Gå til innhold

Gravid selv om mensen er borte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha brukt ppiller i 6 år har jeg nå sluttet. Det er  7mnd siden, og mensen er ennå ikke kommet tilbake. Får ikke time hos gynekolog før om 6 måneder… så jeg lurte  på om det er noen som er blitt gravid selv om du ikke har fått mensen tilbake? 
Jeg har så lyst på barn, men blir så redd når situasjonen er slik og det tar så lang tid før jeg får utredning. Før jeg startet på piller hadde jeg uregelmessig mens og store blødninger. I tillegg hadde mamma problemer då hun prøvde å få meg, hun hadde en tett eggleder (vet ikke om dette er arvelig?)

Anonymkode: 9c805...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at tett eggleder er arvelig, det har jeg ihvertfall ikke hørt om. Det pleier å komme av bekkenbetennelse - ofte forårsaket av kjønnssykdom. 

Da jeg gikk av p-piller gikk det ett år og en måned før jeg fikk mensen igjen. Hadde gått på p-piller (Yasmin) i 16 år i strekk. Hadde uregelmessige sykluser i ett år etter det igjen. Fikk deretter påvist lavt stoffskifte, og begynte på Levaxin. Da ble syklusene bedre. Kanskje det er noe å sjekke? Det kan du gjøre med en enkel blodprøve hos fastlegen.

Jeg har fått ett barn i ettertid, og er gravid igjen nå.

Du kan bli gravid før du får mensen tilbake. Eggløsning kommer alltid før mensen, og hvis du blir gravid på første eggløsning så får du jo ikke mensen tilbake i det hele tatt. Det skjedde med meg etter jeg fødte sønnen min. Ammet han i ett år og ble deretter gravid på første eggløsning, så fikk aldri mensen tilbake etter fødsel. Den graviditeten endte ikke bra dessverre, men ble gravid igjen etter det og er straks 4 mnd på vei ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette eggledere er ikke arvelig da det som regel skyldes arrvev eller tidligere infeksjoner i egglederene, bekkenbetennelser eller ubehandlet klamydia etc. 

Mensen styrer ikke om du kan bli gravid, det er eggløsning man må ha, men sannsynligheten for at man har eggløsning er minimal når man ikke har mensen, men igjen så kommer jo eggløsning før mensen, så ja man og blir i all teori og praksis gravid før mensen kommer. 

Jeg ville bestilt time til privat gyn for en sjekk, istedenfor å avvente 6 mnd til. Fastlege kan også ta hormonprøver for å se ståa der. Nå sier ikke du noe om alderen din, men verdt å ta en sjekk privat hvis man vil ha litt raskere svar. 

 

Anonymkode: 07847...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bli gravid før man får mensen tilbake. Hvorfor? Jo, fordi eggløsning inntreffer et par uker før blødningen(mensen) dukker opp. Så du kan ha eggløsning og bli gravid før du noengang har fått mensen tilbake.

Det er mulig du har gått uten mens så lenge at du ikke kjenner signalene til din egen kropp lenger, men hold et øye etter økt slim og utflod. Glassklar og rikelig utflod tyder på eggløsning. Jeg kunne alltid si når eggløsning var på to tegn; migrenen poppet frem og eggløsningsslimet var på plass i rikelig monn.

Blir man gravid før mensen kommer tilbake er det naturligvis umulig å si noenting om termin utifra siste mens, som man pleier å beregne den fra. Da må man til ultralyd og få termin stadfestet på den måten.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestille deg time til privat gynekolog, så slipper du å vente i 6 mnd..

Anonymkode: a946e...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...