Gå til innhold

Tiden er inne at bompenger blir fjernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baratheon skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal veien finansieres?

Vi betaler da nok skatter og avgifter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Vi betaler da nok skatter og avgifter

Ja, for vei er det eneste som finansieres av skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (1 time siden):

Hvordan skal veien finansieres?

Hvordan finansierer Tyskland veier?

Anonymkode: 8db6e...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (2 timer siden):

Ja, for vei er det eneste som finansieres av skatter og avgifter.

Norge har garantert råd til det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 17.41):

Tøv prat. 

Anonymkode: abf35...4dc

Kjempe feil.

Anonymkode: 838f4...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 17.28):

Du skjønner vel selv at mye av veiutbyggingen finansieres med bompenger? Er du klar for å betale mer i skatt?

Anonymkode: 0e11e...7b9

sorry men... hvorfor klarer andre land å bygge veier uten bompenger ? er fransk, det er ingen bompenger bortsett fra de på "autobahn" ... men det er frivillig å bruke de siden det er andre gode veier. Du skal nok snakke om fjell, vanskelighetene med å bygge i Norge.. hva med Austria ? hva med Sveits ? og mange andre land som har også en del fjell ? Bare i Norge det er bompenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 21.47):

Hvorfor skal biltrafikken reduseres?

Anonymkode: c20c6...618

Fordi de fleste byområdene i Norge ikke tåler mer trafikk.  Det går ikke an å utvikle Norske byer med fokus på biltrafikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ekstremt provinsielt på dette området. 

MDG og jeg er faktisk stort sett enige, de vil ikke jeg skal kjøre bil i Oslo, jeg vil heller ikke kjøre gjennom Oslo.

Det er på høy tid å legge de store gjennomfartsveiene utenom. Det gjelder Oslo, det gjelder Skarnes, det gjelder Fetsund og det gjelder  Ringebu. 
Det er mye bedre å sluse trafikken rundt, enn nå stadig sette opp prisene i bomringen. 

I Oslo har de satt ned prisen på månedskort og det er ok med avganger på de fleste ruter. Å surre rundt med bil inne i Oslo er vel for de spesielt interesserte eller de som virkelig må pga tidsklemma og andre ting. 

For de som bor utenfor så er Akershus fylkeskommune en katastrofe. Det er altfor dyrt å ta kollektiv til og fra jobb? De vet folk må, og bare flår dem. Når bompengene blir høyere setter politikerne opp prisen på kollektivt også, det er jo fortsatt billigere enn å ta bilen, tenker de vel? 

Anonymkode: 9e55a...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (6 minutter siden):

sorry men... hvorfor klarer andre land å bygge veier uten bompenger ? er fransk, det er ingen bompenger bortsett fra de på "autobahn" ... men det er frivillig å bruke de siden det er andre gode veier. Du skal nok snakke om fjell, vanskelighetene med å bygge i Norge.. hva med Austria ? hva med Sveits ? og mange andre land som har også en del fjell ? Bare i Norge det er bompenger..

Veiproduksjon er en faktor av befolkningstetthet og politisk styring. I Norge er distriktstankegangen veldig styrende, og det betyr at det er ingen sammenheng mellom hvor mye veikm vi har, og hvor mange folk som bruker veien.

Veibygging i Sveits koster 1/10 del pr person av hva det koster i Norge på grunn av dette. 

Vi har stort sett 4 årsaker til bompenger. En ting er private veier og veier som aldri ville blitt bygd uten at lokalbefolkningen betalte. 

Den vanligste, er forskuttering av planlagte veiprosjekter : Veien skal bygges, men dere kan få den tidligere enn hva statsbudsjettet har rom for. 

Den tredje er bymiljøpakkene som skal sikre at byer fungerer bedre med at kollektiv og andre transportmidler avlaster veinettet. 

Og til slutt har vi trafikkformene bompenger, såkalt rushtrafikk tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (25 minutter siden):

Norge har garantert råd til det

Norge har på ingen måte råd til det. 

Infrastrukturkosten i Norge er uansvarlig og vil aldri være bærekraftig.

Selv ikke det å ha kontinuerlige oljeinntekter inn i all fremtid, vil kunne dekke inn drifts og vedlikeholdskosten av hvordan samfunnet vårt er rigget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 17.41):

Tøv prat. 

Anonymkode: abf35...4dc

Tror du at veier bare oppstår av seg selv og faller ned fra himmelen? Vær glad du har en vei å kjøre på.

Anonymkode: b60a9...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (7 minutter siden):

Veiproduksjon er en faktor av befolkningstetthet og politisk styring. I Norge er distriktstankegangen veldig styrende, og det betyr at det er ingen sammenheng mellom hvor mye veikm vi har, og hvor mange folk som bruker veien.

Veibygging i Sveits koster 1/10 del pr person av hva det koster i Norge på grunn av dette. 

Vi har stort sett 4 årsaker til bompenger. En ting er private veier og veier som aldri ville blitt bygd uten at lokalbefolkningen betalte. 

Den vanligste, er forskuttering av planlagte veiprosjekter : Veien skal bygges, men dere kan få den tidligere enn hva statsbudsjettet har rom for. 

Den tredje er bymiljøpakkene som skal sikre at byer fungerer bedre med at kollektiv og andre transportmidler avlaster veinettet. 

Og til slutt har vi trafikkformene bompenger, såkalt rushtrafikk tillegg.

ok men... hvorfor er dere de eneste i Europa da ? Man må lure .. Norge er den rikeste land i Europa og likevel.... ? Det er noe som ikke stemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 minutter siden):

ok men... hvorfor er dere de eneste i Europa da ? Man må lure .. Norge er den rikeste land i Europa og likevel.... ? Det er noe som ikke stemmer her.

Norge er ikke så veldig rikt. Det er en misforståelse knyttet til at vi har et fungerende pensjonsfond. Men de pengene er "brukt". 

Mye av grunnen til at folk føler at Norge er rikt, er fordi vi ikke har mennesklige ressurser til faktisk å gjøre alle oppgavene som trenger å bli gjort, så vedlikeholdsetterslepet i Norge, er på mange hundre milliarder.

Hvis du ser på et så enkelt prosjekt som innføring av digitalisering av togtrafikken, er det et prosjekt som går for full fart i dag, og har en prosjektframdrift til 2034. Det vil altså ta 10 år før vi vet hvor togsettene er på det totalt ubetydelige tognettet vårt. 

Men det store svaret  er at distriktspolitikken i Norge er også den eneste i Europa, og den koster enormt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (13 minutter siden):

Norge er ikke så veldig rikt. Det er en misforståelse knyttet til at vi har et fungerende pensjonsfond. Men de pengene er "brukt". 

Mye av grunnen til at folk føler at Norge er rikt, er fordi vi ikke har mennesklige ressurser til faktisk å gjøre alle oppgavene som trenger å bli gjort, så vedlikeholdsetterslepet i Norge, er på mange hundre milliarder.

Hvis du ser på et så enkelt prosjekt som innføring av digitalisering av togtrafikken, er det et prosjekt som går for full fart i dag, og har en prosjektframdrift til 2034. Det vil altså ta 10 år før vi vet hvor togsettene er på det totalt ubetydelige tognettet vårt. 

Men det store svaret  er at distriktspolitikken i Norge er også den eneste i Europa, og den koster enormt. 

Norge har https://www.nbim.no/no/

18 og en halv milliarder i fund. Det kunne godt investere en del i infrastruktur. De aller fleste land i Europe skyller penger...

kansje distrikspolitikken skulle avskaffes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

kansje distrikspolitikken skulle avskaffes ?

Om ikke avskaffes helt, så styres mer. 

Nå om dagen tar vi den helt ut og vi har vel vedtatt 3 ulike stamveier mellom øst og vest, og det før vi hadde ferdigstilt den første. Altså idag finnes det ikke helårsvei mellom øst og vest, og nå er det planlagt å bruke penger på to andre veier mellom øst og vest som heller ikke kan bli helårsvei med de midlene som er tilgjengelig.

Vi har flyttet ut en mengde statlige bedrifter, men vi har ikke plassert dem i lokale sentra, så de er ikke med på å bygge levedyktige lokalsamfunn. 

Og kommunene har blankofullmakt til å etablere bomiljø uten å tenke veisikkerhet , kollektivdekning og innbygger tjenester.

Der er et nivå mellom 1 og 10. 

Akkurat her kan vi se mer til Sverige.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 timer siden):

Norge har https://www.nbim.no/no/

18 og en halv milliarder i fund. Det kunne godt investere en del i infrastruktur. De aller fleste land i Europe skyller penger...

kansje distrikspolitikken skulle avskaffes ?

Fondsmidlene kan ikke bare brukes fritt. Du har handlingsregelen og med denne også den helt enkle forklaringen at om det ikke er folk til å gjøre arbeidet, vil bruken av mer penger bare føre til at penger blir mindre verdt. Du ser det i den for tiden veldig svake kronen. Solberg-regjeringen gikk helt bananas med sparepengene, og Ap har heller ikke vært spesielt sparsommelige.

@Druid, knallgode svar, må bare si det. Forventa ikke samfunnsøkonomisk og sivilingeniør-innsikt på dette nivået her.

Anonymkode: 5883a...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 17.28):

Du skjønner vel selv at mye av veiutbyggingen finansieres med bompenger? Er du klar for å betale mer i skatt?

Anonymkode: 0e11e...7b9

Mye av pengene går jo også med til de som drifter bompengeselskapene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...