AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Del Skrevet 23. september 2024 Ny uke nye muligheter som det heter. Aldri for sent å starte.. Hva med å dele hverandres sparetips? Hva har du gjort i hverdagen for å få ned forbruket? Tenker ikke på slikt som slutt å røyje, drikke alkohol, bare kjøpe FirstPrice prod, osv....men gjerne litt mere konkrete tiltak. Er det noe som ikke er SÅ allment belyst likksom? Vet ikke om det er noen bidrag der ute, men alltids lov å spørre Anonymkode: 25362...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #2 Del Skrevet 23. september 2024 Vi kvittet oss med med bilene. Jeg og mannen sparer 100.000 i året hver bare der. Anonymkode: d8fad...f69 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 23. september 2024 #3 Del Skrevet 23. september 2024 Ryddet opp masse tidlig i år: 1. Avsluttet en strømmetjeneste: kun 150 kr spart pr mnd 2. Avsluttet en av mine 5 forsikringer. Var overforsikret: 500 spart pr mnd 3. Flyttet boliglån etter masse forhandling med ny bank. 1700 spart pr mnd 4. Flyttet billån. Samme som over. 400 kr spart pr mnd Siden jeg ikke trengte å øke forbruket mitt, flytter jeg disse sparte pengene over i fond hver mnd. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #4 Del Skrevet 23. september 2024 jeg prøver tenke "trenger jeg det" og som oftest er svaret nei, da handler det om hvor mye vil jeg ha dette og hvorfor? Ofte fører det til at jeg ikke kjøper det jeg hadde lyst på.. Anonymkode: 2cdf8...e3c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #5 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg har en ekstrajobb. Jobber mellom 2-4 nattevakter i uka i gjennomsnitt. Sparer mye hver måned Anonymkode: dc2c8...a9f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 23. september 2024 #6 Del Skrevet 23. september 2024 "Djevelen ligger i detaljene" som det heter. Hvis du har sørget for billigst mulig huslån, billån og forsikringer, er det i detaljene du må lete. Det er ofte alle de små "pengelekkasjene" som tapper kontoen. Den daglige turen på kiosken. De ekstra tingene som "faller" oppi handlevogna som ikke stod på handlelista. Turen innom kjøpesenteret, eller nettbutikken, som du tar bare for å kikke, og som nesten alltid ender med at du tar med noe hjem som du ikke trenger, slik som et fint klesplagg eller en pyntegjenstand. Turen på byen med venner. Slike småting blir lett flere tusenlapper i måneden. Så er det løpende utgifter, slik som abonnementer på tjenester, bøker, blader og liknende. "Mange bekker små blir til en står å(elv)". Hvis dere bruker penger på feriereiser, er jo det også noe man kan se på om er mulig å gjøre billigere. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #7 Del Skrevet 23. september 2024 Vi deler en bil. Trekk til indeksfond hver måned, det har kastet av seg enormt. Følger med på tilbud, ukeshandler, kjøper bulk, og etter sesong. Bruker alle medlemsapper. Har en rekke kredittkort, og god oversikt over alle fordelsprogrammer. Fleksilån, så sparer kortsiktig, for eksempel til ny bil, i lånet. Da rentene her overstiger det man får selv på fastrenteinnskudd. Har aldri kortsiktige lån, som billån, og slikt. Anonymkode: a5f16...2d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): jeg prøver tenke "trenger jeg det" og som oftest er svaret nei, da handler det om hvor mye vil jeg ha dette og hvorfor? Ofte fører det til at jeg ikke kjøper det jeg hadde lyst på.. Anonymkode: 2cdf8...e3c Vil jeg ha vs må jeg ha, god tanke. Anonymkode: 5affb...815 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg har tidligere shoppet en del klær og andre, unødvendige ting. Har jobbet veldig med meg selv for å snu denne vanen. Dersom det er noe jeg trenger venter jeg minst en dag, gjerne flere. Så ser jeg om jeg får kjøpt det billigere på Finn/Tise. I tillegg må det passe i klesskapet mitt og jeg må bruke det. Hvis ikke prøver jeg å selge det videre. Anonymkode: ac459...15e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 23. september 2024 #10 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg sparer mye på å jobbe hele tiden. Da tjener jeg penger og har ikke tid til å vase rundt i butikker og kjøpesenter. Alt ekstra 15-18 tusen går i fondssparing hver måned. Nordmenn er stort sett bortskjemte og kravstore. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #11 Del Skrevet 23. september 2024 Flytter mest mulig penger bort fra kontoen, så jeg faktisk ikke har så mye å bruke. Anonymkode: 320e5...584 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #12 Del Skrevet 23. september 2024 Kjøper dasspapir og kjøkkenpapir på europris. Anonymkode: ebf6e...067 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #13 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kvittet oss med med bilene. Jeg og mannen sparer 100.000 i året hver bare der. Anonymkode: d8fad...f69 Om man kan, så støttes denne. Bilhold med spesielt verditap av nye biler er veldig dyrt. Av og til kan det også lønne seg å ha 2 biler (f.eks. en liten elbil til daglig pendling og en stasjonsvogn 3+ år til sjelden langtur i steden for en stor elbil). Anonymkode: 578f8...550 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #14 Del Skrevet 23. september 2024 Tja, nå gjelder ikke dette alle, men å drøye oppussing så lenge som mulig (så lenge det ikke dreier seg om fukt etc som må tas). Synes det er rart alle de som bruker hundretusener på kjøkken/bad som fungerer helt fint, fordi det er behov for noe nytt bare? Anonymkode: 578f8...550 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg har vokst opp med å tenke "er det verdt det?", aldri "har jeg råd?". Så pengene har aldri brent i lomma. Vi bodde litt rimeligere og desentralt, da det var verdt mer at mamma kunne være hjemme noen år. Vi gikk ut og spiste nå og da, og manglet aldri penger, men drev selvfølgelig også matauk, og handlet på tilbud så lenge det ikke gikk på kompromiss med kvaltiet. Har tatt med meg det tankesettet videre i livet. Kan fint bruke 10 000 på en jakke, men samtidig stoppe innom tre ulike butikker for å få med meg gode tilbud. Anonymkode: a5f16...2d9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #16 Del Skrevet 23. september 2024 Å ha sterk viljestyrke er det viktigste. Si nei til ting du strengt tatt ikke trenger. La være å kjøpe masse klær. Personlig har jeg null data på telefonen, og sparer mange tusen i året på det. (70 kr/mnd. ) Bruker strømmen "smart" og fordeler bruken over døgnet. Anonymkode: 7f58c...2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #17 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg har et studielån på nesten 700 000 kr. Med den renten som er i dag skal lånekassen ha cirka 4700 kr i måneden. Jeg har valgt å studere fulltid ved siden av. Jeg hadde uansett tenkt å studere ved siden av fulltidsjobben min, men hadde gjerne valgt deltid om dette ikke var for dette: Når man studerer på heltid har man rett til å få slettet rentene. Derfor bruker jeg betalingsutsettelsene jeg har rett på (når man har rett til å få slettet renter, vil man få disse tilbake igjen). De pengene jeg skulle betalt i avdrag (ca. 1700 kr) betaler jeg inn ekstra på boliglånet. Da sparer jeg på å ikke betale renter (ca. 3000 kr) hver måned. Selvfølgelig krever det litt jobb i form av studier, men det er gull når jeg uansett hadde tenkt å studere. Anonymkode: fbf59...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 23. september 2024 #18 Del Skrevet 23. september 2024 1. Fylte vedboden med masse ved 🔥. Så da sparer jeg endel på å fyre med ved, framfor strøm. 2. Lager all mat fra bunnen av. - inkludert syltetøy, egne krydderier, hjemmelaget pasta, brød, knekkebrød, granola. 3. Kjører som oftest gamle E-18 så jeg slipper bompenger. 4. Bruker egne handleposer gang på gang. Funfact: de testet på folkeopplysninga hva som var mest miljøbesparende av handlenett. Polyesterposene kom faktisk best ut 👏👏👏👏. 5. Holder meg oppdatert på utgiftene mine, og kutter der jeg kan kutte.... 6. Deler tv og nettabonnement med hun som leier under hos meg. 7. Bruker tøybind under menstruasjon framfor engangs. Sparer miljø og utgifter. 8. Kjører ikke bil mer enn høyst nødvendig. 9. Har barn som spiller instrumenter som elgitar og trommer, så trenger ikke å reise på konsert. 10. Så sparer jeg i fond til ungene og meg selv. Jeg er veldig bevisst på hva jeg bruker penger på. Er aleneforsørger til to tenåringer, tre i perioder. Er veldig takknemlig for det jeg har ❤️. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 23. september 2024 #19 Del Skrevet 23. september 2024 Irak skrev (3 minutter siden): 1. Fylte vedboden med masse ved 🔥. Så da sparer jeg endel på å fyre med ved, framfor strøm. 2. Lager all mat fra bunnen av. - inkludert syltetøy, egne krydderier, hjemmelaget pasta, brød, knekkebrød, granola. 3. Kjører som oftest gamle E-18 så jeg slipper bompenger. 4. Bruker egne handleposer gang på gang. Funfact: de testet på folkeopplysninga hva som var mest miljøbesparende av handlenett. Polyesterposene kom faktisk best ut 👏👏👏👏. 5. Holder meg oppdatert på utgiftene mine, og kutter der jeg kan kutte.... 6. Deler tv og nettabonnement med hun som leier under hos meg. 7. Bruker tøybind under menstruasjon framfor engangs. Sparer miljø og utgifter. 8. Kjører ikke bil mer enn høyst nødvendig. 9. Har barn som spiller instrumenter som elgitar og trommer, så trenger ikke å reise på konsert. 10. Så sparer jeg i fond til ungene og meg selv. Jeg er veldig bevisst på hva jeg bruker penger på. Er aleneforsørger til to tenåringer, tre i perioder. Er veldig takknemlig for det jeg har ❤️. Nr. 9...... Jaja 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 23. september 2024 #20 Del Skrevet 23. september 2024 (endret) visp skrev (8 minutter siden): Nr. 9...... Jaja Ja jeg er heldig som kan sitte i stua mi og nyte et glass vin til låter fra band som Led Zeppelin Nirvana Metallica Jeg føler meg super heldig på det viset der ❤️🥳. Guttungen har trommesett med headsett så han plager ikke meg 💙. Endret 23. september 2024 av Irak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå