AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #21 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei Kan du legge ut en link til disse reglene? Det er festeren av graven som "eier" gravsteinen og bedet foran, fikk jeg fortalt av gravsteinsfirmaet da vi kjøpte steinen. Det vil si at vi pårørende kan plante hva vi vil og sette pyntefigurer på eller foran gravsteinen, så lenge det ikke henger blomster eller pyntefigurer utenfor bedet. Alt er lov bortsett fra hodeskaller og satanistiske symboler, ble jeg fortalt. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Må st i denne loven, men har ikke tid til å lese nå. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32/KAPITTEL_3#§14 Anonymkode: 6a4ed...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #22 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må st i denne loven, men har ikke tid til å lese nå. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32/KAPITTEL_3#§14 Anonymkode: 6a4ed...86c Det står ingenting i linken at det finnes en regel "mot pynt og annet rot". Ts Anonymkode: 8f17c...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 24. september 2024 #23 Del Skrevet 24. september 2024 De bruker kantklipper på urnegraver da det er liten plass mellom steinene. Kantklippere har ingen mulighet for å samle opp gress, så det blir egentlig et valg mellom pest eller kolera. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #24 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Helt siden det ble vår og gresset skulle klippes, har det vært et lag med gress på alle urnegraver. Dette er i Bergen så gresset er vel mer eller mindre alltid vått når det klippes, men de må finne en måte å fange opp gresset på slik at det ikke blir liggende på gravene. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Har samme problem på graven til barnet mitt. Jeg bruker en tannbørste til å vaske pynten hans med, det fungerer på det meste. Vi har ikke fått gravsten enda, men jeg vasker ofte ventetegnet hans da det er fullt av gress. Jeg tror det er Akasia som klipper og ordner på de fleste gravplassene i Bergen, så det er kanskje lurt å kontakte de? Gravplassmyndighetene vet eventuelt hvem du kan kontakte. Anonymkode: b216d...587 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 24. september 2024 #25 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det står ingenting i linken at det finnes en regel "mot pynt og annet rot". Ts Anonymkode: 8f17c...841 Fester bestemmer over graven, man kan pynte med hva man vil så lenge det ikke er til sjenanse for noen. F.eks er det regler om høyde på pynt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #26 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 1.13): Jeg sitter faktisk nå og skriver en mail til gravplassmyndighetene (vet ikke om det er riktig instans?), for jeg blir oppgitt og irritert på vegne av meg selv og alle andre som går på graven. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Er det ikke bedre å starte med kirkegårdsarbeideren eller kirkevergen? Virker litt overildt å starte så høyt oppe som du gjør. Anonymkode: 0af60...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #27 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei Kan du legge ut en link til disse reglene? Det er festeren av graven som "eier" gravsteinen og bedet foran, fikk jeg fortalt av gravsteinsfirmaet da vi kjøpte steinen. Det vil si at vi pårørende kan plante hva vi vil og sette pyntefigurer på eller foran gravsteinen, så lenge det ikke henger blomster eller pyntefigurer utenfor bedet. Alt er lov bortsett fra hodeskaller og satanistiske symboler, ble jeg fortalt. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Der finnes både lokale og nasjonale føringer. Anonymkode: 0af60...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #28 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 0.49): De som ligger der bryr seg ikke. Det finnes faktiske problemer i verden. Løft blikket, smil. Vær glad du kan kjenne høstsola varme i ansiktet. Anonymkode: a4df1...604 Gud bedre, for et teit svar Anonymkode: 4073a...b2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #29 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er faktisk regler mot pynt som engler og annet rot på gravplassen. Anonymkode: d5aa3...453 Nei det er det ikke Anonymkode: 4073a...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. september 2024 #30 Del Skrevet 24. september 2024 Gresset må klippes. Det kunne selvsagt gått en og raket og stelt rett etterpå. Men ut fra flere andre tråder om kostnader ved stell av graver, er det ikke betalingsvillighet for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. september 2024 #31 Del Skrevet 24. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det ikke bedre å starte med kirkegårdsarbeideren eller kirkevergen? Virker litt overildt å starte så høyt oppe som du gjør. Anonymkode: 0af60...d8f Har ikke så mye med høyt oppe å gjøre heller. Presten er ikke ansvarlig for stell av gravlunden, så det blir feil å kontakte han. Endret 24. september 2024 av Brunello 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #32 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det ikke bedre å starte med kirkegårdsarbeideren eller kirkevergen? Virker litt overildt å starte så høyt oppe som du gjør. Anonymkode: 0af60...d8f Jeg vet ikke hvem som er kirkegårdsarbeider eller kirkeverge, og de står heller ikke oppført under de spesifikke kirkegårdene. Jeg ble tipset her inne om Agria som slår på kirkegårdene, kontaktet de, og fikk beskjed om å ta det med Gravplassmyndighetene. Damen jeg snakket med hos Agria sa de hadde fått mange henvendelser angående dette problemet, og ønsket at jeg ringte til Gravplassmyndighetene eller sendte en e-post med bilder av hvordan gravene ser ut etter det at de har klippet gresset. Ts Anonymkode: 8f17c...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #33 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hvem som er kirkegårdsarbeider eller kirkeverge, og de står heller ikke oppført under de spesifikke kirkegårdene. Jeg ble tipset her inne om Agria som slår på kirkegårdene, kontaktet de, og fikk beskjed om å ta det med Gravplassmyndighetene. Damen jeg snakket med hos Agria sa de hadde fått mange henvendelser angående dette problemet, og ønsket at jeg ringte til Gravplassmyndighetene eller sendte en e-post med bilder av hvordan gravene ser ut etter det at de har klippet gresset. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Akasia selvfølgelig, og ikke Agria. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #34 Del Skrevet 24. september 2024 Hver og en kommune har tydeligvis sine egne forskrifter om hva som er lov å legge på graven. Men her står ikke noe om at de som jobber rundt gravene og skal vise omtanke når de klipper gresset. Sørgelig, men tydeligvis nødvendig å gjøre dem oppmerksom på situasjonen. https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2015-06-13-735 § 10.Beplantning og utstyr på graven 1. Planter, kranser o.l. som brukes ved gravferd eller til pynting av grav, skal i sin helhet være komposterbare. 2. Beplantning skal samles på et felt foran gravminnet. Bredden på bedet kan maksimalt tilsvare bredden på gravminnet, med unntak av gravminner mindre enn 60 cm der bredden kan være opptil 60 cm. Lengden på bedet kan være maksimum 60 cm målt fra bakkant av gravminnet. 3. Løse dekorgjenstander, gravutstyr og planter er den ansvarliges/festerens ansvar og må ikke kunne virke støtende overfor andre besøkende på gravplassen. Dekorgjenstander og planter kan ikke være høyere eller bredere enn gravminnet og bedet. Disse må ikke være til hinder eller fare for driften av gravplassene. 4. Det er kun tillatt å ramme inn bed med flat, delt steinkant eller bedplate som flukter med terrenget omkring. Bedplate og gravminnets fundament skal ikke henge sammen. Løse, runde dekorstein må av sikkerhetshensyn ikke brukes som innramming av bedet. 5. Det er ikke anledning til å opparbeide eget plantefelt for grav i minnelund. Det kan legges ned blomster og tennes gravlys på sted anvist av gravplassmyndigheten. Anonymkode: 6a4ed...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 24. september 2024 #35 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vet ikke hvem som er kirkegårdsarbeider eller kirkeverge, og de står heller ikke oppført under de spesifikke kirkegårdene. Jeg ble tipset her inne om Agria som slår på kirkegårdene, kontaktet de, og fikk beskjed om å ta det med Gravplassmyndighetene. Damen jeg snakket med hos Agria sa de hadde fått mange henvendelser angående dette problemet, og ønsket at jeg ringte til Gravplassmyndighetene eller sendte en e-post med bilder av hvordan gravene ser ut etter det at de har klippet gresset. Ts Anonymkode: 8f17c...841 Håper du oppdatere om du får svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #36 Del Skrevet 24. september 2024 Ta en prat med Gravferdsmyndighetene. De har dialog ut mot gravlundene. Oftest er det snakk om økonomi og at de faktisk ikke rekker over alt. Sier ikke at det er greit at gress dekker støtter, men mangel på personell kan og være en sak. Her i bygda hvor jeg bor så outsourca de til slutt stell av gravlunden da de som jobber som gravere etc. ikke nådde over alt. Ser utrolig flott ut i år . Anonymkode: 9997f...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #37 Del Skrevet 25. september 2024 Dette skjedde på min far sin gravplass også. Vi har en lav nesten hvit stein. Da min mor kom der hadde de ødelagt blomstene hun nettopp hadde plantet og graven var tilgriset. Var ikke bare hans gravplass. Min mor kontakte da de som hadde med gravplassen og de la seg langflat. De inspiserte og fant ut det var sommervikarer som ikke ante hvordan de skulle klippe gresset der urnene er. De rydda graven og plantet nye blomster uten kostnad. Tror nok flere klagde for det så ikke bra ut. Steinen var blitt lysegrønn pga gress som ble liggende oppå der, men de fiksa det og. Håpe du får gjennomslag på klagen for de kan faktisk ta litt hensyn men noen ganger barer durer de på. Anonymkode: 4f1b0...050 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #38 Del Skrevet 25. september 2024 Ja har skjedd her også, jeg pleier bare å skylle over de med vann Anonymkode: d4e95...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #39 Del Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 16.40): Ville du heller at gresset skal være uklippet? Anonymkode: 86644...156 Hva er det med dette dritet av noe whataboutism? Det er ikke slik at alternativet er at gresset ikke blir klippet eller at pynt og gravstener tilgrises og ødelegges. Det går an å si fra, det går an å klippe gresset på en annen måte. --- Støtter deg TS i å ta det opp med kirken eller gravplassen det gjelder. Enten gjør de noe med det eller ikke, men om du argumenterer godt for deg er det større sjanse at de gjør noe med det. Du kan også alliere deg med andre. Kondolerer med tapet ditt, sender deg varme tanker. Anonymkode: 11962...177 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #40 Del Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette skjedde på min far sin gravplass også. Vi har en lav nesten hvit stein. Da min mor kom der hadde de ødelagt blomstene hun nettopp hadde plantet og graven var tilgriset. Var ikke bare hans gravplass. Min mor kontakte da de som hadde med gravplassen og de la seg langflat. De inspiserte og fant ut det var sommervikarer som ikke ante hvordan de skulle klippe gresset der urnene er. De rydda graven og plantet nye blomster uten kostnad. Tror nok flere klagde for det så ikke bra ut. Steinen var blitt lysegrønn pga gress som ble liggende oppå der, men de fiksa det og. Håpe du får gjennomslag på klagen for de kan faktisk ta litt hensyn men noen ganger barer durer de på. Anonymkode: 4f1b0...050 De durer på enten på grunn av uvitenhet, fordi folk ikke klager eller at de ikke er oppmerksomme på hvordan det blir seende ut etter at de er ferdig å klippe. For noen år siden skulle nabohuset totalrenoveres, og firmaet som renoverte jobbet sju dagar i uken uansett om det var julaften, 17 mai eller hverdager. Det var et helsikes spetakkel fra 06 om morgenen til langt på kveld. Etter noen uker kontaktet jeg byggefirmaet som la seg langflat, og sa at de skulle stoppe med bråkete arbeid utendørs på helligdager, og holde seg innenfor vanlige arbeidstider på hverdager. Jeg spurte hvorfor de ikke tok hensyn til naboer, og fikk til svar at det var fordi at ingen hadde klaget før! Så det lønner seg å si ifra. Ts Anonymkode: 8f17c...841 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå