Gå til innhold

Syk av angst og stress ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har kronisk gastritt og ibs. 
Har utviklet helseangst i det siste, sliter med generalisert ang fra før. 
Nå i det siste har jeg stresset enormt og hatt angst daglig. 
Har mye magesyre, kvalme, brekninger, varierende avføring. To episoder med diaré og ellers en del løs mage. Anspent i hele kroppen, spenningspine ++

Er det flere som kjenner seg igjen ? 
Hva er dine symptomer ved stress og angst? 
 Er det vanlig med episoder med diaré ved stress og angst ?

Er klar over at stresset sikkert forverrer refluks og ibs. 
Men kjenner jeg blir stresset av det. 
Røyker ganske mye nå så det hjelper nok ikke. Spiser også veldig lite så har gått ned litt i vekt. 

Hvor syk kan man selv gjøre seg ? 
Vurderer antidepressiva for en periode for å se om det løsner opp litt. Noen med erfaringer ? 

Setter pris på svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når angsten min var på det verste følte jeg meg ordentlig fysisk syk, som om jeg hadde omgangssyke og feber. Greide ikke sove ordentlig en hel natt og matlysten var på bunn.

Synes denne oversikten er ganske god: https://oslo-psykologene.no/hva-er-angst/symptomer-pa-angst/

Får du noen behandling for angsten? Antidepressiva kan selvfølgelig hjelpe veldig mye. Jeg var ikke syk så lenge at det ble aktuelt for meg å prøve det, men har en mamma som bruker det fast. Hun greier nå å være sosial, reise på turer og humøret er mye bedre. Bekymrer seg mye mindre for småting, ja er mindre redd, rett og slett. Har bedre liv (og hun er mye mer trivelig å være sammen med).

Anonymkode: 25b3c...e79

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når angsten min var på det verste følte jeg meg ordentlig fysisk syk, som om jeg hadde omgangssyke og feber. Greide ikke sove ordentlig en hel natt og matlysten var på bunn.

Synes denne oversikten er ganske god: https://oslo-psykologene.no/hva-er-angst/symptomer-pa-angst/

Får du noen behandling for angsten? Antidepressiva kan selvfølgelig hjelpe veldig mye. Jeg var ikke syk så lenge at det ble aktuelt for meg å prøve det, men har en mamma som bruker det fast. Hun greier nå å være sosial, reise på turer og humøret er mye bedre. Bekymrer seg mye mindre for småting, ja er mindre redd, rett og slett. Har bedre liv (og hun er mye mer trivelig å være sammen med).

Anonymkode: 25b3c...e79

Merker det påvirker matlysten veldig. Maten vokser i munn (ikke hver dag ) men dagene angsten er sterk. 
Du skriver det føltes som omgangssyke, hadde du diaré / oppkast når angsten var sterk? 

Ja har akkurat startet med traumebehandling, og har tatt opp dette nå. Har alltid hatt angst og mye stress men nå er det kun negativ stress og sterk angst. Blir veldig nedstemt av det. Angsten er knyttet til at magen, som har blitt en ond sirkel. Rett og slett redd for løs mage og er ganske sikkert på at det er stresset rundt dette og angsten som gjør at jeg får det. Er ikke hver dag dette skjer men merker endringer nå som jeg har så mye angst. 

Jeg vurderer antidepressiva men er redd jeg skal bli veldig likegyldig, er en veldig følsom person som bryr meg veldig om alt. Men for en periode tror jeg at det kanskje hadde vært lurt å prøve for å se om det hjelper. Legen er veldig bekymret for stressnivået mitt og begynner å bli det selv. 

Synes mammaen din at hun ble likegyldig ?

Skrevet
Kath- skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg har kronisk gastritt og ibs. 
Har utviklet helseangst i det siste, sliter med generalisert ang fra før. 
Nå i det siste har jeg stresset enormt og hatt angst daglig. 
Har mye magesyre, kvalme, brekninger, varierende avføring. To episoder med diaré og ellers en del løs mage. Anspent i hele kroppen, spenningspine ++

Er det flere som kjenner seg igjen ? 
Hva er dine symptomer ved stress og angst? 
 Er det vanlig med episoder med diaré ved stress og angst ?

Er klar over at stresset sikkert forverrer refluks og ibs. 
Men kjenner jeg blir stresset av det. 
Røyker ganske mye nå så det hjelper nok ikke. Spiser også veldig lite så har gått ned litt i vekt. 

Hvor syk kan man selv gjøre seg ? 
Vurderer antidepressiva for en periode for å se om det løsner opp litt. Noen med erfaringer ? 

Setter pris på svar

Enormt stress kjenner jeg igjen, og det har ballet på seg. Først som godt voksen ble det klart at jeg har adhd. 

Annet som kan gi deg utfordringene du nevner: stoffskiftesykdom, cøliaki, mangel på visse næringsstoffer. 

Det er ikke normalt å stresse seg syk. Det ligger noe under. ❤️

Anonymkode: 82aa7...fa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enormt stress kjenner jeg igjen, og det har ballet på seg. Først som godt voksen ble det klart at jeg har adhd. 

Annet som kan gi deg utfordringene du nevner: stoffskiftesykdom, cøliaki, mangel på visse næringsstoffer. 

Det er ikke normalt å stresse seg syk. Det ligger noe under. ❤️

Akkurat vært hos lege og tatt blodprøver og avføringsprøver. Ikke noe avvik bortsett fra lavt folat. 
Legen tror det er stress og angst som gjør meg syk siden jeg har ibs og refluks som igjen foreverrer dette. 

❤️

Skrevet
Kath- skrev (5 timer siden):

Akkurat vært hos lege og tatt blodprøver og avføringsprøver. Ikke noe avvik bortsett fra lavt folat. 
Legen tror det er stress og angst som gjør meg syk siden jeg har ibs og refluks som igjen foreverrer dette. 

❤️

Cøliaki testes gjerne ikke. Men godt å høre at du har fått fine resultater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...