Gå til innhold

Ungdom som ikke vil stå opp-hvilken metode funker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nesten ungdom (7.kl) som ikke vil stå opp  jeg har prøvd å være hyggelig, forståelsesfull,  tilbudt hjelp,  gitt tid, vært streng, vært innom åvrkt, gått ut og kommet tilbake flere ganger.  Prøver alt jeg kan å være voksen, ikke barn. Tidsnok etterhvert gjør ikke situasjonen bedre, så morgenen er rimelig amper for tiden. Vi har endret til tidligere leggetid, har avlyst treninger og besøk for å prøve å få mere hvile.  Venter på blodprøvsvar hos lege ifht evnt mangler. Så langt er skolebussen rekt akkurat, en vakker dag blir det forsent -og da vil verden rase. Hun er veldig opptatt av å ikke få tilsnakk av lærer. 

Anonymkode: c4a55...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags mobilvaner og søvnhygiene har hun? Må jo starte der, sove egn nok? 

Anonymkode: a4ec8...69b

• Liker 1
Skrevet

Jeg var lik. Fikk meg en vekkerklokke som fløy og som jeg måtte fange og sette på plass før alarmen sluttet. Den funket!

I voksen alder sliter jeg fortsatt litt, men da hjelper det å legge telefon med alarm på på andre siden av rommet. Har også en alarm med soloppgang som hjelper.

Anonymkode: aa303...d9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en nesten ungdom (7.kl) som ikke vil stå opp  jeg har prøvd å være hyggelig, forståelsesfull,  tilbudt hjelp,  gitt tid, vært streng, vært innom åvrkt, gått ut og kommet tilbake flere ganger.  Prøver alt jeg kan å være voksen, ikke barn. Tidsnok etterhvert gjør ikke situasjonen bedre, så morgenen er rimelig amper for tiden. Vi har endret til tidligere leggetid, har avlyst treninger og besøk for å prøve å få mere hvile.  Venter på blodprøvsvar hos lege ifht evnt mangler. Så langt er skolebussen rekt akkurat, en vakker dag blir det forsent -og da vil verden rase. Hun er veldig opptatt av å ikke få tilsnakk av lærer. 

Ikke mobil på soverommet . Gi henne ansvaret om å stå opp selv. Kjøp en vekkerklokke. Mister hun bussen en gang eller to så lærer hun nok. Du slutter å mase, det slipper å bli dårlig stemning og hun lærer at hun må ta ansvar selv. 

Anonymkode: d0458...b70

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da hadde jeg kjøpt en vekkeklokke til henne, sagt at de første gangen kunne jeg sjekket at hun våknet opp av den.. 

Og rekker hun ikke skolebussen, så må hun komme seg på skolen på egenhånd. 

Anonymkode: 82c74...3b9

Skrevet

Men kanskje du skal la henne miste bussen da. Det er noe med at man av og til må kjenne på konsekvensene, og det å få tilsnakk av en lærer (kan aldri tenke meg at det blir krig akkurat) er en passende konsekvens av at hun velger å ikke stå opp. 

Anonymkode: 24f2a...3a1

• Liker 4
Skrevet

Har en helt lik, som nå går på vgs, har på alarmer, vekkerklokker og alt mulig. Må likevel vekkes og er kjipe morgener for begge. Har ikke noe godt forslag for alt har feilet her. Eneste som gjenstår er elektrosjokk alarm, men ønsker deg mye tålmodighet i årene fremover

Anonymkode: cbf43...591

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags mobilvaner og søvnhygiene har hun? Må jo starte der, sove egn nok? 

Anonymkode: a4ec8...69b

Hun legger seg 2030, ingen mobil på rommet. Stående opp 0630 for å rekke bussen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan det hende at det ikke har å gjøre med at det er tidlig om morningen, men heller det at hun kvir seg til å gå på skolen?

Skrevet

Noen barn bare våkner ikke av vekkerklokken.  Min eldste hører ikke vekkerklokken selv om han ikke trenger å stå opp før 07.15. 

Synes synd på ts sønn som må opp såå tidlig. unaturlig tidlig.

Anonymkode: 5e953...df1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun legger seg 2030, ingen mobil på rommet. Stående opp 0630 for å rekke bussen 

7.klasing som legger seg 20.30?

Anonymkode: 8351f...201

• Liker 1
Skrevet

Ville ventet på svar på blodprøver og ellers så finnes det noen som bare ikke våkner av alarmen , hadde fortsatt å vekke jeg

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kjedelig når det er sånn her men hun må nok lære seg å våkne og stå opp på egenhånd uten at foreldre vekker, maser mm. Viktig å få en innarbeidet rutine som fungerer for henne selv. Få en/flere egne forferdelige vekkeklokker som flere forteller om her er en god løsning. Bedre at hun jobber med dette nå siste året enn ungdomsskolen/videregående. 

Får sette dere ned å snakke med henne om dette og at det heretter er hennes eget ansvar å komme seg opp til riktig tid. 

Endret av Fighter83
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

7.klasing som legger seg 20.30?

Dust.

Ser jo ut som hun trenger det. 

Anonymkode: d02e7...cc3

• Nyttig 1
Gjest ZarahSweet
Skrevet

Kjøp et par grusomme vekkerklokke som ikke står ved sengen. En ved døren og en sånn som spinner rundt inntil hun fysisk må stå opp for å stoppe dem.

Og la henne miste bussen. Hun må lære at ting har konsekvenser.

Skrevet

Hadde rett og slett latt henne komme forsent en dag. Så sier du at hun må ta neste buss når hun ringer deg at hun har forsovet seg. Da skjer det nok ikke igjen. Det hadde jo vært konsekvensene om du hadde vært på vei til jobb og ikke var tilstede og kunne vekt henne.

Jeg har fortalt barna mine konsekvensene av viss de kommer forsent på skolen mange ganger, da ringer læreren meg og vi kan bli innkalt til møte. I våt kommune har de en handlingsplan for slikt, og om barn kommer forsent flere ganger eller skuker, som blir gjennomgått på foreldremøte

Anonymkode: 4356a...f84

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Her ville jeg lokket med overraskelse som sydentur i høstferien bare du og henne. La henne se frem mot noe stort som motiverer. Si også at hun kan få bruke 2-3000 kr hvis hun klarer å stå opp hver dag i tide før sydenturen. Klarer hun det dobler du beløpet når dere er på ferie :) 

Anonymkode: d904e...692

Skrevet

Høres ut som ts gjør veldig mye bra, og tidlig leggetid er bare helt supert!! 
Synes generelt barn i dag får for lite søvn. 

Men du sier ingenting om hvordan energien hennes er iløpet av dagen? 
Er hun sliten og har lite krefter hele tiden? 
Noen mennesker har naturlig mindre energi, men det kan også være tegn på sykdom. 
Hvis hun ellers er frisk ville jeg nok som flere foreslår sørget for vekkerklokker et stykke unna sengen og latt henne miste bussen. 
Hun er ikke så gammel enda, men gammel nok til å ta litt ansvar selv også.. 

Lykke til begge to ❤️

Anonymkode: 60d26...7e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her ville jeg lokket med overraskelse som sydentur i høstferien bare du og henne. La henne se frem mot noe stort som motiverer. Si også at hun kan få bruke 2-3000 kr hvis hun klarer å stå opp hver dag i tide før sydenturen. Klarer hun det dobler du beløpet når dere er på ferie :) 

Anonymkode: d904e...692

😱😱 

er du seriøs?? 
Dette er det sprøeste forslaget jeg har lest på lenge..!

Anonymkode: 60d26...7e5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så langt er skolebussen rekt akkurat, en vakker dag blir det forsent -og da vil verden rase. Hun er veldig opptatt av å ikke få tilsnakk av lærer. 

Men da lar du det være et henne-problem. Ikke et deg-problem. La henne kjenne på ubehaget av å være for sen, så kan jeg love at motivasjonen kommer. 

Jeg er ingen tilhenger av livets harde skole. Men her syr du jo puter så det holder. 

Jeg fikk en vekkerklokke da jeg startet skolen. Og har senere i livet aldri forsovet meg til noe, med mindre teknologien har sviktet. 

Anonymkode: a4257...0dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...