Gå til innhold

Ein krise førte oss saman som par til gullbryllaupsfering !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte  min partner  nokså tilfeldig igjennom felles bekjentskaper, og paret  var hendoldvis 19 og 21 når de giftet seg 1975.og paret  var bare  på hils  med hverandre første tiden, Ble etterhvert gode venner, og vennskapet utviklet seg etterhvert til noe mer da min familie ble råket av en krise (dødsfall) . Nå er det i motgang  ein ofte ser hvem som er   ekte venner, og de blir oftest husket, og tatt vare på..  

Det er når  krisen råker ein  person at   den mennesklige omtanken  blir verdisatt, og matrialismen er av underordnet betydning

Mange par har utvilsamt  opplevd å  funnet kjærligheten igjennom noen felles støtte i  krisetider, og kanskje er du blandt dem ?

Mine foreldre, svigerforeldre hadde livslangt ekteskap, og min  avdøde mor minnet oss om under ekteskapsinngåelse at livet,/ samlivet kan oppleves som ein prøvelse, De opplevde krigsårene, og de opplevde ofte kriser i nære relasjoner, og  det var kriser som førte dem saman, og det var kriser / motgang som holdt dem saman. 

Kanskje er årsaken til mange samlivsbrudd, konflikter, psykiske lidelser, ensomhet  i  befolkningen manglende krisehåndtering. ?  

Anonymkode: 6e75d...8c4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan gå litt begge veier. Noen oppdager nok når krisa roer seg og man ikke trenger slik nær støtte, at man ikke hadde så mye til felles som først antatt. 

Anonymkode: 1c3b6...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Møtte  min partner  nokså tilfeldig igjennom felles bekjentskaper, og paret  var hendoldvis 19 og 21 når de giftet seg 1975.og paret  var bare  på hils  med hverandre første tiden, Ble etterhvert gode venner, og vennskapet utviklet seg etterhvert til noe mer da min familie ble råket av en krise (dødsfall) . Nå er det i motgang  ein ofte ser hvem som er   ekte venner, og de blir oftest husket, og tatt vare på..  

Det er når  krisen råker ein  person at   den mennesklige omtanken  blir verdisatt, og matrialismen er av underordnet betydning

Mange par har utvilsamt  opplevd å  funnet kjærligheten igjennom noen felles støtte i  krisetider, og kanskje er du blandt dem ?

Mine foreldre, svigerforeldre hadde livslangt ekteskap, og min  avdøde mor minnet oss om under ekteskapsinngåelse at livet,/ samlivet kan oppleves som ein prøvelse, De opplevde krigsårene, og de opplevde ofte kriser i nære relasjoner, og  det var kriser som førte dem saman, og det var kriser / motgang som holdt dem saman. 

Kanskje er årsaken til mange samlivsbrudd, konflikter, psykiske lidelser, ensomhet  i  befolkningen manglende krisehåndtering. ?  

Jeg hadde ei tante med nogenlunde samme teori, hun ville nærmet seg 80åra om hun levde nå, og påpekte at mange av de som ble sammen da hun var ung og som holdt sammen, ofte hadde litt harde og enkle kår.

Det er vel litt som utsagnet: «det som ikke dreper deg gjør deg sterkere».. enten vil belastningen medføre at forholdet ryker og hvis man først kommer seg gjennom er man langt sterkere enn hva forholdet hadde vært forut ? 
Jeg har selv vært i lignende situasjon, både meg selv og ektefelle har stått i livskriser og det gjorde oss mer sammensveiset som par, og enda mer bevisst hvor heldige vi er som har hverandre. Så ja, skjønner godt hva du mener. 

Skrevet

Det er ikke tilfelle for alle. Noen personer er helt fantastiske i en krise, men vanskelig å forholde seg til ellers. Man kan fort innse at det eneste som bandt en sammen var krisen.

Man bør jo vite hvordan man fungerer sammen i en krise før man velger å være sammen resten av livet. Men da må grunnlaget være på plass først.

Anonymkode: 945ce...7d5

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde ei tante med nogenlunde samme teori, hun ville nærmet seg 80åra om hun levde nå, og påpekte at mange av de som ble sammen da hun var ung og som holdt sammen, ofte hadde litt harde og enkle kår.

Det er vel litt som utsagnet: «det som ikke dreper deg gjør deg sterkere».. enten vil belastningen medføre at forholdet ryker og hvis man først kommer seg gjennom er man langt sterkere enn hva forholdet hadde vært forut ? 
Jeg har selv vært i lignende situasjon, både meg selv og ektefelle har stått i livskriser og det gjorde oss mer sammensveiset som par, og enda mer bevisst hvor heldige vi er som har hverandre. Så ja, skjønner godt hva du mener. 

De eldre sa ofte før til de yngre  når de klaget, og sutret at det må ein ny krig tid skal de  lære. seg å   vise takknemlighet. Hva var det egentlig de eldre la til grunn med dette trusselbilde. ?  Når forledregenrasjonen av idag snakker  til yngre om førtiden da er det gammeldagse. Omfanget av psykiske diagnoser øker blandt de  yngre og  mange  føler på bekymringer. Men, har de yngre noen større grunn til å føle på bekymringer  en den  yngre genrasjon for 50-60 år sidan. ? 

De aller fleste  som har opplevd en krise og komt seg igjennom den kommer oftest styrket utav den på andre siden  og  en  er  bedre samansveiset.  

Norge har idag verdens beste nettverk av økonomiske velferdstilbud når folk havner i en krise i motsettning til tidligere,men hvordan står det egentlig  til med det mellommennesklige nettverket ?  All erfaring viser at personer som har opplevd kriser /motgang  er bedre rustet til å takle motgang  en de som har levd på en medgangsbølge.

Skrevet

Det er nok mange som gifter seg som kun ser for seg de gode dagene og ikke de onde. Og de kommer. alle par vil møte på sykdom, problemer og utfordringer.

Tror det beste er å bli der du er, selvsagt ikke om partneren er slem eller voldelig.

Det er et utrykk i jussen Bonus pater familias (den gode familiefar) Et slags juridisk gjennomsnittsmenneske. En kjent norsk jurist sa at dette er en sånn mann som ingen jenter forelsker seg i, men som de fleste ender opp med å gifte seg med🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke tilfelle for alle. Noen personer er helt fantastiske i en krise, men vanskelig å forholde seg til ellers. Man kan fort innse at det eneste som bandt en sammen var krisen.

Man bør jo vite hvordan man fungerer sammen i en krise før man velger å være sammen resten av livet. Men da må grunnlaget være på plass først.

Anonymkode: 945ce...7d5

Krisehåndtering burde vera eit obligatorisk krav  som ledd i forbygging av samlivsbrudd overfor par som ønsker å bli foreldre.     

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...