt unna oppdrettsanleggene.

Anonymkode: ac032...c5d

Det er ikke opprettfisk som er problemet..

Det er miljøgifter i fisken du fisker selv også.

Anonymkode: e6c1b...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FHI har vel i lang tid sagt at en ikke skal spise for mye fet fisk pga miljøgifter? 

Anonymkode: d435a...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 


Du som privatperson kan importere mobilcover til eget bruk fra hvilken som helst fabrikk i kina uten å bry deg om regler for innhold av giftstoffer, mens en norsk butikk/nettbutikk som importerer for å selge videre i Norge må forholde seg til lover og regler. Så nei, det er faktisk ikke samme greia. Å bestille fra utlandet til eget bruk er ikke det samme som å importere varer til videresalg gjennom et foretak.
Jeg blir litt overgitt over at så mange ikke skjønner dette. Men igjen, så lenge folk får handle billig så lukker de øynene og forsvarer valget sitt med nebb og klør.

Det er vi forbrukere som må gjøre noe med det, gjennom å stille krav til produsenter, selgere og importører. Vi kan ikke bare legge skylda på dem og vente på at de skal begynne å selge oss sunnere og tryggere varer. De selger det vi vil ha, og når folk flest vil ha så billig så mulig, så får vi snarveier, giftstoffer, juks og snusk på kjøpet.
Oppdrettsanlegger påvirker også miljøet rundt, så jo flere oppdrettsanlegg, jo mer dritt får man i villfisken. Og så fortsetter folk å kjøpe oppdrettsfisk til en rimelig penge mens de argumenterer med at "jammen, det er jo like mye gift i villfisken!".
 

Anonymkode: ac032...c5d

Temu er ikke en privatperson.

De må forholde seg til norske retningslinjer.

Ja, det har vært brudd. Men neppe mer enn det du plukker med fra Nille eller HM. De har bare et annet søkelys på seg fra media, som kjøper inn 15 øredobber, sender de til laboratioret, og slår det stort opp når det finnes uheldige stoffer i to av de. 

Du blir forresten oppgitt, ikke overgitt, da hadde vi ikke hatt noen diskusjon 😂

Anonymkode: 6b082...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som sier at dere sluttet å spise fisk i graviditeten, det er for sent. Miljøgifter fra femten år bakover sitter i kroppen din fortsatt. 

Anonymkode: 6b94f...dc7

Det ligger i fettet, ikke i blodet. Det er absolutt lurt å slutte å spise slikt under graviditet, og man skal heller ikke slanke seg, både fordi man da oftere får tjukke barn og fordi giften slippes ut fra fettcellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke opprettfisk som er problemet..

Det er miljøgifter i fisken du fisker selv også.

Anonymkode: e6c1b...58e

Det er ikke bare snakk om miljøgifter når det kommer til oppdrett vs villfisk. Tvert i mot er det vel mindre miljøgifter i oppdrettfisk. 

Anonymkode: 792c1...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...