Gå til innhold

Synes du å spise med caps eller lue på hodet er en uskikk ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle bør ha rett til å ha på seg det de føler seg mest komfortable med uavhengig av normer eller utdaterte kleskoder.

Anonymkode: e48d5...b88

Hvorfor bør alle ha en rettighet til å gjøre akkurat det de _selv_ er mest komfortable med, når de er i setting med andre? Hvis du spiser for deg selv, helt ok, men spiser du med andre, så er det en fin ting å ta av seg yttertøy.

Anonymkode: b0eef...50e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.51):

Tidliger var det å sette seg ved eit bord anten i hjemmet eller sosiale samanhenger  med caps på hode eller lue på hodet  som en uskikk, og llite aksptert. 

Var nyelg på crusie saman med eit familiemedlem som gjekk kontinuerelig  rundt med caps på hodet, og selv under måltidene var capsen på hodet.  Personleg så synes eg dette var flaut , og noe som var lupassende, og oppfordret om å ta capsen av under bespisning, men fekk ikkje gehør for det.

Anonymkode: 66c99...c73

Er som å være på besøk hos venner med jakka på. 

Anonymkode: 7506a...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

HVORFOR er det en uting å ha på hodeplagg inne om vedkommende føler seg komfortable med det? Finnes det egentlig en oppriktig god grunn for at det ikke er greit? Ikke er det uhygienisk, tvert i mot. Ikke plager det andre og det bør ikke være noen grunn til å føle seg støtt av det selv om en gammeldags regel sier det er uhøflig.

I gamledager var det i perioder uhørt og dårlig folkeskikk om menn hadde langt hår også. Og at kvinner gikk med bukser.  Men tidene forandret seg. Egentlig rart denne gammeldagse regelen om hodeplagg inne er en uting fortsatt eksisterer.

Jeg hadde en hatte periode, hvor jeg alltid gikk med hatt om jeg kledde meg opp. Gjerne litt rockete stil. Etterhvert ble jeg litt avhengig av den og hadde den ofte på meg på utesteder og restauranter. Følte meg mest vel med hatten. Er nok det samme med gutter/menn med caps/six pence eller lue. De har i tillegg gjerne komplekser de vil dekke over og føler seg derfor mest komfortable med hodeplagg.

Alle bør ha rett til å ha på seg det de føler seg mest komfortable med uavhengig av normer eller utdaterte kleskoder.

På samme måte som alle andre har rett til å mislike det du liker. Veldig enkelt.

Gå gjerne med lua di, men forstå at andre muligens ikke liker lua di.

Anonymkode: e039a...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er noe de gjør på bygda. Jeg flyttet nylig fra bygd til by og har lagt merke til at caps brukes veldig mye mer her, i alle situasjoner. Var tilogmed en som hadde caps på på julebordet, til dressen 😅 syns ikke det tar seg ut å ha verken caps eller lue på i selskap, med mindre det er en del av ett antrekk som for eksempel en bunad eller lignende 

Anonymkode: 72671...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedre at folk spiser med caps eller lue om det er det de ønsker, enn at de skal sitte der og se ut som et dass på hodet.

Anonymkode: 7a6b6...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

HVORFOR er det en uting å ha på hodeplagg inne om vedkommende føler seg komfortable med det? Finnes det egentlig en oppriktig god grunn for at det ikke er greit? Ikke er det uhygienisk, tvert i mot. Ikke plager det andre og det bør ikke være noen grunn til å føle seg støtt av det selv om en gammeldags regel sier det er uhøflig.

I gamledager var det i perioder uhørt og dårlig folkeskikk om menn hadde langt hår også. Og at kvinner gikk med bukser.  Men tidene forandret seg. Egentlig rart denne gammeldagse regelen om hodeplagg inne er en uting fortsatt eksisterer.

Jeg hadde en hatte periode, hvor jeg alltid gikk med hatt om jeg kledde meg opp. Gjerne litt rockete stil. Etterhvert ble jeg litt avhengig av den og hadde den ofte på meg på utesteder og restauranter. Følte meg mest vel med hatten. Er nok det samme med gutter/menn med caps/six pence eller lue. De har i tillegg gjerne komplekser de vil dekke over og føler seg derfor mest komfortable med hodeplagg.

For noen 10 år sidan gikk dei fleste menn med hatt, og menn utan hatt var ingen mann.

Tidligere var det også ein skikk at menn og kvinner satt adskilt i kyrkje, (menn  gikk til høgre inn kyrkjedøra, og  kvinner gikk til venstre )og det var  respektløst å sitte med  hatt inn i kyrkja.   Kvinner hadde imidlertid anledning å ha hodeplagg i kyrja.

Blir  ein innvitert til bryllaup og kun 1 av de øvrige gjestene sitter med  caps eller hodeplagg blir det utvilsamt lagd merke til. Reiser du på Crusie eller annet  sosialt felleskap og 1 av  500  passasjerer går til bords med Caps eller lue vil nok den  personen diskre lagd merke til / kommentert blandt øvrige passasjerer.  Personleg ønsker eg ikkje å skille meg ut blandt de øvrige, og kler meg oftest tradisjonelt når ein blir innvitert til bryllaup, går i en begravelse til nære pårørende, og føler meg komfortabel med det.

I Norge har vi en rekke skikker, og  kulturelle forankringer som i dei fleste andre land, Dessverre seg det uttil at det  egoholdningen setter sitt preg på samfunnet,m og som ble  oppfattet som normal høflighet, folkeskikker er iferd med  forvitre

https://www.ha-halden.no/signert/oivind-kvitnes/hatter/hvor-ble-det-egentlig-av-hatten/o/5-20-282612

Anonymkode: 66c99...c73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 19.21):

Er bedre at folk spiser med caps eller lue om det er det de ønsker, enn at de skal sitte der og se ut som et dass på hodet.

Anonymkode: 7a6b6...fbd

Ser man it som en dass på hodet går man til frisøren. Man trør ikke bare en caps på hodet. 

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 10.01):

Så fint at du har løsningen for alle. Men ikke alle kler det, eller er komfortable med det heller.

Anonymkode: 5cc5e...199

Ikke alle kler caps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en helt annen tid så dette hadde jeg ikke brukt energi på. Før i gamle dager var det alltid trellene som måtte ta av seg lua for å vise underdanighet. Så tok noen i middelklassen dette opp for å vise at de var over noen, og krevde at de måtte ta av seg lua.

I 2024 er det avlegs. Det er viktigere hvordan man behandler hverandre.

Anonymkode: 4c239...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi lever i en helt annen tid så dette hadde jeg ikke brukt energi på. Før i gamle dager var det alltid trellene som måtte ta av seg lua for å vise underdanighet. Så tok noen i middelklassen dette opp for å vise at de var over noen, og krevde at de måtte ta av seg lua.

Behandle med respekt betyr for mange å ta av lua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Behandle med respekt betyr for mange å ta av lua

Det er så meningsløst all den tid det er drittsekker og idioter som er respektløse hele tiden og det uten å ha noe som helst på hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det har ingenting med avlegs eller skikk og bruk å gjøre. Det er hver enkelts uavhengige oppfatning som gjelder. 

For noen er det helt ok, for andre ser det helt grøt ut.

Anonymkode: e039a...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (På 22.9.2024 den 15.40):

Noen regler fra gamledager kan vi legge til side. Alle hodeplagg sidestilles, hos oss ønsker jeg først og fremst at mine gjester/familie rundt bordet skal det bra. 
Det er mye som var bordskikk før som vi har lagt av. Heldigvis :) 

Hvilke bordskikker mener du vi har lagt av? 

Anonymkode: 45e83...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilke bordskikker mener du vi har lagt av? 

Anonymkode: 45e83...9aa

Ikke snakke under måltider, det skulle være stille. 
Barn skulle ikke sette seg først vente til far og mor hadde satt seg. Be bordbønn før mat. 

Altså det er mange flere bordskikker vi har lagt fra oss, og godt er kanskje det? Særlig med tanke på at vi ser ikke på barn slik de gjorde før, vi ser heller ikke på kvinnen og mannen slik vi gjorde før. Vi alle er likeverdige.  Jeg liker at våre måltider er sosiale og der det er fint å få snakket sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (10 timer siden):

Ikke snakke under måltider, det skulle være stille. 
Barn skulle ikke sette seg først vente til far og mor hadde satt seg. Be bordbønn før mat. 

Altså det er mange flere bordskikker vi har lagt fra oss, og godt er kanskje det? Særlig med tanke på at vi ser ikke på barn slik de gjorde før, vi ser heller ikke på kvinnen og mannen slik vi gjorde før. Vi alle er likeverdige.  Jeg liker at våre måltider er sosiale og der det er fint å få snakket sammen. 

Aldri hørt om regelen at man ikke skal snakke. Den gode samtalen er jo en del av det å sitte sammen å spise. Bordbønna gjør sikkert religiøse fortsatt... Selv om det er vel mer en amerikansk greie

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Aldri hørt om regelen at man ikke skal snakke. Den gode samtalen er jo en del av det å sitte sammen å spise. Bordbønna gjør sikkert religiøse fortsatt... Selv om det er vel mer en amerikansk greie

Nei, det var slik i gamledager trist høres det ut synes jeg. Altså før både vår tid og sikkert våre foreldre. Veldig glad vi i dag ser på mat som sosial tid sammen. 
Det var mer snakk når husbonden ikke spiste med de da. Veldig glad vi har beveget oss vekk både fra rang og at barn ikke skulle høres

Husbonden fikk de beste kjøttstykkene og større porsjoner enn de andre.Det
var faste mønstre for hvordan en oppførte seg. Vanligvis var det ganske stille
rundt bordet. Det skulle være minst mulig snakk ved bordet, og slett ikke noe
upassende snakk. En informant som var født i 1890 har fortalt følgende: ”Det var
helst noko stilt medan me åt, men det var ikkje forbod mot å snakka.

https://www.kvinnerogfamilie.no/maltidets-sosiale-funksjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Nei, det var slik i gamledager trist høres det ut synes jeg. Altså før både vår tid og sikkert våre foreldre. Veldig glad vi i dag ser på mat som sosial tid sammen. 
Det var mer snakk når husbonden ikke spiste med de da. Veldig glad vi har beveget oss vekk både fra rang og at barn ikke skulle høres

Husbonden fikk de beste kjøttstykkene og større porsjoner enn de andre.Det
var faste mønstre for hvordan en oppførte seg. Vanligvis var det ganske stille
rundt bordet. Det skulle være minst mulig snakk ved bordet, og slett ikke noe
upassende snakk. En informant som var født i 1890 har fortalt følgende: ”Det var
helst noko stilt medan me åt, men det var ikkje forbod mot å snakka.

https://www.kvinnerogfamilie.no/maltidets-sosiale-funksjon/

Åå. Hm høres nitrist ut men samtidig tenker jeg noe så typisk norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Åå. Hm høres nitrist ut men samtidig tenker jeg noe så typisk norsk...

Ja, vi har og har hatt mange tullete normer og regler gjennom årene. 
Jeg er helt for at man skal sitte pent ved bordet, spise med bestikk, ikke gå fra før man har spurt om tillatelse osv.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om sånne gammeldags skikk og bruk-bullshit. 

Anonymkode: ddb7a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, brukerdebatt, brukerangrep og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner heldigvis ingen som er så harry at de bruker caps eller lue ved spisebordet. Eller inne. Eller i det hele tatt. 

Anonymkode: 9f3d3...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...