Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å flytte fra mannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en desperat situasjon og lurer på om noen kan hjelpe meg enten i tråden her, eller ved å peke mot hvem jeg kan snakke med for veiledning. Jeg er vanligvis ressurssterk og finner utav disse tingene lett, men det er veldig vanskelig å tenke selv akkurat nå.

Jeg er norsk statsborger men bor i utlandet med en mann jeg må gå fra, fordi det ikke er trygt for meg og barnet vårt å være her. 

Jeg ønsker å ta med barnet til Norge (har fått bekreftet at han ikke kommer til å gjøre den delen vanskelig for meg). Problemet mitt er det økonomiske. 

Jeg har bodd lenge nok i utlandet til at jeg per dags dato ikke har de samme rettighetene i folketrygden som før. 

For å gjøre ting ekstra vanskelig, er jeg 50% ufør og har søkt om å øke til 100% men fordi jeg har søkt fra utlandet er jeg på en 18 måneders venteliste for å få svar på dette. Jeg er i mammaperm her jeg bor nå. 

Jeg trenger hjelp til å finne ut om jeg kan få støtte til å bo alene med barnet mitt, hvor mye og hvordan. Finnes det noen man kan henvende seg til om dette og få hjelp fra A til Å når man ikke har kapasitet til å tenke selv, og trenger en trygg havn for barnets skyld? 

Anonymkode: 44dec...e8e

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor bor du ?  
vanskelig å hjelpe deg uten å vite hvilket land du bor i

Anonymkode: afaf3...971

Skrevet

Hvis du er norsk statsborger så må NAV hjelpe deg. Så bare å sette seg på flyet og første dagen gå til nærmeste NAV kontor og si at du har forlatt din og står på bar bakke. Så vil du få nødpenger og nødbolig. 

Anonymkode: 9cdd3...0b1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor bor du ?  
vanskelig å hjelpe deg uten å vite hvilket land du bor i

Anonymkode: afaf3...971

Vil helst være så anonym som mulig, er det nødvendig å vite når det er Norge jeg trenger økonomisk hjelp angående? Si i så fall gjerne hva du trenger å vite dersom det feks gjelder trygdeavtale så kan jeg se om jeg kan finne ut. 

ts

Skrevet

Hvis du er norsk statsborger så må NAV hjelpe deg. Så bare å sette seg på flyet og første dagen gå til nærmeste NAV kontor og si at du har forlatt din og står på bar bakke. Så vil du få nødpenger og nødbolig. 

Problemet er vel helst å komme seg til Norge, tipper jeg. 

Anonymkode: 0f45a...0b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt den norske ambassaden i landet du er nå.

Og så kan du ringe den norske krisetelefonen på 22 40 00 40

Anonymkode: 9b161...f21

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

I hvilket yalla-land bor du i? Trenger den info for å hjelpe deg med gode råd. 

Anonymkode: c9244...84e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok ikke så enkelt når man har bodd mer enn to år i utlandet. 

Anonymkode: e355b...27c

• Liker 4
Skrevet

Hør med den norske ambassade i det landet du bor?

Anonymkode: 79d24...6b2

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde startet med å ta kontakt med nærmeste konsulat/ambassade i det landet du bor. Hvis du har en sjømannskirke i nærheten, kan sikkert også de være med på å finne ut av hvordan du kan komme det til Norge rent fysisk. 
jeg hadde startet der. 

har du et nettverk i Norge som tar deg imot og eventuelt kan hjelpe deg herfra? 

Anonymkode: 823de...889

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Vil helst være så anonym som mulig, er det nødvendig å vite når det er Norge jeg trenger økonomisk hjelp angående? Si i så fall gjerne hva du trenger å vite dersom det feks gjelder trygdeavtale så kan jeg se om jeg kan finne ut. 

ts

Jeg vil tro noen kan gi deg bedre råd hvis de vet dette:

- er det et nordisk land?

- er det et EU/EØS-land?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, var jeg deg så ville jeg ordnet meg et kredittkort med såpass høy grense at jeg kunne stolt på at det ville holde til jeg kom meg til Norge. 

Ville funnet den norske ambassaden i ditt land og kontaktet dem med spørsmål om de kan hjelpe deg i prosessen med å komme deg hjem, vet ikke om du for eksempel må ha nødpass til babyen?

Vel hjemme i Norge ringer du rett og slett krisesenteret. Si at du nettopp har kommet til Norge, at du står uten fast bopel og må ha et sted å bo/gjemme deg for mannen din som er troendes til å komme etter deg. 

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: 0f45a...0b3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

I hvilket yalla-land bor du i? Trenger den info for å hjelpe deg med gode råd. 

Hva spesifikt trenger du den infoen for? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde startet med å ta kontakt med nærmeste konsulat/ambassade i det landet du bor. Hvis du har en sjømannskirke i nærheten, kan sikkert også de være med på å finne ut av hvordan du kan komme det til Norge rent fysisk. 
jeg hadde startet der. 

har du et nettverk i Norge som tar deg imot og eventuelt kan hjelpe deg herfra? 

Anonymkode: 823de...889

Dette høres ut som den god start.

Også trenger ungen pass. Det får man vel på ambasaden om hun tar med de rette papirene?

Anonymkode: 5559a...b19

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nok ikke så enkelt når man har bodd mer enn to år i utlandet. 

Så enkelt vil det ikke være for noen.. 

Anonymkode: e3aeb...b7e

Skrevet

Hva spesifikt trenger du den infoen for? 

Leste kanskje ikke godt nok innlegget ditt. Ser barnefaren ikke vil stikke kjepper i hjula for deg om du drar. Da er du ihvertfall langt på vei. 
Men du sier det ikke er trygt for deg og barnet ditt å bo der du bor. Men trenger kun praktisk økonomisk hjelp for å komme deg til Norge. 
Det betyr jo litt hvilket land du vil komme deg bort ifra. Noen land som står på listen over der nordmenn frarådes å dra til overhodet, kan du ikke forvente noe som helst hjelp å komme deg ut av. Derfor er landet du vil reise fra viktig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bodde 2 år i utlandet (med barn), og fikk ikke folkeregistrert meg i Norge før jeg hadde både jobb og bolig (leiekontrakt).

Dette hadde jeg da, så det gikk greit for oss. Men prosessen tar ikke et par uker som før, det tok nesten 6 mnd. I mellomtiden hadde vi ingen rettigheter, ingen fastlege osv. Barna hadde selvsagt rett på skoleplass likevel.

Anonymkode: 6d90b...98a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så enkelt vil det ikke være for noen.. 

Anonymkode: e3aeb...b7e

Har du praktisk erfaring? Det har jeg. Da jeg har møtt folk som har bodd mange mange år i utlandet og har kommet tilbake og akkurat fått den hjelpen. Ts er dessuten allerede ufør og er i systemet. Selvfølgelig vil hun få hjelp når hun banker på døren til nav med 0 kr på konto og et barn i armene. 

• Liker 3
Skrevet

Er man medlem av folketrygden så stiller det seg selvfølgelig helt annerledes. Ville forøvrig anbefalt å flytte til en kommune som har høyere sosialhjelp-satser. Feks Bergen topper listen over sosialhjelp-satser, mens i Lillestrøm ligger de på bunn..

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Leste kanskje ikke godt nok innlegget ditt. Ser barnefaren ikke vil stikke kjepper i hjula for deg om du drar. Da er du ihvertfall langt på vei. 
Men du sier det ikke er trygt for deg og barnet ditt å bo der du bor. Men trenger kun praktisk økonomisk hjelp for å komme deg til Norge. 
Det betyr jo litt hvilket land du vil komme deg bort ifra. Noen land som står på listen over der nordmenn frarådes å dra til overhodet, kan du ikke forvente noe som helst hjelp å komme deg ut av. Derfor er landet du vil reise fra viktig. 

Skjønner. Bor ikke i et sånn land i det hele tatt heldigvis :)  TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...