Gå til innhold

Gravid på jobb - forventer jeg for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid tidlig i andre trimester. Har en kontorjobb som tidvis kan være stressende og graviditeten min er veldig bra så langt. Har ikke hatt kvalme, men har vært voldsomt trøtt. 

Uansett, lederen min gir meg veldig mange oppgaver. Også nye oppgaver og prosjekter som krever mye. Så denne høsten er jeg mer travel enn jeg har vært på flere år.

Er det normalt? Synes dette blir litt mye. Hadde kanskje forventet å bli tatt litt hensyn til, uten å måtte be om det. Liker ikke å be andre ta spesielle hensyn til meg.

Men som sagt. Vet ikke hva som er vanlig og om jeg forventer for mye uten å kommunisere det. Blir glad for innspill. 

Anonymkode: fb522...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kommunisere. Sjefen kan ikke ta hensyn om du ikke sier fra. 

Graviditet er en tilstand, ikke sykdom. Det innebærer at noen blir sjuke, noen er uten energi, og noen har ikke noen plager. Si fra at det blir litt mye, og du har behov for litt mindre last fremover.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare kommunisere med lederen din. De vet ikke hvordan formen din er, og er nok vel så redd for å tilrettelegge «for mye» og bli møtt med beskyldninger om at de ikke tror gravide er i stand til å gjøre jobben.

Anonymkode: d5677...ae1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du sier noe annet skal jo sjefen din behandle deg som til vanlig. Det hadde jo også blitt feil dersom du skulle gå glipp av gode muligheter bare fordi du er gravid.

Anonymkode: 8b30f...f75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom to graviditeter og hadde blitt fornærmet om lederen min ga meg mindre å gjøre/mindre krevende oppgaver/eller oppgaver med mindre stakes fordi jeg var gravid gitt at jeg ellers var i fin form. Så lenge du er i fin form, så er det vel et kompliment at arbeidsgiver tenker på deg som en ressurs?

Hvis du har spesielle behov for tilrettelegging under graviditeten så får du diskutere med jordmor/lege/arbeidsgiver for å finne riktig grad av tilpassing. Ikke syte og tro at hele verden sentrerer rundt deg.

Anonymkode: 968ee...374

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i god form og ikke har uttrykt behov for tilrettelegging, er det jo egentlig bare bra at du blir behandlet som normalt og får nye arbeidsoppgaver. Bedre det enn å bli "frøset ut" i flere måneder før permisjon.

Hvis du syns det blir for mye for deg, kan du selvfølgelig ta det opp med leder, si at du blir for stressa med den arbeidsmengden du har nå. Det kan/bør du jo gjøre uavhengig av graviditet.

Så lenge du ikke har meldt inn behov for tilrettelegging eller nedsatt arbeidsevne (f.eks gjennom gradert sykmelding) er ikke graviditet noe man normalt sett tar så mye hensyn til, i alle fall ikke uten å kommunisere med den ansatte om det.

Jeg har selv kontorjobb og "enkel" graviditet tidlig i andre trimester, og det blir ikke tatt noe hensyn til det på jobb. Tror ærlig talt lederen min glemmer at jeg er gravid innimellom! Men på den gode måten. Her er det fullt trøkk som vanlig inntil jeg sier at jeg har behov for noe annet. :)

Anonymkode: 865b4...91a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier her - du må kommunisere med sjefen din. Du er gravid, og har ikke oppgitt noe årsak til at arbeidsgiver skal ta hensyn eller tilrettelegge noe for deg og de skal da behandle det helt likt og normalt som alle andre og til vanlig. 

Har du behov for mindre oppgaver etc er det din jobb og informere arbeidsgiver om dette. Først da kan de ta hensyn og tilrettelegge. Så ja på sett og vis forventer du for mye.

Anonymkode: 68e5d...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...