Gå til innhold

Tegn på seksuelle overgrep

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som selv har vært utsatt, eller har hatt barn som har blitt utsatt for overgrep - hvilke fysiske og psykiske tegn viste dere? Hvordan endret atferden seg? 

Og fortalte dere om det selv eller ble det oppdaget?

Anonymkode: 9d7d3...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar vel i gjenomsnit 40 år før man forteler om overgrep, så nei tror ikke det er vanlig å fortele. Det kan også påvirke barn veldig forskjelig, så vansjelig å komme med noen fasit på hvilke tegn man viser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det aldri til noen. Jeg ble gradvis mer og mer sint, og destruktiv i oppførsel. Ble bare sett på som vanskelig, skulle ønske at noen hadde tenkt over hvorfor jeg var «vanskelig».

Anonymkode: 6c6d6...c3f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dere som selv har vært utsatt, eller har hatt barn som har blitt utsatt for overgrep - hvilke fysiske og psykiske tegn viste dere? Hvordan endret atferden seg? 

Og fortalte dere om det selv eller ble det oppdaget?

Anonymkode: 9d7d3...f35

Jeg var 13 år når det skjedde. Fortalte ingen ting før 2-3 år etterpå. Jeg var mye kvalm, mistet matlysten, slet med å sove, sovnet ofte av fordi jeg ikke fikk sove om natta, mye hodepine. Og jeg begynte å ruse meg. Mye. Endte til slutt opp på institusjon, og det var først der jeg klarte å åpne opp til en annen som var utsatt for overgrep fra samme person. Så tok det enda mer tid før jeg var klar for å dele det med flere og gå til skrittet å anmelde. 

Anonymkode: 0e82f...76b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Det tar vel i gjenomsnit 40 år før man forteler om overgrep, så nei tror ikke det er vanlig å fortele. Det kan også påvirke barn veldig forskjelig, så vansjelig å komme med noen fasit på hvilke tegn man viser. 

Trodde det var 17 år?

Anonymkode: 2ee83...ae5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsatt for slikt som jeg husker fra 9 til 17. Kjente fyren fra jeg var 5 år, så mulig det er mer.

Nå vokste jeg opp i et dårlig hjem så ingenting ble fulgt opp. Dermed var det i tillegg til fysisk og psykisk vold at jeg bare var vanskelig i mine foreldre sine øyne. Jeg vet de har sett på meg som vanskelig, sint, overfølsom. 

For min del sleit jeg med alle de tingene. Jeg sloss endel med naboguttene og brydde meg fint lite om at de var både flere og større. Det ble kastet store steiner mot meg som traff ansiktet mitt utenat jeg brydde meg. Dette var rundt 9 år. 

12 åring var jeg utfordrende kledd, mer sexy enn en 16 åring. Sminke hver dag og hadde endret meg til å bli veldig stille. Fra 13 var det selvskading fremfor å sloss. Jeg turte ikke å ha kjærester som ungdom, for jeg visste hva det betydde.

Fra jeg var 14 var det annen type overgrep. Holdt fast og klådd på i stedet. Fra jeg var 16 måtte jeg tjene egne penger, foreldrene mine kjørte meg til sin venn sitt hus for at jeg skulle vaske der. Det var ikke lengre overgrep sånn, men han pleide å stå naken å vente på meg. 

Fra første overgrep som jeg husker til jeg sa noe om det gikk det 14 år. Det verste er at ingen tror på meg. Foreldrene mine har fortsatt å ha kontakt med han. Mine søsken har fortsatt kontakt med han. Fordi de liker han så tror de ikke på meg. 

Tror pappa brøyt kontakt 5 år etter første gang jeg fortalte det. Fikk høre at de fremdeles hadde kontakt og at han hadde vært på besøk der. Jeg sa ifra til pappa at jeg har ikke fortalt han alt for å skjerme han. Så fortalte jeg mer detaljer og tror han har brutt kontakt nå.

Den eneste som tror meg er den som har fått med seg noe av det, onkelen min. Han lærte meg å forsvare meg selv etter å ha hørt hvordan den veldig voksne fyren pratet til meg på da 19 år. 

Så tegn på slikt kan være at man trekker seg fullstendig inn i seg selv, utagerer mer både med sinne, følsomhet og antrekk, at man ikke har sperrer for noe og ikke klarer å sette grenser for seg selv. Det kan være at et barn brått endrer personlighet totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde det var 17 år?

Det er mulig jeg husket feil tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...