Gå til innhold

Kontakte fysioterapeut eller kiropraktor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått et kranglete kne. Kan gå i trapper uten problem, kan gå normalt,  men får ubehag ved vridning  som å ta på sokker/sko,  kan plutselig oppleves ustabilt om jeg går i ulendt terreng, kan sitte pp knærne,  men kjenner ubehag og litt smerter når jeg skal opp igjen.  Ingen ubehag/smerter på natt eller når jeg ikke gjør de bevegelsene som medfører ubaget. Usikker på om det de kne eller hofte noen ganger, det kjennes i områdene der .

Tenker noen får sjekke det ut, men er usikker på om fysioterapeut eller kiropraktorer er det rette?  Ubehaget startet så vidt før sommeren,  men har blitt litt verre fram til nå. Aldri vært his fysioterapeut eller kiropraktor før, så hva er lurest? 

Anonymkode: 7b77a...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme. Men jeg har vondt hofte. 

Legen anbefalte fysioterapaut. Føler mange tror at kiropraktorer er litt kvakksalvere. 

Anonymkode: efb5c...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått til en manuellterapeut (som er en fysioterapeut med masterutdannelse)

En manuell terapeut kan i tillegg til å undersøke og behandle deg henvise til røntgen, mr eller ct, og gi deg treningsprogram. Mange manuellterapeuter har driftsavtale med kommunen og det har ikke kiropraktorer.

Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå til fysioterapeuter eller manuellterapeuter

Anonymkode: 41c5c...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde gått til en manuellterapeut (som er en fysioterapeut med masterutdannelse)

En manuell terapeut kan i tillegg til å undersøke og behandle deg henvise til røntgen, mr eller ct, og gi deg treningsprogram. Mange manuellterapeuter har driftsavtale med kommunen og det har ikke kiropraktorer.

Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå til fysioterapeuter eller manuellterapeuter

dette stemmer ikke, min kiropraktor kan henvise, sykemelde, lager treningsprogrammer osv osv.. 

Anonymkode: 972d0...c97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dette stemmer ikke, min kiropraktor kan henvise, sykemelde, lager treningsprogrammer osv osv.. 

Sitat

Kiropraktorer har henvisningsrett til røntgenundersøkelser, MR-undersøkelser og CT-undersøkelser på sykehus eller røntgeninstitutt. I tillegg kan de henvise til spesialist og fysioterapi. De har rett til å sykemelde pasienter i inntil tolv uker.

google it.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personen sa da ikke at kiropraktorer ikke kan henvise eller sykemelde, men sa at h*n anbefalte manuellterapeut over fysio og og forklarte hvorfor. 

Anonymkode: 0ea48...bc5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått et kranglete kne. Kan gå i trapper uten problem, kan gå normalt,  men får ubehag ved vridning  som å ta på sokker/sko,  kan plutselig oppleves ustabilt om jeg går i ulendt terreng, kan sitte pp knærne,  men kjenner ubehag og litt smerter når jeg skal opp igjen.  Ingen ubehag/smerter på natt eller når jeg ikke gjør de bevegelsene som medfører ubaget. Usikker på om det de kne eller hofte noen ganger, det kjennes i områdene der .

Tenker noen får sjekke det ut, men er usikker på om fysioterapeut eller kiropraktorer er det rette?  Ubehaget startet så vidt før sommeren,  men har blitt litt verre fram til nå. Aldri vært his fysioterapeut eller kiropraktor før, så hva er lurest? 

Anonymkode: 7b77a...d4c

Tenker vi sier kontakt fastlegen her. 

Anonymkode: a35ed...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke at kiropraktor ikke kan henvise og lage treningsprogram, for det vet jeg at de kan, men de har ikke driftstilskudd med kommunen slik mange manuellterapeuter har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker vi sier kontakt fastlegen her. 

Fastlegen kommer til å si til trådstarter at hen må oppsøke fysioterapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og dette er du synsk og sikker på at fastlegen kommer til å si? 

Med den problematikken ts beskriver så tenker jeg, med min faglige bakgrunn og uten å være så synsk som deg, at legen henviser til bildediagnostikk først…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt kontakt med fysioterapeut, det er bare å ta en time og se hva de sier.

Anonymkode: a8e70...8d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og dette er du synsk og sikker på at fastlegen kommer til å si? 

Med den problematikken ts beskriver så tenker jeg, med min faglige bakgrunn og uten å være så synsk som deg, at legen henviser til bildediagnostikk først…..

Å henvise til bildediagnostistikk kan også manuellterapeuter og kiropraktorer gjøre+at de har lang kompetanse i å undersøke og vurdere hva pasienten trenger av videre undersøkelser og behandling/trening.

Mange har så stor tiltro til fastlegen når det kommer til muskulære problemer, og det er bare tull.

Det eneste fastleger kan gjøre er å skrive ut en resept på smertestillende.

Fastleger har ikke mer peiling på muskulære problemer enn hva de har på en fotvorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Garantert. Fastlegen kommer til å anbefale det på generell basis, ikke nødvendigvis fordi vedkommende mener det ene eller andre er best for ts.

Selv har jeg en kranglete rygg som trenger en del vedlikehold. Har vært mye hos fysioterapeut (flere forskjellige også) som så vidt rører på meg. Han ene sa til og med at det satt mest i hodet, noe som selvsagt bare var tull. Hos kiropraktor har jeg derimot alltid fått god hjelp med ryggen. Var skikkelig låst forrige gang jeg var hos kiropraktor, men etter to behandlinger hadde jeg full bevegelighet igjen og jeg følte jeg fikk livet tilbake. Det krever som sagt noe vedlikehold, men jeg kan gå noen måneder uten symptomer før jeg må ha behandling igjen. 

Uansett ts så er det ikke noe i veien for å starte hos ene og eventuelt bytte om du ikke er fornøyd 😊 

Anonymkode: d8041...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å henvise til bildediagnostistikk kan også manuellterapeuter og kiropraktorer gjøre+at de har lang kompetanse i å undersøke og vurdere hva pasienten trenger av videre undersøkelser og behandling/trening.

Mange har så stor tiltro til fastlegen når det kommer til muskulære problemer, og det er bare tull.

Det eneste fastleger kan gjøre er å skrive ut en resept på smertestillende.

Fastleger har ikke mer peiling på muskulære problemer enn hva de har på en fotvorte

Vet du hvor lang ventetid der er på fysioterapeut og for ikke å snakke om manuell terapeut? Nærmere 1/2 år for begge minst. Etter at man kunne henvise seg selv til disse, så har ventetiden skutt i været. 

Å ha så liten tiltro til fastlegene som du har er virkelig å være paranoid, fastleger kan langt mer og gjør langt mer enn å finne frem reseptblokken. Men vanlige svar på dette forumet fra minst en bruker  i mange tråder er at fastleger ikke kan noe som helst med problemstillingene ts rene tar opp og spør om. 
Skulle vi alle rette oss etter denne filosofien, at fastleger ikke kan noe, så burde vi minst avskaffe hele fastlegeordningen og spart masse skattepenger på leger som ikke kan noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen sa da ikke at kiropraktorer ikke kan henvise eller sykemelde, men sa at h*n anbefalte manuellterapeut over fysio og og forklarte hvorfor. 

se uthevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du hvor lang ventetid der er på fysioterapeut og for ikke å snakke om manuell terapeut? Nærmere 1/2 år for begge minst. Etter at man kunne henvise seg selv til disse, så har ventetiden skutt i været. 

Å ha så liten tiltro til fastlegene som du har er virkelig å være paranoid, fastleger kan langt mer og gjør langt mer enn å finne frem reseptblokken. Men vanlige svar på dette forumet fra minst en bruker  i mange tråder er at fastleger ikke kan noe som helst med problemstillingene ts rene tar opp og spør om. 
Skulle vi alle rette oss etter denne filosofien, at fastleger ikke kan noe, så burde vi minst avskaffe hele fastlegeordningen og spart masse skattepenger på leger som ikke kan noe.

Denne ventetiden gjelder riktignok bare om man skal til en fysioterapeut med kommunal avtale. Man kan få time på dagen hvis man kan betale noen hundrelapper ekstra og går utenom avtalen.

Anonymkode: d8041...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

se uthevet

Jepp. Kiropraktorer har generelt sett ikke driftsavtale, så man må gå privat. Så...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merkelig at du er så bestemt på det, og jeg kan bestille time om under fire uker til fysio med helfo-avtale på nærmeste klinikken her. En annen klinikk i området sier 12 ukers ventetid. En annen sier 12-16 uker.

Anonymkode: a1ecd...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Merkelig at du er så bestemt på det, og jeg kan bestille time om under fire uker til fysio med helfo-avtale på nærmeste klinikken her. En annen klinikk i området sier 12 ukers ventetid. En annen sier 12-16 uker.

Anonymkode: a1ecd...004

Kommer nok veldig an på hvor man bor. Jeg bor i småby og her er det prioritert venteliste hos fyisio med opp til 1 års ventetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer selvfølgelig helt an på hva man feiler, og om fastlegen kan hjelpe. Jeg har muskel og skjelettplager etter svangerskap og kollisjon, og har aldri fått hjelp hos fastlegen utenom resepter. 

Har fått masse god hjelp hos fysioterapeuter/ manuellterapeuter og kiropraktorer.

I byer kan det være ventetid hos manuellterapeuter, men i tjukkeste Bergen hvor jeg bor trenger jeg ikke vente mer enn max 2-3 uker på time hos manuellterapeut som har driftstillskudd.

Blar man opp ett par hundre ekstra og går til privat behandler, kan man få time på dagen, iallfall hos kiropraktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...