Gå til innhold

Er det bare bøker som er effektivt i forhold til språk? Eller også

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å snakke mye med barnet om og snakke om ting man ser og gjør og føler osv?

Vi gjør mye av det, men får sjeldent lest bøker da barnet bare ikke er interessert. 

Anonymkode: f8526...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller aller aller viktigste for å utvikle språk er samhandling, lek og prat med voksne og barn. 

Grunnen til at bøker er bra, er fordi det også utvikler og fordyper DITT vokabular, og det vil også bidra til at babyens/barnets vokabular vokser. Når dere leser bøker om forskjellige temaer, så utvider du språkkunnskapen på disse temaene, og ikke bare "dagligpraten". 

Men, og dette syns jeg er et viktig men!, lærer du barna gleden av bøker TIDLIG, vil de ha et ENORMT!!!!!!! fortrinn av dette gjennom skolen. ENORMT. Å lære seg å studere på universitet, starter med å trene opp konsentrasjonsevnen og leseevnen. Jo tidligere, jo sterkere! Å ha leseevne, er ensbetydende med å ha læringsevne! Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste hvis man overser bøkenes viktighet! Leseglede hjelper barna laaaaaaangt inn i voksenlivet, inn i studietiden og  langt inn i arbeidslivet. 

Det er INGEN ulemper med å fokusere på bøkenes kraft. 

Anonymkode: 9ca16...da5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som eksponerer for språk, er positivt for språkutviklingen. 

Anonymkode: 40241...a76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All eksponering for språk er bra for språkutvikling. Bøker og lesing er i tillegg bra for leseforståelse og leseglede og utvikling av skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en forskers perspektiv:

Det er lett å forske på effekten av å bli lest for, men ikke så lett å forske på effekten av foreldrenes ulik kommunikasjonsstil og samtaler med barn. 

Dermed så VET vi at barn som blir lest for, får en lettere vei for å lese, som igjen har verdi for læring. Dette er også lett å kommunisere til foreldre. Det betyr ikke at dette er det eneste som har betydning for språk og læring.

Anonymkode: 3a959...b58

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samhandling: snakke til, snakke om.

Og ikke glem musikk! Synger dere sammen er det gull verdt for språkutvikling, spesielt om det er tilhørende tegn/bevegelser.

Hilsen lingvist 

Anonymkode: c6293...23e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammelt er barnet? 

Anonymkode: 089d9...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du "med tanke på"? "I forhold til" betyr "sammenliknet med", så overskriften gir ingen mening slik den står.

Anonymkode: 8f6b6...58a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammelt er barnet? 

Anonymkode: 089d9...99c

2 år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2 år 

Da er boklesing noe du setter på timeplanen fremover, for at barnet skal bli glad i bøker. 
Ti minutter på sengekanten eller i sofaen før leggetid roer både barnet ned, gir trygghet og ro, og innblikk i bøkenes spennende verden. 
Trenger du tips til bøker så oppsøk biblioteket der du bor. Der er bøker i mengder gratis til utlån. Og du kan få digital tilgang gratis til BookBites. 
Prating er bra, bøker er bedre og Jatakk begge deler er best.

Anonymkode: b14cb...769

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da er boklesing noe du setter på timeplanen fremover, for at barnet skal bli glad i bøker. 
Ti minutter på sengekanten eller i sofaen før leggetid roer både barnet ned, gir trygghet og ro, og innblikk i bøkenes spennende verden. 
Trenger du tips til bøker så oppsøk biblioteket der du bor. Der er bøker i mengder gratis til utlån. Og du kan få digital tilgang gratis til BookBites. 
Prating er bra, bøker er bedre og Jatakk begge deler er best.

Anonymkode: b14cb...769

Nei det roer ikke barnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg med en gang at dere ikke har funnet riktig type bok til barnet ditt. 

Jeg vil anbefale "Apestreker" for alle barn fra 1-3 år, den pleier å treffe så godt som alle. 

Anonymkode: 81376...54f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

2 år 

Barnet blir i terrassert jo mer du leser, fortsett å lese. 

Anonymkode: ac3f7...d55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste for min hver kveld til han var ca 8. Han har hatt et svært godt ordforråd. Han er voksen nå, og den eneste i vennegjengen som leser bøker. Jeg leser minst en bok i uka, og er veldig glad for at han har arvet lesegleden min 🙂

Anonymkode: d7828...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn får med seg hva du leser selv om de løper litt rundt. Min sønn på 2 kan finne på å «ta seg en runde» mens jeg leser, og det er helt i orden. Bare ikke gi opp!

Også må du utforske hva barnet liker å lese og hvor. På sengekanten er håpløst her, her leser vi i sofaen. Måtte også finne frem litt mer spennende bøker. Kartongbøker ble litt kjedelig.

Større bøker med mer interessante illustrasjoner fenger her for tiden - Bjørnar må bæsje er øyeblikkets favoritt 😂👍🏼

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår bare 1,5 år da. Ikke noe interessert i å bli lest for, er mer interessert i å bla frem og tilbake i bøkene, klaffebøker osv. 2 år er veldig lite. Det er ikke sikkert hun forstår poenget med en bok. Fortsett å les for henne, hun vil forstå mer når hun blir eldre. Det er bra for å utvide ordforrådet, lære seg grammatikk, kjenne igjen bokstaver og lyder osv. Og man lærer også mye om verden rundt seg. 

Anonymkode: b45d0...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan prøve å lese for barnet mens det spiser :) Kanskje du leser for barnslige bøker om de ikke fenger? Min på 2,5 liker best bøker som står i hylla for littegrann eldre barn. Synes det virker som at de anbefalte alderstrinnene på feks bokhandelen ikke helt stemmer. (Ikke bare for mitt barn ser det og på venners barn og hva de leser i barnehagen) Min liker og godt bøker som handler om de hun har sett på TV (Brillebjørn, Bluey, Peppa Gris, Bjørnis, Karsten og Petra, Fantorangen, Fantus)

Anonymkode: 17462...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...