AnonymBruker Skrevet 25. september #41 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 15.21): Jeg vet ikke hvem som er kirkegårdsarbeider eller kirkeverge, og de står heller ikke oppført under de spesifikke kirkegårdene. Jeg ble tipset her inne om Agria som slår på kirkegårdene, kontaktet de, og fikk beskjed om å ta det med Gravplassmyndighetene. Damen jeg snakket med hos Agria sa de hadde fått mange henvendelser angående dette problemet, og ønsket at jeg ringte til Gravplassmyndighetene eller sendte en e-post med bilder av hvordan gravene ser ut etter det at de har klippet gresset. Ts Anonymkode: 8f17c...841 AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 15.21): Jeg vet ikke hvem som er kirkegårdsarbeider eller kirkeverge, og de står heller ikke oppført under de spesifikke kirkegårdene. Jeg ble tipset her inne om Agria som slår på kirkegårdene, kontaktet de, og fikk beskjed om å ta det med Gravplassmyndighetene. Damen jeg snakket med hos Agria sa de hadde fått mange henvendelser angående dette problemet, og ønsket at jeg ringte til Gravplassmyndighetene eller sendte en e-post med bilder av hvordan gravene ser ut etter det at de har klippet gresset. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Så flott at du gir beskjed Anonymkode: d5bed...721 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #42 Del Skrevet 25. september Kontakt de som har ansvaret for klippingen og si fra om hvordan du opplever det. De kan skaffe klipper som ikke trenger oppsamler. Anonymkode: c34e1...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #43 Del Skrevet 25. september Hvis det ikke blir klippet så klager folk på det, og blir det klippet så klager de jaggu på det og. Det er ikke penger til alt, bare vær glad gresset blir klippet. De ansatte kan selvfølelig ikke koste bort gress fra flere tusen gravsteder der mange innholder rot og ræl (ja det blir faktisk det når det er gamle vaser, råtne bilderammer, rustne lykter og ørten steiner med tekst om en annen) , i tillegg til gravsteinen som faktisk skal stå. Anonymkode: 88eae...eb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #44 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis det ikke blir klippet så klager folk på det, og blir det klippet så klager de jaggu på det og. Det er ikke penger til alt, bare vær glad gresset blir klippet. De ansatte kan selvfølelig ikke koste bort gress fra flere tusen gravsteder der mange innholder rot og ræl (ja det blir faktisk det når det er gamle vaser, råtne bilderammer, rustne lykter og ørten steiner med tekst om en annen) , i tillegg til gravsteinen som faktisk skal stå. Anonymkode: 88eae...eb5 De fleste graver jeg ser har ikke "gammelt ræl", men blomster, ofte en lykt og kanskje en figur eller to i tillegg til blomster, men alt er på det lille blomsterbedet. Denne tråden handler ikke om hva folk pynter gravene med, men at de som klipper lar gresset sprute utover gravstein, blomster og pynt slik at det blir misfarget. Ts Anonymkode: 8f17c...841 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #45 Del Skrevet 26. september Litt praktisk om plenklipp: Det er bedre for gresset om man bruker bioklipper og ikke oppsamler. Avklipt gress blir som gjødsel til plenen. Det tar også mye lengre tid med oppsamler enn med bipklipper. Er det mye regn og dermed vått gress blir umulig å samle opp gresset skikkelig og det blir også stygge gresstriper etter både bioklipper og oppsamler. På steder med mye nedbør er det ikke lett å få pene plener på offentlige steder med snaut budsjett. Skal man ha flott plen må det klippes oftere enn hva der er budsjett til, mao så klarer en privatperson å ha en fin plen, på et offentlig sted, bedrifter ol legges det inn klipp hver 6-10 dag. En plenklipper klarer ikke å komme i mellom alle steder, og tar ikke alltid helt inntil. Kanteklippere spruter dessverre gress, og det er ikke lett å unngå at det spruter. Det er dessverre ikke rom i budsjettet til å koste eller aller helst spyle av feks alle graver. Men når det er sagt så er det mange med god erfaring som klarer å utføre arbeidet med lite gris, men nå er det nå en gang sånn at det ofte brukes skoleelever og studenter uten helt samme erfaring. Rett og slett fordi man ikke har (og får tak i) nok anleggsgartnere i sommersesongen. Jeg skjønner ts sin frustrasjon og håper også at ts også skjønner mer at de5 ikke ligger slurv bak Anonymkode: a44cc...33a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #46 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt praktisk om plenklipp: Det er bedre for gresset om man bruker bioklipper og ikke oppsamler. Avklipt gress blir som gjødsel til plenen. Det tar også mye lengre tid med oppsamler enn med bipklipper. Er det mye regn og dermed vått gress blir umulig å samle opp gresset skikkelig og det blir også stygge gresstriper etter både bioklipper og oppsamler. På steder med mye nedbør er det ikke lett å få pene plener på offentlige steder med snaut budsjett. Skal man ha flott plen må det klippes oftere enn hva der er budsjett til, mao så klarer en privatperson å ha en fin plen, på et offentlig sted, bedrifter ol legges det inn klipp hver 6-10 dag. En plenklipper klarer ikke å komme i mellom alle steder, og tar ikke alltid helt inntil. Kanteklippere spruter dessverre gress, og det er ikke lett å unngå at det spruter. Det er dessverre ikke rom i budsjettet til å koste eller aller helst spyle av feks alle graver. Men når det er sagt så er det mange med god erfaring som klarer å utføre arbeidet med lite gris, men nå er det nå en gang sånn at det ofte brukes skoleelever og studenter uten helt samme erfaring. Rett og slett fordi man ikke har (og får tak i) nok anleggsgartnere i sommersesongen. Jeg skjønner ts sin frustrasjon og håper også at ts også skjønner mer at de5 ikke ligger slurv bak Anonymkode: a44cc...33a Jeg vet ikke hva som ligger bak, men det kan være alt fra slurv, uvitenhet om hvordan man kan klippe uten at gravene blir full av gress eller det at det faktisk er umulig å klippe uten at det blir gress overalt. Ts Anonymkode: 8f17c...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fønixa Skrevet 26. september #47 Del Skrevet 26. september Hei TS ❤️ Opplevd det samme selv. Vi løste det ved å alltid ha med saks v/besøk på graven. Klipper/river av alt gress og ugress rundt og da slipper de klippe helt inntil og grise sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fønixa Skrevet 26. september #48 Del Skrevet 26. september Hei TS ❤️ Opplevd det samme selv. Vi løste det ved å alltid ha med saks v/besøk på graven. Klipper/river av alt gress og ugress rundt og da slipper de klippe helt inntil og grise sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #49 Del Skrevet 6. oktober Er her noe nytt i denne saken? Anonymkode: 6a4ed...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nelliken Skrevet 15. oktober #50 Del Skrevet 15. oktober Slik er det her også, men jeg synes ikke det er noe stort problem. Tømmer en kanne vann over stenen og lykten og tørker av med tørkepapir så ser det fint ut igjen. Vi må huske at kirkegårdene er store områder hvor det ofte er gravstener tett i tett. Tenker det er en utfordring å få klippet uten at det kommer gress på stenene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:05 #51 Del Skrevet søndag kl 09:05 TS, du får noen rare svar innimellom her. Overse dem. Vil bare si at jeg syns det er bra at du tar dette opp med de som har ansvar for gravlunder. Så kan de sørge for bedre opplæring til folka sine, hvis det er slurv og uvitenhet som er problemet. Kondolerer med tapet av samboeren. ❤️ Anonymkode: 19302...96f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:48 #52 Del Skrevet tirsdag kl 23:48 Gjest Nelliken skrev (På 15.10.2024 den 8.17): Slik er det her også, men jeg synes ikke det er noe stort problem. Tømmer en kanne vann over stenen og lykten og tørker av med tørkepapir så ser det fint ut igjen. Vi må huske at kirkegårdene er store områder hvor det ofte er gravstener tett i tett. Tenker det er en utfordring å få klippet uten at det kommer gress på stenene. Steinen er ikke glatt og polert, da gravsteinen er en stein som kun har blitt høytrykksspylt, og da fester gress og jord seg mye lettere. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:51 #53 Del Skrevet tirsdag kl 23:51 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 14.41): Er her noe nytt i denne saken? Anonymkode: 6a4ed...86c Fikk svar på min klage om at gresset ble klippet med kantklipper, og at det ikke var til å unngå at gress og jord ble liggende på stein, beplantning og figurer. At kantklipperen hadde knust gravlykten jeg hadde satt ned, ble bagatellisert. Jeg la ved bilde av ødelagt lykt og kvittering for når gravlykten ble kjøpt og pris, men fikk ikke noe svar på det. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet onsdag kl 11:13 #54 Del Skrevet onsdag kl 11:13 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fikk svar på min klage om at gresset ble klippet med kantklipper, og at det ikke var til å unngå at gress og jord ble liggende på stein, beplantning og figurer. At kantklipperen hadde knust gravlykten jeg hadde satt ned, ble bagatellisert. Jeg la ved bilde av ødelagt lykt og kvittering for når gravlykten ble kjøpt og pris, men fikk ikke noe svar på det. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Gresset er én ting, men knust gravlykt er jo veldig trist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:41 #55 Del Skrevet onsdag kl 11:41 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 1.06): minnestedet Minnene ligger inni deg. Ikke i en stein. Anonymkode: 6a9ff...d62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:06 #56 Del Skrevet onsdag kl 12:06 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Minnene ligger inni deg. Ikke i en stein. Anonymkode: 6a9ff...d62 Det er sant, men jeg ønsker jo at graven skal se fin ut. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet onsdag kl 18:27 #57 Del Skrevet onsdag kl 18:27 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Minnene ligger inni deg. Ikke i en stein. Anonymkode: 6a9ff...d62 Flåsete sagt. For mange av oss betyr gravstedet ekstremt mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:33 #58 Del Skrevet onsdag kl 18:33 AnonymBruker skrev (18 timer siden): At kantklipperen hadde knust gravlykten jeg hadde satt ned, ble bagatellisert. Anonymkode: 8f17c...841 Lykter i glass skulle vært forbudt uansett. Alltid en risiko for glasskår som kan skade mennesker og dyr. Anonymkode: 0cdc0...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå