AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #1 Skrevet 22. september 2024 Jeg har i noen måneder opplevd små dunk og rykninger i hele kroppen og har tenkt at det var leamus. Men de gangene jeg rekker å se selve rykningen, ser det ut som en liten stripe som kommer fram under huden. Hva kan det være da? Ikke vondt eller noe Anonymkode: 4b2a1...638
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #2 Skrevet 22. september 2024 Den hvite stripen kan være muskelrykningen som foregår under huden som viser seg. Ofte er leamus et tegn på at kroppen trenger påfyll med enten magnesium eller b12. Anonymkode: 64a9d...bb0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #3 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den hvite stripen kan være muskelrykningen som foregår under huden som viser seg. Ofte er leamus et tegn på at kroppen trenger påfyll med enten magnesium eller b12. Anonymkode: 64a9d...bb0 Ja det ser ut som muskelfibre e.l. som kommer til syne. Jeg har tatt tilskudd på dette en stund nå uten at det har hjulpet. Fine blodprøver hos legen også. Forsøker likevel å øke dosen magnesium til 450mg nå. Leste at ved f.eks. ALS så fremkommer detsmå rykninger rundt i hele kroppen a la slike "striper" som jeg ser... Anonymkode: 4b2a1...638
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #4 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja det ser ut som muskelfibre e.l. som kommer til syne. Jeg har tatt tilskudd på dette en stund nå uten at det har hjulpet. Fine blodprøver hos legen også. Forsøker likevel å øke dosen magnesium til 450mg nå. Leste at ved f.eks. ALS så fremkommer detsmå rykninger rundt i hele kroppen a la slike "striper" som jeg ser... Anonymkode: 4b2a1...638 Jeg tenker at det er legen du må snakke med mtp dette med ALS og ikke her inne. Be evt om henvisning til nevrolog. Anonymkode: 673b7...3b4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #5 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja det ser ut som muskelfibre e.l. som kommer til syne. Jeg har tatt tilskudd på dette en stund nå uten at det har hjulpet. Fine blodprøver hos legen også. Forsøker likevel å øke dosen magnesium til 450mg nå. Leste at ved f.eks. ALS så fremkommer detsmå rykninger rundt i hele kroppen a la slike "striper" som jeg ser... Anonymkode: 4b2a1...638 Magnesiummangel vises ikke alltid på blodprøver da det meste av kroppens magnesium er i cellene og ikke i blodet. Hvilket magnesiumtilskudd bruker du? Ikke alle er like bra/gir godt opptak. Sjekk også hva b12 nivået ditt ligger på. Mitt var normalt, men lå i nedre del av normalen, så jeg trengte påfyll likevel. Man kan ha funksjonell mangel selv om nivåene er ok i nedre del. Det kan også ta en del tid å fylle lagrene mtp tilskudd. Det er veldig lett å bekymre seg for ALS når man har slike rykninger, men hadde det vært det så hadde du nok hatt symptomer relatert til funksjonssvikt (muskelsvakhet, mister ting, etc) i tillegg. Anonymkode: 64a9d...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #6 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er legen du må snakke med mtp dette med ALS og ikke her inne. Be evt om henvisning til nevrolog. Anonymkode: 673b7...3b4 Hun nevnte ikke noe om dette da jeg var for å ta blodprøvene. Jeg opplyste om leamus/synlige rykninger. Virket ikke bekymra. Anonymkode: 4b2a1...638
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #7 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Magnesiummangel vises ikke alltid på blodprøver da det meste av kroppens magnesium er i cellene og ikke i blodet. Hvilket magnesiumtilskudd bruker du? Ikke alle er like bra/gir godt opptak. Sjekk også hva b12 nivået ditt ligger på. Mitt var normalt, men lå i nedre del av normalen, så jeg trengte påfyll likevel. Man kan ha funksjonell mangel selv om nivåene er ok i nedre del. Det kan også ta en del tid å fylle lagrene mtp tilskudd. Det er veldig lett å bekymre seg for ALS når man har slike rykninger, men hadde det vært det så hadde du nok hatt symptomer relatert til funksjonssvikt (muskelsvakhet, mister ting, etc) i tillegg. Anonymkode: 64a9d...bb0 Legen sjekket blant annet b12 også, påpekte ingenting, sa bare at de var fine :-) Hun nevnte i forkant da at magnesiumprøven kan se bra ut uten at den egentlig er det. Mulig jeg kan be om tilbakemelding på hvor jeg ligger ifht referanseverdier, om det er slik ag jeg gjerne ligger i nedre ref.område. Jeg bruker Solaray 200mg x 2, samt flytende magnesium. Har også kjøpt biolife sin, men har ikke brukt den enda. Har tatt 450mg i noen dager, så mulig dette må taes over en god periode. Skal nevnes at jeg i perioder siden det startet har hatt og har nå mye stress i forbindelse med flytting og bytte av jobb. Drikker kaffe som en helt. Jeg trener styrke og opplever å få økt muskelmasse/flere reps på tung vekt ol, regner med jeg ikke hadde kunnet gjort det om rykningene som begynte for 3 måneder siden var ALS (tror jeg). Ikke svak i musklene som jeg merker :-) Anonymkode: 4b2a1...638
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #8 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Legen sjekket blant annet b12 også, påpekte ingenting, sa bare at de var fine 🙂 Hun nevnte i forkant da at magnesiumprøven kan se bra ut uten at den egentlig er det. Mulig jeg kan be om tilbakemelding på hvor jeg ligger ifht referanseverdier, om det er slik ag jeg gjerne ligger i nedre ref.område. Jeg bruker Solaray 200mg x 2, samt flytende magnesium. Har også kjøpt biolife sin, men har ikke brukt den enda. Har tatt 450mg i noen dager, så mulig dette må taes over en god periode. Skal nevnes at jeg i perioder siden det startet har hatt og har nå mye stress i forbindelse med flytting og bytte av jobb. Drikker kaffe som en helt. Jeg trener styrke og opplever å få økt muskelmasse/flere reps på tung vekt ol, regner med jeg ikke hadde kunnet gjort det om rykningene som begynte for 3 måneder siden var ALS (tror jeg). Ikke svak i musklene som jeg merker 🙂 Anonymkode: 4b2a1...638 Ja, men sjekk tallet. Leger har sjeldent fokus på om du ligger i øvre eller nedre del av referanseområdet, vet av erfaring hvor vesentlig dette kan være. Hvor lenge har du tatt tilkskudd av magnesium da? Jeg har brukt den fra Biolife, og syns den helt klart er best. Aha, kaffe ja, mye koffein kan også gi rykninger, stress også. Så hvis du ikke merker noen effekt av tilskudd over noen mnd, så kan det være et tegn på at du må gjøre noen livsstilsendringer Anonymkode: 64a9d...bb0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #9 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Legen sjekket blant annet b12 også, påpekte ingenting, sa bare at de var fine 🙂 Hun nevnte i forkant da at magnesiumprøven kan se bra ut uten at den egentlig er det. Mulig jeg kan be om tilbakemelding på hvor jeg ligger ifht referanseverdier, om det er slik ag jeg gjerne ligger i nedre ref.område. Jeg bruker Solaray 200mg x 2, samt flytende magnesium. Har også kjøpt biolife sin, men har ikke brukt den enda. Har tatt 450mg i noen dager, så mulig dette må taes over en god periode. Skal nevnes at jeg i perioder siden det startet har hatt og har nå mye stress i forbindelse med flytting og bytte av jobb. Drikker kaffe som en helt. Jeg trener styrke og opplever å få økt muskelmasse/flere reps på tung vekt ol, regner med jeg ikke hadde kunnet gjort det om rykningene som begynte for 3 måneder siden var ALS (tror jeg). Ikke svak i musklene som jeg merker 🙂 Anonymkode: 4b2a1...638 Verdt å vite om hvordan kaffe påvirker mineraler og opptak av magnesium https://magnesiumstore.com/coffee-magnesium-depletion/#:~:text=Coffee does not directly affect magnesium in your body.,can lead to magnesium depletion. Anonymkode: 64a9d...bb0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #10 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, men sjekk tallet. Leger har sjeldent fokus på om du ligger i øvre eller nedre del av referanseområdet, vet av erfaring hvor vesentlig dette kan være. Hvor lenge har du tatt tilkskudd av magnesium da? Jeg har brukt den fra Biolife, og syns den helt klart er best. Aha, kaffe ja, mye koffein kan også gi rykninger, stress også. Så hvis du ikke merker noen effekt av tilskudd over noen mnd, så kan det være et tegn på at du må gjøre noen livsstilsendringer Anonymkode: 64a9d...bb0 Da får jeg gjøre det. Jeg begynte med 200mg ca midten av august, og økte dosen 12-13 september til 350mg. Denne uken prøver jeg med 450mg 😊 kan prøve kombinasjonen med biolife og flytende magnesium. Jepp, kaffe er nok en klar synder mtp magnesium, samme med stress. Merker når pulsen stiger og kroppen er mer urolig at rykningene øker på også. Får prøve å ta tilskudd jevnt fremover og redusere kaffebruk, satser på det hjelper 😊 merker lite til dem om jeg "glemmer" at de eksisterer....... Anonymkode: 4b2a1...638
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #11 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da får jeg gjøre det. Jeg begynte med 200mg ca midten av august, og økte dosen 12-13 september til 350mg. Denne uken prøver jeg med 450mg 😊 kan prøve kombinasjonen med biolife og flytende magnesium. Jepp, kaffe er nok en klar synder mtp magnesium, samme med stress. Merker når pulsen stiger og kroppen er mer urolig at rykningene øker på også. Får prøve å ta tilskudd jevnt fremover og redusere kaffebruk, satser på det hjelper 😊 merker lite til dem om jeg "glemmer" at de eksisterer....... Anonymkode: 4b2a1...638 Ok, da har du med andre ord ikke tatt tilskudd veldig lenge, og kaffeinntaket jobber samtidig imot opptaket. Så kutt ned på kaffedrikkingen, ta tilskudd daglig med måltid, og se hva som skjer om et par mnd Anonymkode: 64a9d...bb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå