Gå til innhold

Lærere som har gått ned i stillingsprosent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen lærere her som har gått ned i stilling, og som kan fortelle om hvordan det oppleves? 

Jeg jobber 25% som sosiallærer og resten som faglærer (totalt 100%). Jeg har lyst å gå ned litt til neste år for å ha en dag fri i uka. Er det slik at grensa da er på 20% nedsatt for å få en dag fri? Eller kan man gå ned for eksempel 15% og fremdeles få en dag fri, men med lengre bunden tid de andre dagene?

 

Anonymkode: 85ff2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du det bare er å gå ned i prosent? Er det noe dere lærere har i tariffavtalen deres? 

Anonymkode: 125d4...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du det bare er å gå ned i prosent? Er det noe dere lærere har i tariffavtalen deres? 

Anonymkode: 125d4...5b2

De med barn under 12 år kan det ja. I tillegg vil skoler tilrettelegge for ansatte, så de uten barn kan også gå i dialog med jobb for å gå ned i prosent. 

Nå var ikke dette et svar på spørsmålet mitt heller. 

Anonymkode: 85ff2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor tror du det bare er å gå ned i prosent? Er det noe dere lærere har i tariffavtalen deres? 

Anonymkode: 125d4...5b2

Ikke nødvendigvis. Hvert år blir man gjerne spurt hva man ønsker å gjøre neste skoleår. F.eks om man ønsker å være kontaktlærer, ressurslærer, faglærer, ta etterutdanning osv. Det samme gjelder om man ønsker å ta permisjon, gå ned i stillingsprosent osv.

Ofte får man sine ønsker sine innvilget, men ikke alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dt sånn at man må gå ned 30% for å gå "garanti" om en dag fri, med tanke på å få timeplaner til å gå opp.. Dersom man går ned 20, så får man heller kortere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor tror du det bare er å gå ned i prosent? Er det noe dere lærere har i tariffavtalen deres? 

Anonymkode: 125d4...5b2

Det er jo problemer med å rekruttere lærere og holde på de man ansetter. Min kommune hadde flere runder med søknader og intervjuer før de klarte å legge kabalen for dette skoleåret noenlunde. 

Da har man jo et visst forhandlingsrom. Spesielt dersom man argumenterer for at dette er noe som kan gjøre at man orker å stå i yrket. 

Så nei, man har ikke nødvendigvis rett på dette. Men dersom alternativet er at den ansatte enten blir utbrent og langtidssykemeldt eller søker seg til noe annet, så kan det være smart å tilrettelegge. 

Anonymkode: 51311...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei,

Er det noen lærere her som har gått ned i stilling, og som kan fortelle om hvordan det oppleves? 

Jeg jobber 25% som sosiallærer og resten som faglærer (totalt 100%). Jeg har lyst å gå ned litt til neste år for å ha en dag fri i uka. Er det slik at grensa da er på 20% nedsatt for å få en dag fri? Eller kan man gå ned for eksempel 15% og fremdeles få en dag fri, men med lengre bunden tid de andre dagene?

 

Anonymkode: 85ff2...86a

Der jeg jobber har man krav om et visst antall undervisningstimer basert på stillingsprosent. Så usikker på om dette går. Muligens dersom man jobber i småskolen og velger bort en dag med få undervisningstimer. 

Anonymkode: 51311...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 80% et par år med en dag i uken fri. Har til og med hatt en dag i uken fri med 89% stilling, men da var jo de andre dagene mine veldig fulle. Hadde god dialog med ledelsen og små barn så det var enkelt å få til for min del og helt fantastisk. Dessverre kan jeg ikke forsvare det økonomisk lenger mtp. lønn/pensjon osv.  

Anonymkode: cef9e...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet 80% på barnetrinnet var det null problem å få en dag fri. Det var noen forbehold på dag, da det måtte passe inn i timeplanen forøvrig. De som studerte hadde «førstepri» da de ikke kunne velge dagene selv. Men å få en full dag fri var uproblematisk. Jeg vil anbefale å IKKE ha fri mandag, det er noe med å være med på oppstarten av uka. 

Anonymkode: d97d7...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...