Gå til innhold

Ny jobb, hvor mye har tittel å si på cv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et jobbtilbud som jeg tenker å takke ja til, men lurer litt på hvor mye stillingstittelen har å si for evt framtidig jobbsøking:

Min nåværende stilling er Senior Regnskapskonsulent. I tilbudet jeg har fått står det økonomimedarbeider. Det var en som gjorde meg oppmerksom på at dette kan virke negativt ved fremtidige jobbsøknader, da det kan se ut som at jeg har gått ned, og ikke opp i karrieren (selv om jeg i virkeligheten tar et steg opp i karrieren hvis jeg takker ja).

Noen som ansetter som har noen meninger?

Anonymkode: 44092...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bedt om annen tittel.

Anonymkode: 96f19...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er hva som står på attesten fra arbeidsgiver / søknaden på jobben om ansvarsområder osv. Ikke hvilken tittel du har. Med mindre du trenger autorisjon for den tittelen. 

Når man ansetter ser vi på kunnskapene og erfarenhet. Ikke tittel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (1 minutt siden):

Viktigste er hva som står på attesten fra arbeidsgiver / søknaden på jobben om ansvarsområder osv. Ikke hvilken tittel du har. Med mindre du trenger autorisjon for den tittelen. 

Hm, ja... Han som gjorde meg oppmerksom på det er også en som ansetter (en av mine tidligere sjefer)

Men det har kanskje ikke så mye å si for ny arbeidsgiver å slenge på en "senior" foran økonomimedarbeider heller?

For ordens skyld, jeg har ikke søkt på stillingen, men blitt hanket inn 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det har kanskje ikke så mye å si for ny arbeidsgiver å slenge på en "senior" foran økonomimedarbeider heller?

For ordens skyld, jeg har ikke søkt på stillingen, men blitt hanket inn 😊

Da ville jeg bedt dem endre tittel som en formalitet. Men ville for all del ikke sagt det er fordi det skal se bedre ut for fremtidige arbeidsgivere.

Anonymkode: 59f7d...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (5 minutter siden):

Tenker det samme selv. Titler kan være svært misvisende og intetsigende. 

Anonymkode: 17787...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sant. Jeg jobber som regnskapskonsulent i et stort konsern, primært med skatt og rapportering. Har hatt kolleger med titler som 'chief consultant' og 'senior controller' som mangler grunnleggende regnskapsforståelse.

Anonymkode: 3bfe2...03f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er sant. Jeg jobber som regnskapskonsulent i et stort konsern, primært med skatt og rapportering. Har hatt kolleger med titler som 'chief consultant' og 'senior controller' som mangler grunnleggende regnskapsforståelse.

Enig i det. Samtidig kan det også ha noe å si for framtidig lønn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I prinsippet enig, men i en rekrutteringsprosess gjøres en initiell «bakgrunnssjekk», f.eks LinkedIn, der tittel er ganske iøynefallende. Attest er i min sfære lite brukt, det er søknad/ intervjuprosess, samt referanser. Du har blitt «headhuntet» og ikke søkt jobben. Her har du svært gode forhandlingskort. Gjør deg opp en mening om ønsket stillingstitler, det er trolig en ren formalitet, og viser også at der er litt tak og handlingsevne hos deg 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Konsulentfirmaer er kjent for å gi flotte titler til sine ansatte for å prøve å lure klientene til å tro at de får mer erfarne og dyktigere ansatte enn de faktisk får. Nå skal man være litt naiv for å la seg lure av disse titlene, men konsulentfirmaene hadde vel ikke drevet med det om ingen lot seg lure. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg var på foredrag med en som var "Global head of ..... " i stort selskap. Han viste seg å ha 2 ansatte under seg. De to ansatte vitset om at sjefen deres hadde bestemt tittelen sin selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...