Gå til innhold

Uførepensjon KLP

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått uførepensjon fra Klp,dvs gått ned til 80% stilling,og har 20% permisjon fra jobben. Hva skjer om jeg blir langtidssykemeldt? Vil jeg få sykepenger fra jobben og fortsatt få pensjon fra Klp? Det ville jo uansett lønt seg å ta tilbake de 20% og fått sykepenger for 100% stilling,men går det an å gjøre det etter at man har blitt syk? For så å gå tilbake til ordningen når man blir frisk? Høres jo litt kynisk ut,for å få mest mulig penger,liksom,men uførepensjonen er jo fordi man trenger redusert arbeidstid,og som sykemeldt trenger man jo ikke dette. Noen som vet? 

Kom til å tenke på dette etter en samtale med en som hadde blitt alvorlig syk. 

Anonymkode: fa048...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har fått uførepensjon fra Klp,dvs gått ned til 80% stilling,og har 20% permisjon fra jobben. Hva skjer om jeg blir langtidssykemeldt? Vil jeg få sykepenger fra jobben og fortsatt få pensjon fra Klp? Det ville jo uansett lønt seg å ta tilbake de 20% og fått sykepenger for 100% stilling,men går det an å gjøre det etter at man har blitt syk? For så å gå tilbake til ordningen når man blir frisk? Høres jo litt kynisk ut,for å få mest mulig penger,liksom,men uførepensjonen er jo fordi man trenger redusert arbeidstid,og som sykemeldt trenger man jo ikke dette. Noen som vet? 

Kom til å tenke på dette etter en samtale med en som hadde blitt alvorlig syk. 

Anonymkode: fa048...159

Om du blir langtidssykemeldt (og har rett på nye sykepenger), får du sykepenger for 80% og pengene fra KLP i tillegg. Du får selvsagt ikke øke til en stilling du ikke går i for å få høyere sykelønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være mer bekymret for hva som skjer hvis du må over på uføretrygd. Les om uførefella.

Anonymkode: 9f5e5...a6c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...