AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Skrevet 23. september 2024 Hei. Hvordan er det med sånn avlastningstilbud i kommunene? Jeg er syk på 5. uken, sover nok ikke mer enn maks 3-4 timer i døgnet hvis jeg er heldig og begynner å bli rimelig slitt. Jeg har en ektemann og samboer som jobber på dagtid så jeg er for det meste alene med ungen som krever at jeg er en armlengde unna til en hver tid, ikke sover han noe særlig mer enn 40 minutt hvis det er så mye. Jeg går på veggen og begynner å bli deprimert, nå må jeg ha litt hjelp.... sjekker mulighetene for avlastning via kommunen men finner ganske lite info. Noen som har erfaringer her? Anonymkode: 286bb...af8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #2 Skrevet 23. september 2024 Barnehage for barnet? Mannen kan bruke sykt barn dag. Ellers bør du jo hvile når han er hjemme (de øvrige 16 (?) timene om han jobber dagtid) Anonymkode: c22a2...51f 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #3 Skrevet 23. september 2024 Alternativt, om ingen av dere kan ivareta barnet, så får dere kontakte barnevernsvakta. Men de vil nok be mannen ta seg av barnet Anonymkode: c22a2...51f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #4 Skrevet 23. september 2024 Man får ikke avlastningstilbud via kommunen fordi man er forbigående syk og man har partner som kan ta seg av barnet. Han får bli hjemme og gi deg avlastning da og ta seg av barnet. Anonymkode: 57127...6ff 3 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #5 Skrevet 23. september 2024 Tenker du kommunen skal betale og sende en random dude for å passe barnet ditt? Anonymkode: 4c787...30d
litle_my Skrevet 23. september 2024 #6 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Hvordan er det med sånn avlastningstilbud i kommunene? Jeg er syk på 5. uken, sover nok ikke mer enn maks 3-4 timer i døgnet hvis jeg er heldig og begynner å bli rimelig slitt. Jeg har en ektemann og samboer som jobber på dagtid så jeg er for det meste alene med ungen som krever at jeg er en armlengde unna til en hver tid, ikke sover han noe særlig mer enn 40 minutt hvis det er så mye. Jeg går på veggen og begynner å bli deprimert, nå må jeg ha litt hjelp.... sjekker mulighetene for avlastning via kommunen men finner ganske lite info. Noen som har erfaringer her? Anonymkode: 286bb...af8 Dersom du er hjemmeværende med barn og blir syk, kan far ta "syk barnepasser"-dag. Kommunal avlastning for barnet, vil primært være pga at barnet har større bistandsbehov enn sine jevnaldrende (altså via helsetjenesten). Dersom det er grunner hos foreldrene som gjør at man kan ha behov for avlastning, er dette vanligvis via barnevernstjenesten. Hvor gammelt er barnet? Og avlaster ikke far deg når han er hjemm 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #7 Skrevet 23. september 2024 Er det et barn som trenger spesiell oppfølging? Dere er to stykker, og har fått et barn. Dere er to om ansvaret. Det er jo slik at kommunen hjelper noen med et helt vanlig barn fordi du er syk- når barnet har en far. Hvorfor sover du ikke når far er hjemme? Anonymkode: b18ad...243 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Skrevet 23. september 2024 Er du i permisjon? Hvis du er deprimert eller syk så kan far overta permisjonen mens du er sykemeldt. Anonymkode: 61243...547
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Skrevet 23. september 2024 Dersom du er i permisjon, kan legen vurdere om du blr sykemeldes og far kan overta permisjonen. Dersom barnet er over et år, er barnehage et tilbud. I mange kommuner kan det være mulig å få raskt plass. I mellomtiden må far være hjemme med omsorgspenger dersom du er for syk til å ivareta barnet. Etter jobb må selvsagt far ta hånd om barnet. Anonymkode: 8b42f...83a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #10 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dersom du er i permisjon, kan legen vurdere om du blr sykemeldes og far kan overta permisjonen. Dersom barnet er over et år, er barnehage et tilbud. I mange kommuner kan det være mulig å få raskt plass. I mellomtiden må far være hjemme med omsorgspenger dersom du er for syk til å ivareta barnet. Etter jobb må selvsagt far ta hånd om barnet. Anonymkode: 8b42f...83a Enig med denne. Du sykmeldes fra permisjon og far overtar denne. Anonymkode: 27032...378 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #11 Skrevet 23. september 2024 TS Far har ikke opparbeidet seg sykt barn dager pga han nylig begynte å jobbe, han er til vanlig uføretrygdet og kan heller ikke overta permisjonen. Han har vært hjemme noen dager hvor tilstanden har vært ekstrem, men han kan jo ikke bare drite i å gå på jobb hvis han vil fortsette å ha en jobb i fremtiden.. det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg planla ikke å være syk i 5 uker🙄 Ungen har fått bhg plass, men siden jeg er som sagt syk så blir det vanskelig med tilvenning og de vil ikke ha meg der i denne tilstanden. Kontakter heller helsestasjonen og spør om dette, for her er det fullstendig ubrukelig å få noe vettugt svar 😅 Anonymkode: 286bb...af8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #12 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dersom du er i permisjon, kan legen vurdere om du blr sykemeldes og far kan overta permisjonen. Dersom barnet er over et år, er barnehage et tilbud. I mange kommuner kan det være mulig å få raskt plass. I mellomtiden må far være hjemme med omsorgspenger dersom du er for syk til å ivareta barnet. Etter jobb må selvsagt far ta hånd om barnet. Anonymkode: 8b42f...83a Dette. Jeg fikk selv en alvorlig fødselsdepresjon med yngste. Ble sykemeldt, og far tok over permisjonen på dagen. Så lenge man har en funksjonsfrisk forelder tror jeg neppe det er noen avlastningsmuligheter fra det offentlige hvis man enten kan ta over permisjon eller ha barnet i barnehage. Anonymkode: 35aeb...66a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #13 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS Far har ikke opparbeidet seg sykt barn dager pga han nylig begynte å jobbe, han er til vanlig uføretrygdet og kan heller ikke overta permisjonen. Han har vært hjemme noen dager hvor tilstanden har vært ekstrem, men han kan jo ikke bare drite i å gå på jobb hvis han vil fortsette å ha en jobb i fremtiden.. det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg planla ikke å være syk i 5 uker🙄 Ungen har fått bhg plass, men siden jeg er som sagt syk så blir det vanskelig med tilvenning og de vil ikke ha meg der i denne tilstanden. Kontakter heller helsestasjonen og spør om dette, for her er det fullstendig ubrukelig å få noe vettugt svar 😅 Anonymkode: 286bb...af8 Du har fått ganske gode svar ut i fra informasjonen du kom med i HI. Far har altså vært hjemme med barnet noen dager, men han kunne ikke bruke den tiden på tilvenning i barnehage, hvor barnet allerede har fått plass? Det burde være førsteprioritet å få denne tilvenningsperioden overstått, og der får far bidra, så har du permanent avlastning i form av barnehage. Anonymkode: 35aeb...66a 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #14 Skrevet 23. september 2024 Fedre kan fint ta tilvenningsperioden. Anonymkode: 7e4aa...7d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS Far har ikke opparbeidet seg sykt barn dager pga han nylig begynte å jobbe, han er til vanlig uføretrygdet og kan heller ikke overta permisjonen. Han har vært hjemme noen dager hvor tilstanden har vært ekstrem, men han kan jo ikke bare drite i å gå på jobb hvis han vil fortsette å ha en jobb i fremtiden.. det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg planla ikke å være syk i 5 uker🙄 Ungen har fått bhg plass, men siden jeg er som sagt syk så blir det vanskelig med tilvenning og de vil ikke ha meg der i denne tilstanden. Kontakter heller helsestasjonen og spør om dette, for her er det fullstendig ubrukelig å få noe vettugt svar 😅 Anonymkode: 286bb...af8 Han kan ha krav på sykt barn dager selv om han ikke har jobbet fire uker. «Hvis du ikke har jobbet 4 uker før du må bruke første omsorgsdag, er ikke arbeidsgiver forpliktet til å utbetale deg lønn. Du kan da søke om utbetaling fra NAV.» https://www.nav.no/omsorgspenger Anonymkode: 29bc1...011 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #16 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): TS Far har ikke opparbeidet seg sykt barn dager pga han nylig begynte å jobbe, han er til vanlig uføretrygdet og kan heller ikke overta permisjonen. Han har vært hjemme noen dager hvor tilstanden har vært ekstrem, men han kan jo ikke bare drite i å gå på jobb hvis han vil fortsette å ha en jobb i fremtiden.. det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg planla ikke å være syk i 5 uker🙄 Ungen har fått bhg plass, men siden jeg er som sagt syk så blir det vanskelig med tilvenning og de vil ikke ha meg der i denne tilstanden. Kontakter heller helsestasjonen og spør om dette, for her er det fullstendig ubrukelig å få noe vettugt svar 😅 Anonymkode: 286bb...af8 Ja, kontakt helsestasjonen eller din egen fastlege! Folk må sitte og gjette seg til om barnet er nyfødt, eller funksjonshemmet eller annet fordi du ikke forteller alder i hi. Du forteller heller ikke fars situasjon, dermed blir det enda mer gjetning og du får god dag mann økseskaft svar. Så fastlege elle helsestasjon e røye bedre å spørre enn he rinne uten å måtte brette ut hele livet ditt. Håper ting ordner seg. Anonymkode: 9c63a...c40 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #17 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS Far har ikke opparbeidet seg sykt barn dager pga han nylig begynte å jobbe, han er til vanlig uføretrygdet og kan heller ikke overta permisjonen. Han har vært hjemme noen dager hvor tilstanden har vært ekstrem, men han kan jo ikke bare drite i å gå på jobb hvis han vil fortsette å ha en jobb i fremtiden.. det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg planla ikke å være syk i 5 uker🙄 Ungen har fått bhg plass, men siden jeg er som sagt syk så blir det vanskelig med tilvenning og de vil ikke ha meg der i denne tilstanden. Kontakter heller helsestasjonen og spør om dette, for her er det fullstendig ubrukelig å få noe vettugt svar 😅 Anonymkode: 286bb...af8 Du har fått mange gode svar etter det du kom med, så å kalle det ubrukelig er bare frekt. Det at du ikkje har vært i form siste vekene og at far ikke har rett på sykedager har ikke noe å si desverre. Du har ikke noe rett for avlastning. Så med mindre du selv finner en person som kan avlaste så har dere ikke rett på det. Da er faktisk far nødt til å ta permisjon for tilvenning. Sorry at du ikke får svarene du vil ha for akkurat her finnes de ikke. Dere kan evt kontakte homestart, men da er det snakk om 2-4 timer 1 gang i uken i 6 månder Anonymkode: b5122...800 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #18 Skrevet 23. september 2024 Foreldre som har alvorlig syke barn sliter med å få avlastning. I ditt tilfelle må du finne en privat ordning, eller få på plass tilvenning i barnehage. Det er ingen som ønsker deg og dine vondt her, selv om du ser ut til å mene det. Anonymkode: e4fb8...941 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #19 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): TS Far har ikke opparbeidet seg sykt barn dager pga han nylig begynte å jobbe, han er til vanlig uføretrygdet og kan heller ikke overta permisjonen. Han har vært hjemme noen dager hvor tilstanden har vært ekstrem, men han kan jo ikke bare drite i å gå på jobb hvis han vil fortsette å ha en jobb i fremtiden.. det er jo derfor jeg spør om dette. Jeg planla ikke å være syk i 5 uker🙄 Ungen har fått bhg plass, men siden jeg er som sagt syk så blir det vanskelig med tilvenning og de vil ikke ha meg der i denne tilstanden. Kontakter heller helsestasjonen og spør om dette, for her er det fullstendig ubrukelig å få noe vettugt svar 😅 Anonymkode: 286bb...af8 Nei du har fått masse fornuftige svar - kommunen gir ikke avlastning pga at du er forbigående syk, og barnet har annen forelder som kan ta seg av barnet. At du ikke liker svarene, er en annen sak.. Anonymkode: 57127...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #20 Skrevet 23. september 2024 Far tar tilvenning i barnehagen. Dette kan han bruke velferdspermisjon til. Tre dager (sannsynligvis mindre) og problemet er løst. Anonymkode: 27032...378 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå