AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #1 Skrevet 22. september 2024 Jeg er en kvinne på 42 år, som har lyst til å begynne med retinol nå som sommeren er over. Har tidligere brukt Retinoid fra The Ordinary, men skjønte etter hvert at det ikke er ordentlig retinol? Det tålte huden min fint, men ønsker nå noe sterkere. Jeg har ingen spesielle hudproblemer eller spesielt sensitiv hud. Dvs har alltid hatt litt fet hud, eller kombinasjonshud er vel mer riktig å si. Har noen linjer, men ikke så mye. Renser huden morgen og kveld, bruker Miscellar water fra Cerave. Deretter C-vit-serum fra Ole Henriksen om morgenen, deretter den lilla dagkremen til Ole Henriksen (noe med peptid boost?), deretter solkrem faktor 50 fra Suntique, og så sminke. På kvelden bruker jeg niacinamide fra The Inky list i stedet for C-vit, deretter hyalurone acid fra The Inky list, deretter en fuktighetsgivende nattkrem og en tilsvarende øyekrem. Har noen tips til et retonol-serum jeg kan starte med? Anonymkode: 37ffe...846
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #2 Skrevet 22. september 2024 Ingen av produktene du bruker bør brukes sammen med retinol. Om du bruker retinol skal feks kremen du bruker over og eventuelt andre produkter være helt uten aktive ingredienser. Det er lurt å legge opp hudpleierutinen utfra det. Selv liker jeg denne. https://www.skincity.com/no/paulas-choice/hudpleie/ansikt/serum/clinical-1-retinol-treatment-30-ml Men jeg er også fornøyd med oljen med retinol fra cosrx. Anonymkode: 1b1ea...382
Roci Skrevet 23. september 2024 #3 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er en kvinne på 42 år, som har lyst til å begynne med retinol nå som sommeren er over. Har tidligere brukt Retinoid fra The Ordinary, men skjønte etter hvert at det ikke er ordentlig retinol? Det tålte huden min fint, men ønsker nå noe sterkere. Jeg har ingen spesielle hudproblemer eller spesielt sensitiv hud. Dvs har alltid hatt litt fet hud, eller kombinasjonshud er vel mer riktig å si. Har noen linjer, men ikke så mye. Renser huden morgen og kveld, bruker Miscellar water fra Cerave. Deretter C-vit-serum fra Ole Henriksen om morgenen, deretter den lilla dagkremen til Ole Henriksen (noe med peptid boost?), deretter solkrem faktor 50 fra Suntique, og så sminke. På kvelden bruker jeg niacinamide fra The Inky list i stedet for C-vit, deretter hyalurone acid fra The Inky list, deretter en fuktighetsgivende nattkrem og en tilsvarende øyekrem. Har noen tips til et retonol-serum jeg kan starte med? Anonymkode: 37ffe...846 The Ordinary har også produkter med "ekte" retinol, men du brukte kanskje serumet med HPR/Granactive Retinoid? Om du ønsker å fortsette med TO, kan du f.eks. starte med Retinol 0,2% in Squalane. 0,2 -0,3% er en passende konsentrasjon av retinol å starte med. Hvis du foretrekker et produkt som ikke er oljebasert, er Boots No 7 Pure Retinol 0,3 Night Concentrate også et godt produkt for begynnere. Du kan også vurdere et produkt med retinaldehyd/retinal i stedet. Retinaldehyd er ett steg nærmere tretinoin på konverterteringsskalaen (både retinol og retinaldehyd virker ved at de omdannes til ren a-vitaminsyre, dvs. tretinoin, på huden.) og derfor mer effektivt. Merk at retinaldehyd er effektivt i mye lavere konsentrasjoner enn retinol, slik at en konsentrasjon på rundt 0,05% tilsvarer 0,2-0,3% retinol. Et godt begynnerprodukt er Medik8 Crystal Retinal 3 (som jeg tror betyr en styrke på 0,03% uten at jeg er 100% sikker). Ettersom både retinol og retinal potensielt kan være hudirriterende, anbefales det å starte gradvis og bygge opp toleransen. Start forsiktig med 1-2 ganger i uka (ikke påfølgende kvelder) de første 4-6 ukene, øk deretter 1 kveld i uka de neste 4-6 ukene osv. til du kan bruke produktet hver kveld uten irritasjon. Når du har brukt opp produktet, kan du fortsette med et produkt med høyere konsentrasjon, og da må du kjøre samme tilvenningsperiode på nytt. Det er vanlig at huden får økt behov for fukt når du bruker retinol/retinal, så det kan være greit å være oppmerksom på. Det er også viktig at du er nøye med solbeskyttelse på dagtid når du bruker retinoider. Du kan forøvrig fint bruke niacinamide og retinol/retinal samtidig, dersom huden din tolererer det, og fortsette med C-vitamin om morgenen. Men vær oppmerksom på at huden i tilvenningsperioden kan bli noe mer sensitiv, så prøv deg fram og trapp ned ved tegn på irritasjon. Jeg vil foreslå at du til å begynne med bruker niacinamide de kveldene du ikke bruker retionid, og at du også dropper c-vitaminserum neste morgen. Til slutt vil jeg anbefale at du uansett har èn kveld i uka der du gir huden pause fra alt av aktive ingredienser, og heller legger en pleiende fuktmaske med f.eks. probiotika eller andre pleiende og styrkende ingredienser. Og husk å gjøre en patch-test på retinoidproduktet før du begynner å bruke det: Påfør en liten mengde av produktet på ren, tørr hud f.eks. på innsiden av håndleddet. Dersom det ikke har oppstått noen reaksjon etter 24 timer, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet. 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #4 Skrevet 23. september 2024 Eneste som fungerer er Me Line etnic skin eller caucasian skin, som innholder retinal ( sterkere) enn retinol og virker fortere. Bruker selv og veldig fornøyd 🥹 bruk spf 50. du trenger ikke bruke dag kremen fordi den inneholder ingenting. Anonymkode: 75bbd...a4d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Tretenoin er the way to go. Det tar altfor lang tid for retinol å virke. Anonymkode: 6fd5f...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #6 Skrevet 27. september 2024 Jeg har brukt litt forskjellig retinolproduktet, og har omtrent samme hudtype som deg bare at jeg sliter med litt hormonakne også. Jeg har testet ulike fra TO, den granactive var grei å starte med. Men ble etterhvert for svak. De oljebaserte likte ikke huden min, fikk kviser av de. Deretter testet jeg fra skinceuticals, den elsket huden min. Men altfor dyr for en så liten tube. Fikk deretter en på resept (på grunn av hormonakne), den synes jeg var for sterk. Begynte å klø av den, svi og videre så ble sengeklærne ødelagt. Nå bruker jeg medik8 sin, har ikke brukt den så lenge, men ser resultatet etter kort tid. Summa summarum er jeg mest fornøyd med medik8 og skinceuticals. Anonymkode: 295b5...32c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Skrevet 27. september 2024 Tusen takk for svar, dere😀 ts Anonymkode: 37ffe...846
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #8 Skrevet 7. november 2024 Start med en mild konsentrasjon. Man kan forvente å bli litt rød, flasse og oppleve tørrhet. Bruk en god fuktighetskrem! Anbelfaler denne: ZO Retinol Skin Brightener 0,25% Anonymkode: fe427...bc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå