Gå til innhold

Da var det over og ut for makrell i tomat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til de som trodde at EU-mat, og Temu varer, er gift verstinger, her er en liten oppvåkning. "Trygg" norsk mat liksom.. 

IMG_20240923_083006.thumb.jpg.c8d2768066445c3c2f11f5a4dd47421f.jpg

Anonymkode: c4937...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser en halv boks for dagen,  alle prøver er helt normale, jeg glinser ikke i måneskinn enda. 

Anonymkode: 26cda...d7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hemmelighet at fisk er fulle av miljøgifter. Gravide skal ikke spise for mye fisk, ingen overraskelse at barn også kan være utsatte for det. 

Anonymkode: 5c3ff...2cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler på Temu og jeg spiser fet fisk.

Folk har en tendens til å tenke sort-hvitt. Det er null, eller alt. 

Jeg er, som jeg ellers er til klær og smykker, nøye på produkter som skal bæres tett på kroppen. Ellers tror jeg ting som mobilcover, lysstriper, katteleker... Lages på omtrent de samme fabrikkene, men at temu gir meg bedre pris.

Jeg vet at fet fisk er sunt, men også inneholder en del miljøgifter. Derfor er det noe jeg spiser litt av her og der. Kunne ikke falt meg inn å hive nedpå en slik boks daglig, for så å lage tunfisk til middag. 

Anonymkode: 6b082...dad

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser en halv boks for dagen,  alle prøver er helt normale, jeg glinser ikke i måneskinn enda. 

Anonymkode: 26cda...d7a

Det vises vel ikke direkte på blodprøver. Men i det man starter å få tilknyttete sykdommer, som kreft, og hjerte- karsykdom. 

Anonymkode: 6b082...dad

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser en halv boks for dagen,  alle prøver er helt normale, jeg glinser ikke i måneskinn enda. 

Anonymkode: 26cda...d7a

Så du pleier å få testet nivåene av miljøgifter i kroppen din? 

Anonymkode: 317e2...1e9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett på fisk, både hermetikk og fersk, som en ting jeg spiser fordi det er godt og på tross av at det er helseskadelig, i over 10 år. 

Jeg elsker det, men begrenser inntak til max 1 gang i uka, og holdt meg helt unna da jeg var gravid. Barna fikk ikke fisk før de var to år. Vi spiser litt tunfisk fra boks, litt makrell i tomat, noe hvit fisk, og kanskje villaks eller sushi 3-4 ganger i året. 

Holder oss til gressfora og økologisk kjøtt og prøver å variere kildene, det er uansett mer omega 3 i gressfora storfe enn i laks. 

Fisk er i samme kategori som kake for meg, en treat, ikke hverdagsmat. 

Anonymkode: 1898f...113

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen hemmelighet at fisk er fulle av miljøgifter. Gravide skal ikke spise for mye fisk, ingen overraskelse at barn også kan være utsatte for det. 

Anonymkode: 5c3ff...2cb

Men har det alltid vært slik?

Eller har det blitt et problem de senere årene, pga menneskelig forurensning etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg handler på Temu og jeg spiser fet fisk.

Folk har en tendens til å tenke sort-hvitt. Det er null, eller alt. 

Jeg er, som jeg ellers er til klær og smykker, nøye på produkter som skal bæres tett på kroppen. Ellers tror jeg ting som mobilcover, lysstriper, katteleker... Lages på omtrent de samme fabrikkene, men at temu gir meg bedre pris.

Jeg vet at fet fisk er sunt, men også inneholder en del miljøgifter. Derfor er det noe jeg spiser litt av her og der. Kunne ikke falt meg inn å hive nedpå en slik boks daglig, for så å lage tunfisk til middag. 

Anonymkode: 6b082...dad

Mobilcover skal da tett på huden? For mange, spesielt unge er det snakk om timesvis i hånda hver eneste dag.

Lysstriper og alt annet elektronisk holder jeg meg også langt unna. 

Ellers enig.

Anonymkode: 83b1f...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (Akkurat nå):

Men har det alltid vært slik?

Eller har det blitt et problem de senere årene, pga menneskelig forurensning etc?

Ligger masse om det på nett. 

Anonymkode: 5c3ff...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva står det i saken da?

Anonymkode: 89943...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mobilcover skal da tett på huden? For mange, spesielt unge er det snakk om timesvis i hånda hver eneste dag.

Lysstriper og alt annet elektronisk holder jeg meg også langt unna. 

Ellers enig.

Anonymkode: 83b1f...8b6

Det er normalt noe jeg flipper på telefonen i det jeg går ut døra, og da sitter jeg uansett lite med telefonen i handa.

Vasker telefonen når jeg kommer hjem, så her ligger den uten cover i sofaen ved siden av meg. 

Det er snakk om plast fra fabrikker i kina, uansett hvem som har importert coveret for deg. 

Anonymkode: 6b082...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Men har det alltid vært slik?

Eller har det blitt et problem de senere årene, pga menneskelig forurensning etc?

Det har blitt noe bedre siden det nå er forbudt med PCB, og bensin inneholder ikke lenger blytilsetninger. Det er også mer fokus på kvikksølv og de andre tungmetallene. Men det blir stadig flere på jorda, og mer og mer naturressurser utvinnes, så det er antagelig ikke mye til forbedring..? 

Artikkelen ligger bak betalingsmur, så det er ikke lett å vurdere kilder eller påstander 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AllahBallah skrev (4 minutter siden):

Men har det alltid vært slik?

Eller har det blitt et problem de senere årene, pga menneskelig forurensning etc?

Husker jeg vokste opp med å vite slikt. 80/90-tallet. 

Fikk heller ikke sukkerfri saft og syltetøy. Slikt laget de av bær fra egen hage og naturen. 

Kjøtt ble helst kjøpt fra jaktlag. Fiske gjorde vi innimellom selv. Og man hadde en liten grønsakshage. Og lærte generelt om å handle etter sesong, for da var grønnsakene sunnest (uten mengder sprøytemidler) og rikest på næringsstoffer da de var ferske. 

Uten hysteri. I helgene fikk vi brus og godteri. Var vi på tur stoppet vi på McDonalds. På langpannepizza ble det brukt billig-kjøttdeig, og ikke kjøtt fra jaktlag. 

Anonymkode: 6b082...dad

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sett på fisk, både hermetikk og fersk, som en ting jeg spiser fordi det er godt og på tross av at det er helseskadelig, i over 10 år. 

Jeg elsker det, men begrenser inntak til max 1 gang i uka, og holdt meg helt unna da jeg var gravid. Barna fikk ikke fisk før de var to år. Vi spiser litt tunfisk fra boks, litt makrell i tomat, noe hvit fisk, og kanskje villaks eller sushi 3-4 ganger i året. 

Holder oss til gressfora og økologisk kjøtt og prøver å variere kildene, det er uansett mer omega 3 i gressfora storfe enn i laks. 

Fisk er i samme kategori som kake for meg, en treat, ikke hverdagsmat. 

Anonymkode: 1898f...113

Det fins ulike typer omega 3, du får ikkje den sunne marine omega 3 frå landdyr. Fisk er sunt, kan ikkje samanliknast med kaker som ikkje er godt for noko.

Anonymkode: 6f643...f95

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Til de som trodde at EU-mat, og Temu varer, er gift verstinger, her er en liten oppvåkning. "Trygg" norsk mat liksom.. 

IMG_20240923_083006.thumb.jpg.c8d2768066445c3c2f11f5a4dd47421f.jpg

Anonymkode: c4937...086

 

 

Lenge siden jeg sluttet å spise dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som sier at dere sluttet å spise fisk i graviditeten, det er for sent. Miljøgifter fra femten år bakover sitter i kroppen din fortsatt. 

Anonymkode: 6b94f...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som sier at dere sluttet å spise fisk i graviditeten, det er for sent. Miljøgifter fra femten år bakover sitter i kroppen din fortsatt. 

Anonymkode: 6b94f...dc7

Man trenger ikke å slutte å spise fisk generelt. Det er veldig mye bra næring i fisk. Unngår man å spise fisk slik som torsk, får man gjerne jodmangel fordi man må drikke uhorvelige mengder melk for å dekke inn det tapet, og det gjør ikke folk i dag. Så det er nok problematisk for et foster i utvikling hvis mor hverken tar jodtilskudd i svangerskapet eller spiser torsk. 

Jeg har spist bacalao veldig ofte nå i svangerskapet. Spiser også ovnsbakt torsk, reker og blåskjell. 

Anonymkode: 682d4...798

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser en halv boks for dagen,  alle prøver er helt normale, jeg glinser ikke i måneskinn enda. 

Anonymkode: 26cda...d7a

Alle prøver helt normale. Tror du at blodprøver plukker opp disse miljøgiftene, og at standard blodprøver du tar nå viser langtidseffekt av miljøgifter i mat? 

Anonymkode: 792c1...ef4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vises vel ikke direkte på blodprøver. Men i det man starter å få tilknyttete sykdommer, som kreft, og hjerte- karsykdom. 

Anonymkode: 6b082...dad

Vet du hvilke blodprøver den du svarer har tatt?

Vet du hvordan an påviser miljøgifter i en menneskekropp? Det vet sannsynligvis heller ikke den du svarer, fordi hen skriver at alle prøver er fine. Ikke skjelden kan man høre noen som har tatt blodprøver si eller skrive at de er godt undersøkt fordi alle blodprøver er tatt, eller jeg tok tr eller jeg tok fem glass med blodprøver så jeg er skikkelig/godt undersøkt. Antall glass har ingenting med saken å gjøre, vi kan bruke et glass til en blodprøve og kaste resten, så folk må gjerne fortsette dette narrespillet for seg selv. 
Så til miljøgifter, de kan og undersøkes i blodprøver. Men man undersøker ikke alle muligheter for sykdom, skader eller mulige problemer i fremtiden i blodprøver når noen tar en blodprøve. En blodprøve koster penger og skattebetalerne skal ikke betale for noe som ikke legen finner forsvarlig å undersøke i en blodprøve. 
Så at folk her på dette forumet er undersøkt for miljøgifter uten å ha vært med i forskningsprosjekter nettopp på miljøgifter i kroppen, det er så lite sannsynlig at det er nesten en nullitet. 

Med makrell i tomat er det som med alt mulig annet sunn fornuft og måtehold som gjelder. 

Anonymkode: cb654...a0f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...