Gå til innhold

Kålrabistappe

melis

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hvordan få til en kjempe god kålrabistappe til middag idag.

Har laget det 2 ganger før, men har lyst å få den litt bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ikke gjevning når jeg lager kålrabistappe.Stapper bare kålerabien når den er ferdig kokt.Husk å ha oppi salt, pepper og smør.Hvis jeg skal ha litt mer smak i den har jeg oppi gulerøtter og poteter.(stappes sammen med )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at kålrabien renner godt av seg etter at den er kokt, og "damp" den gjerne litt slik at du får ut mest mulig fuktighet. HVis ikke blir den lett litt "soggy".

Jeg koker alltid gulrøtter sammen med kålrabien også.

Når du lager moseb tilsetter du godt med smør og en skvett fløte. Smak til med salt og pepper. Ha evt. i litt revet muskat hvis du liker det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker heller ikke jevning. Koker kålrabien i terninger sammen med litt salt, heller av alt vannet og knuser den med en sånn elektrisk stav, mini-pimer heter det visst på engelsk, hva i all verden kalles den på norsk??? Tilsetter pepper, muskat (litt) og litt mer salt hvis det rengs. I tillegg smaker jeg til med smørklatter og/el. gjerne en skvett fløte hvis du har. Hvis du skal ha den til pinnekjøtt, tilsetter du litt av kokekraften fra kjøttet. Dette blir gode greier, skjønner du.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at kålrabistappen blir best om man bruker en sånn gammeldags manuell "stapper". Liker godt at den er litt grov. Bruker du stavmikser blir den lett for glatt (synes jeg da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg regulerer konsistensen greit med stavmikser. Den trenger ikke bli spesielt finkornet hvis man ikke rører for mye. Hjemmefra (mitt barndomshjem) har jeg erfaring med stappe knust m klubbe, så jeg har liksom sammenligningsgrunnlaget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips;

-det er ganske mange som er plaget med halsbrann o.l. når de har spist kålrabistappe, men hvis man koker kålrabien i et vann, så skifter det ut og

koker opp på nytt, blir man kvitt det verste.....

Ellers grovmosing, salt, pepper og gjerne litt smør og fløte.... mmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage kålrabistappe som inneholder ca 2/4 kålrabi, 1/4 poteter og en 1/4 gulrot. Sper med fløte - smør er obligatorisk, smak til med salt og pepper evt muskat eller smak til med koriander, det gir en nydelig smak ppå stappen - og også til potetstappe vil jeg absolutt anbefale koriander som smakstilsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg regulerer konsistensen greit med stavmikser. Den trenger ikke bli spesielt finkornet hvis man ikke rører for mye. Hjemmefra (mitt barndomshjem) har jeg erfaring med stappe knust m klubbe, så jeg har liksom sammenligningsgrunnlaget....

*ler* :ler::ler: Skal si du har sammenligningsgrunnlag... Ser for meg klubba :ler: Dette var morsomt!

Jeg elsker kålrabistappe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Jeg pleier å bruke jevning, da synes jeg stappa blir mildere. Jeg liker best å bruke en manuell "stapper jeg også, men det er jo smak og behag. MYE smør, og et par ss mel over, blandes og vips! Verdens beste stappe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Lillebrura! Ufrivillig komisk, ja, ser det nå, og det er såvisst ikke 1.g. :hoho: Lo skikkelig her på morrakvisten. Faktisk brukte mamma en skikkelig stamper i tre, skjønner du, i en slags klubbefasong. Trodde jo dette var helt normalt, jeg, siden den var flittig i bruk hver gang det vanket kålrabistappe hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...