Gå til innhold

Vanlig at kjøpere på Marketplace henter varen med Postnord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøperen ville at jeg skulle gi nummeret mitt for at hun skulle arrangere at postnord henter varen. Er det vanlig eller forsøk på svindel? Jeg spurte om hun kom til å vippse kjøpesummen i forkant, men spørsmålet mitt ble ignorert, og da avviste jeg dette potensielle kjøpet. 

Anonymkode: 1c085...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert svindel. Men jeg ville uansett aldri handla noe som skulle sendes med PostNord. De leverer ikke som avtalt, om de i det hele tatt leverer. Kundeservice tar ikke ansvar for å ordne opp i ting.

Anonymkode: f5bab...4f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper som vil ordne slik frakt via markedplace.  Klassisk svindel.  

Anonymkode: 3c4d2...9be

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvordan foregår slik svindel-prosess? Ettersom hun spurte om telefonnummeret mitt.. er neste steg å be om kontonummer, eller ville jeg mottatt en sms der jeg liksom skulle registrere meg, og på den måten hadde de fått tilgang på kontoen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert svindel, siden det er avsender som organiserer sending av pakker...

De fleste sender ut en lenke hvor du legger inn masse informasjon, som de bruker til å tømme kontoer, id-tyveri eller utpressing.

Anonymkode: 83997...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får lassevis av slike meldinger fra marketplace. SVINDEL.
du som selger er den som skal ordne med frakt, og ikke kjøper.

Anonymkode: e3f35...a57

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen! Glad jeg fulgte magefølelsen. En liten del av tenkte at det var harmløst å gi fra seg nummeret. At det var en ny greie at kjøper ordner transport. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindel, ja. 

Det er jo tusen forskjellige måter å svindle på, når man har fått nummeret til noen.

Jeg traff på en som prøvde på det samme, da med Fedex. Googlet det, og den svindelen der var at Fedex liksom ikke bare skal plukke opp varen, men også betale for den ved å overlevere konvolutt med penger. Men man må betale et gebyr for forsikring av denne konvolutten, du får en mail fra Fedex om det (som jo selvsagt ikke er fra Fedex, men leder til en falsk side). 

Aner ikke om det er dette som er greia her da, men det er nå i all fall en av mange varianter. Jeg tipper du måtte ha betalt et eller annet til "Postnord".

En annen ting folk kan prøve seg på om de har nummeret ditt og mailen din, er å prøve å logge seg inn på noe med tofaktor-autorisering, som for eksempel Facebook da, eller Amazon, Paypal, whatever. De sier de vil verfisere at du er deg før de sender over dette budet eller hva det nå skal være, og ber deg bekrefte nummeret ditt med å gi dem koden som blir sendt til din mobil. Men den koden som blir sendt til din mobil er jo fra der de prøver å logge inn med din mail.

Anonymkode: 8a52f...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...