Gå til innhold

Avvist av legesenter

Fremhevede innlegg

Gjest fiskedame
Skrevet

Har i den siste uken spist ganske mye smertestillende pga ulidelige smerter. Jeg har også høyt blodtrykk, det er under kontroll, men jeg går på 3 forskjellige medisiner for det. Mitt høye inntak av smertestillende har gjort meg urolig og jeg vet at det ikke er bra for blodtrykket med så mye smertestillende, men får ikke hjelp for smertene før neste onsdag.

Idag følte jeg at jeg enten fikk hjertebank, eller veldig høy puls. Dette er ganske nytt for meg så jeg er ikke helt sikker på hva jeg hadde idag. Dro derfor innom legesenteret her jeg bor (har fastlege i hjembyen min ca 30 min å kjøre dit) siden jeg ikke føler meg i form til å kjøre så langt nå.

Jeg forklarte problemet mitt der, å spurte om jeg kunne få utført blodtrykksmåling for å se om jeg måtte kontakte fastlege/ legevakt, og om de symtomene jeg hadde burde gi meg grunn til å være obs. De kunne ikke ta blodtrykket mitt, siden jeg ikke er pasient der, å de kunne heller ikke gi meg noe svar på hva jeg burde gjøre med hensyn til dagens symptomer. Må vel også få med at jeg var på legesenteret rett før stengetid, å hadde derfor ikke mulighet til å kontakte min fastlege.

Heldigvis så forsvant symptomene etterhvert, men jeg skal ringe fastlegen imorgen.

Jeg er jo ikke hjertesyk, men diagnosen min tilhører hjerte/ karsykdommer.

Lurer derfor på om det er jeg som er hysterisk, eller om noen av dere mener at jeg burde møtt forståelse for min uro, og i det minste fått beskjed om å kontakte legevakt om symptomene ikke ble borte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

De burde ha sjekka blodtrykket ditt, ja. Men hvorfor tok du ikke kontakt med legevakta med en gang?

Skrevet

synes vel også det hadde vært mer naturlig å kontakte legevakta, om den er nærmere en din egen fastlege.

men synes også de i det minste burde fortalt deg det, at de ikke kunne behandle deg, men at du om du var usikker burde ta en tur på legevakta.

Gjest fiskedame
Skrevet

Legevakten tar jeg liksom ikke kontakt med før jeg må. Veldig dumt det, å burde vel innse at jeg har en diagnose som kan kreve en sjekk av lege ved visse symptomer.

Har gått på blodtrykksmedisiner i 3 1/2 år, men har aldri hatt noen symptomer som har gitt meg grunn til bekymring før, så det er ukjent for meg når jeg burde kontakte lege og ved hvilke symptomer. Er vel redd for å bli tatt for hysterisk om jeg kontakter legevakten.

Skrevet
synes vel også det hadde vært mer naturlig å kontakte legevakta, om den er nærmere en din egen fastlege.

men synes også de i det minste burde fortalt deg det, at de ikke kunne behandle deg, men at du om du var usikker burde ta en tur på legevakta.

Både fastlege og legevakt er et stykke unna. Legesenteret er nærmest, og det var derfor jeg dro innom de.

Men ja, jeg mener også at de burde rådet meg til å kontakte legevakten.

Symptomene er heldigvis borte nå, men vil ringe fastlegen imorgen å be høre hva de sier.

Skrevet

legevakten skal jo være der som andre leger, når du ikke har mulighet til å dra til din egen fastlege.

det er det de er der for, legevakten er ikke det samme som akutten. de tar ikke kun kritiske skader som må rett på sykehus.

selv har jeg vært på legevakta for blærekatarr, smerter i magen utenom legekontorets time, elveblest etc etc etc.

hovedgreia var at jeg ikke fikk kommet meg til legen min når jeg trengte hjelp, og det har aldri vært noe problem å få hjelp hos legevakta da, og føler ikke at de ser på meg som hysterisk av den grunn.

du kunne jo f.eks ringt legevakta og forklart, spurt om det var noe du burde komme inn og få sjekket.

Gjest fiskedame
Skrevet

Har vært i kontakt med legevakten nå, å der kunne de fortelle at årsaken til rask puls og hjertebank kunne være så mye. En av grunnene kunne være engstelse og smertene jeg har nå.

Hvis symptomene ikke hadde gitt seg ville det vært grunn til engstelse, men hun jeg snakket med mente at jeg bare kunne ta det med ro inatt siden symptomene var borte, og kontakte fastlegen imorgen siden de kjenner til medikamentene jeg bruker og min historie.

Skrevet

Jeg ble også avvist på et legekontor en gang.

Jeg gikk på skole 30 mil hjemme ifra.

Var ikke i form, ene i klassen min hadde nettopp konstatert kyssesyke. Og lærere og medelver var redd jeg og hadde det. Og de var redd fordi jeg trente så mye.

Jeg dro ned på legekontoret og spurte om det var mulig og få bestille en time.

Nei fikk jeg til svar da.

Jeg skulle ikke hjem på flere uker..

Ble ikke bedre, prøvde på ny, og fikk nok en gang nei til svar.

Greit nok at en har en fastlege, men når den legen er 30 mil unna der du bor da, og du er syk nå, ikke om 4 uker da jeg skulle hjem. Syns det er litt vel firkantet.

Har dårlig erfaring med leger, går aldri dit før jeg MÅ, og det er sjelden. Heldigvis.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg ble også avvist på et legekontor en gang.

Jeg gikk på skole 30 mil hjemme ifra.

Var ikke i form, ene i klassen min hadde nettopp konstatert kyssesyke. Og lærere og medelver var redd jeg og hadde det. Og de var redd fordi jeg trente så mye.

Jeg dro ned på legekontoret og spurte om det var mulig og få bestille en time.

Nei fikk jeg til svar da.

Jeg skulle ikke hjem på flere uker..

Ble ikke bedre, prøvde på ny, og fikk nok en gang nei til svar.

Greit nok at en har en fastlege, men når den legen er 30 mil unna der du bor da, og du er syk nå, ikke om 4 uker da jeg skulle hjem. Syns det er litt vel firkantet.

Har dårlig erfaring med leger, går aldri dit før jeg MÅ, og det er sjelden. Heldigvis.

Er enig med deg i det. Men hvorfor har du ikke fastlege der du er til daglig?

Skrevet
Er enig med deg i det. Men hvorfor har du ikke fastlege der du er til daglig?

jeg bodde der et år bare, folkehøgskole.. og er så å si aldri syk, så ikke noe poeng og bytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...