Gå til innhold

Trygg familieøkonomi for å unngå å bo seg i hjel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hurra eller hjelp!??

Vi har kjøpt hus i et populært område i Oslo.

Huset er et dødsbo, og et «kupp» i den forstand at det vil være verdt mer enn det vi investerer i det når oppussingen er ferdig. Selv om beslutningen er gjennomtenkt klarer jeg ikke å la være å bekymre meg, da jeg er redd for at vi skal bo oss i hjelp. 

Vi har tatt opp MYE i lån for å frigjøre kapital. Når vi er ferdige, vil vi ha mellom 1,5 og 1,8 millioner kroner i cash, som skal fungere som buffer og til langsiktige investeringer.

På grunn av det store lånet vil vi etter avdrag sitte igjen med 54 000 kroner i mnd (netto), men forhåpentligvis mer ettersom renten skal ned og det er spådd et godt lønnsoppgjør. Dette skal dekke strøm (vi har tilgang til gratis ved), mat, kommunale avgifter, forsikring, barnehage, fritidsaktiviteter, klær og andre utgifter.

Vi er to voksne i midten av 30-årene og 2 barn (2åring og en baby). Spørsmålet mitt er om dette er nok – er bekymringen min reell? 

Jeg spør også fordi vi pusser opp med tanke på at vi skal bo her selv, og velger derfor dyrere løsninger. Alternativet er å se huset som en investering, selge det om ett år, og nedskalere. Dette påvirker da såkalte oppussingsbudsjettet vårt.

Anonymkode: c002f...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hvis dere ikke klarer dere på 54 tusen i måneden så vet ikke jeg. Du sier dere har 1,5 i frie midler dvs at dere fint vil klare dere en periode om en av dere mister jobben eller blir syk eller noe skulle skje.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier budsjettet deres? For dere må jo faktisk se hva dere forventer å sette av til sparing, klær, matbudsjett, streaming osv osv. 

med 54 tusen etter avdrag så kan jeg ikke helt se hvorfor du har så panikk 

Anonymkode: 8ec2e...a69

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 60 000, det skal dekke alt. Inkludert 15000 i huslån. Går fint

Anonymkode: 6711a...33c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har 1.8 millioner i cash, råd til hus i Oslo OG masse oppussing, gratis ved og 54.000 etter faste utgifter er betalt - og så skriver du et innlegg hvor du bekymrer deg for økonomien?

Altså koko! Har jeg misforstått noe? Hvis ikke er dette noe av det mest virkelighetsfjerne jeg har lest på en stund!

Anonymkode: 74069...196

• Liker 22
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lån har dere? 

Og hva er deres totale brutto inntekt?

Anonymkode: fd2ec...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel vi lever på 12000 i mnd med 2 barn og 2 voksne og hund..( etter alt er betalt)

54.000 hadde vi vært rike 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalm skrytepost. 😝

Jeg er alene og sitter med 25.000 etter lån. 

Anonymkode: ce29b...e5e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i fattigdom og opplevd mye vondt gjennom årene, noe som har ført til at jeg har fått PTSD. Så nei, dette er ikke et skryteinnlegg. Vi har satt opp budsjett, men har ingen anelse om hvor mye barn vil koste etter hvert. 

Det viktigste for meg er at barna mine ikke opplever det jeg opplevde. 

TS

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vokst opp i fattigdom og opplevd mye vondt gjennom årene, noe som har ført til at jeg har fått PTSD. Så nei, dette er ikke et skryteinnlegg. Vi har satt opp budsjett, men har ingen anelse om hvor mye barn vil koste etter hvert. 

TS

Da skjønner jeg. Virker som dere klarer dere bra økonomisk. Bare unngå å snakke om økonomi foran barna. Barn har en tendens til å føle at foreldres bekymring er deres problem.

Anonymkode: 3ae57...027

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går superfint. Babyer og småbarn er billige, det er fra 10-12 årsalderen at det blir ille, med treningsavgifter, klær og sko og sportsutstyr… Og sånn 14-15-16, når de skal over i voksenavdelinga på klær, ballkjoler, sminke, betale for legebesøk, og vil til utlandet i feriene… 

Anonymkode: 2fde4...deb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da skjønner jeg. Virker som dere klarer dere bra økonomisk. Bare unngå å snakke om økonomi foran barna. Barn har en tendens til å føle at foreldres bekymring er deres problem.

Anonymkode: 3ae57...027

Dette er et råd alle burde følge.

Foreldrene mine gjorde det, og jeg får dårlig samvittighet bare av å kjøpe en cola...

Jeg går fortsatt i behandling, men huskjøpet har trigget vonde minner, og nå er jeg i full alarmberedskap. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg går fortsatt i behandling, men huskjøpet har trigget vonde minner, og nå er jeg i full alarmberedskap. 

Jeg forstår at følelseshjernen din har full panikk, men den logiske hjernen forstår jo at dette ikke er noe å stresse med? Eller? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får inn ca 90k pr mnd netto og har 29k i huslån i mnd. 
Har to barn, men bor ikke i Oslo.

Har ikke lest hele tråden din. Men det er noe som heter økonomisk traume fra barndom. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS

Anonymkode: e8090...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår at følelseshjernen din har full panikk, men den logiske hjernen forstår jo at dette ikke er noe å stresse med? Eller? 

Dessverre har panikken tatt overhånd og overstyrt logikken. Det er nettopp derfor jeg spør, fordi jeg har slitt med å stole på meg selv i slike situasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det er fryktelig relevant til HI, for å ikke fremstå nedlatende mot alle som klarer seg på summer som ikke er i nærheten av deres engang!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør igjen når du sitter igjen med 15000 eller mindre etter at boutgifter er betalt.

54000 er 2 inntekter for noen, og de skal betale kanskje 25000 om ikke mer i boutgifter hver mnd.

Nei dere har god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo dyrt i Oslo. Vi har til eksempel over 40000 per år i kommunale utgifter og eiendomsskatt. Har dere kontroll på hva oppussing koster? Her er det fort å gå på en smell og spise opp mye av bufferen. 

Barnehage og SFO er blitt mye billigere/gratis, så barna deres er ikke dyre nå. Men når de blir større er det veldig dyrt. Går vel fort 5000 her i mnd bare i treningsavgifter og medlemsskaper og treningsutstyr på helt basic amatørnivå for 2 skolebarn (8 og 12) og 1 i barnehage (som går på 1 ting). 14 dager ferie i utlandet koster 100000. Minst. 

Dere får ikke god råd, men det er nok mange som dere. Må vet jeg ikke hvor i Oslo dere bor, men ville være litt bekymret om dere bor i et dyrt område - da blir dere for de «fattigste i gata».

Anonymkode: 9e78c...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har uføreforskring og livsforsikring i orden også? Utover det er det bare å sette opp budsjett, med utgifter og sparemål. Det kommer til å gå helt fint!

Anonymkode: 42e1a...970

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...