AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #1 Skrevet 21. september 2024 Jeg bør trene… minst 4 dager i uken. Har stillesittende jobb, og har tidligere vært overvektig. Men HVORDAN skal jeg klare å få til det når jeg kobber 100% og er alene med aktive barn? Når klarer dere andre å få frigjort 1,5 time til trening i hektiske hverdager? Min dag starter 0615. Da er det vekking av barn, lage frokost. smøre matpakker, rydde kjøkken, flette hår, ordne meg selv (må se ok ut på jobb) osv. 0745 sendes alle ut døra. 0815 - 1600 er jeg på jobb, hjemme ca, 1630, og da er det lage og spise middag, husarbeid, transport av unger, kveldsmat og kveldsstell. Yngste legges 21 og eldste 22. Etterpå går jeg i dusjen, og rydder siste runde i huset. Pakker sekker og vesker, finner frem klær, gymtøy osv. er som regel klar for senga mellom 23 og 24-timers Men NÅR klarer andre alenemødre å trene? Forstår det ikke… Anonymkode: 64440...0f7
Grüner Skrevet 21. september 2024 #2 Skrevet 21. september 2024 (endret) Hvorfor bør du trene MINST fire dager i uka? Fra et helseperspektiv trenger du ikke trene så mye som det og som alenemor har du vel heller ikke store idrettslige ambisjoner? Når du allerede sliter med å få trent og legger lista så høyt, er du dømt til å mislykkes. Halver ambisjonsnivået til 2 dager i uka f.eks. én hverdag og én helgedag. Gjerne sett av et fast tidspunkt enten til gruppetrening eller til egentrening, slik at både du og familien har noe fast å forholde seg til. Når barna dine legger seg kl 21 og 22, høres det ikke ut som de er småbarn lenger, og da klarer de fint å være alene en time eller to mens du trener. Så store barn klarer også fint å smøre matpakke og finne gymtøy selv. Slik du driver nå, syr du unødvendig mye puter under armene på barna dine og lager bare ekstraarbeid for deg selv. Ellers er jo hverdagsaktivitet bra. Kanskje du kan slå to fluer i én smekk, hvis du kjøper deg el-sykkel og sykler til jobb? Endret 21. september 2024 av Grüner 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #3 Skrevet 21. september 2024 Legge deg klokken 22:00 og stå opp 05:00? Anonymkode: 329e9...555 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #4 Skrevet 21. september 2024 Grüner skrev (3 minutter siden): Hvorfor bør du trene MINST fire dager i uka? Fra et helseperspektiv trenger di ikke trene så mye som det og som småbarnsmor har du vel heller ikke store idrettslige ambisjoner? Når du allerede sliter med å få trent og legger lista så høyt, er du dømt til å mislykkes. Halver ambisjonsnivået til 2 dager i uka f.eks. én hverdag og én helgedag og allier deg med mannen din slik at du får prioritert disse dagene. Gjerne sett av et fast tidspunkt enten til gruppetrening eller til egentrening, slik at både du og familien har noe fast å forholde seg til. Ellers er jo hverdagsaktivitet fint. Kanskje du kan slå to fluer i én smekk, hvis du kjøper deg el-sykkel og sykler til jobb/bhg? Har ingen mann - er alenemor uten fast avlastning. Barna er ikke så små, men veldig aktive, så kjøres og følges opp til kamper, trening og øving hver dag. Jeg klarer to økter i uken, men føler det ikke er nok for å opprettholde den fysiske tilstanden jeg ønsker - sterk, sunn og 40+. Er det mulig med to økter i uka liksom? Har max tid til 30 min transport til og fra jobb, og bruker allerede el-sykkel. Så sykler allerede (på el-sykkel) en time hver dag. Sofa (Netflix-tid) er max 5 t/uka.,.. Anonymkode: 64440...0f7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #5 Skrevet 21. september 2024 El sykkel… Gå over til vanlig sykkel Anonymkode: 151a8...683 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #6 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ingen mann - er alenemor uten fast avlastning. Barna er ikke så små, men veldig aktive, så kjøres og følges opp til kamper, trening og øving hver dag. Jeg klarer to økter i uken, men føler det ikke er nok for å opprettholde den fysiske tilstanden jeg ønsker - sterk, sunn og 40+. Er det mulig med to økter i uka liksom? Har max tid til 30 min transport til og fra jobb, og bruker allerede el-sykkel. Så sykler allerede (på el-sykkel) en time hver dag. Sofa (Netflix-tid) er max 5 t/uka.,.. Anonymkode: 64440...0f7 Om du klarer 2 økter i uka, kan du også ta to hjemmeøkter,kjøp deg noe enkelt hjemmeutstyr. Du kan også skru av elsykkel funksjonen litt av tiden sånn at det blir mer trening. Sykling trener jo store muskelgrupper som rumpe, lår og legger Anonymkode: 693d9...072 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #7 Skrevet 22. september 2024 Har du mulighet for å feks å drive med transport-trening? Du kan gå eller løpe deler av strekningen til/fra jobb feks. Evt, har du mulighet for å gå tur i lunsj-pausen på jobb? Anonymkode: d5669...00f
FrkSolsikke Skrevet 22. september 2024 #8 Skrevet 22. september 2024 Tren mens barna er på aktiviteter? Jeg kjører ungene på aktiviteter/trening, og så trene jeg (løper/helsestudio) mens ungene gjør sitt. 👍🏻 man kan også bytte på med andre foreldre med kjøring, slik at man får litt mer tid til seg selv innimellom. (Mamma må ikke være med og se på aktivitetene hver eneste gang) 😜 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #9 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bør trene… minst 4 dager i uken. Har stillesittende jobb, og har tidligere vært overvektig. Men HVORDAN skal jeg klare å få til det når jeg kobber 100% og er alene med aktive barn? Når klarer dere andre å få frigjort 1,5 time til trening i hektiske hverdager? Min dag starter 0615. Da er det vekking av barn, lage frokost. smøre matpakker, rydde kjøkken, flette hår, ordne meg selv (må se ok ut på jobb) osv. 0745 sendes alle ut døra. 0815 - 1600 er jeg på jobb, hjemme ca, 1630, og da er det lage og spise middag, husarbeid, transport av unger, kveldsmat og kveldsstell. Yngste legges 21 og eldste 22. Etterpå går jeg i dusjen, og rydder siste runde i huset. Pakker sekker og vesker, finner frem klær, gymtøy osv. er som regel klar for senga mellom 23 og 24-timers Men NÅR klarer andre alenemødre å trene? Forstår det ikke… Anonymkode: 64440...0f7 Ts Hvor gammel er barna? Mine er nå alene på fritidsaktiviteter som gjør at jeg løper i nærmiljøet rundt der de er på aktivitet. Det gjør at jeg få trent. Ellers er det håpløst. Andre dager må jeg gjøre det i stua når de har lagt seg, evt. når de spiser kveldsmat og har skjermtid. Jeg jogger hver dag. Anonymkode: 4cd7f...680
Baratheon Skrevet 22. september 2024 #10 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bør trene… minst 4 dager i uken. Hvorfor bør du det?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #11 Skrevet 22. september 2024 Hvis barn legges kl 22 og 21 er de kanskje så store at de klarer seg selv litt mens du trener en rask økt? Anonymkode: 698a8...631
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #12 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har ingen mann - er alenemor uten fast avlastning. Barna er ikke så små, men veldig aktive, så kjøres og følges opp til kamper, trening og øving hver dag. Jeg klarer to økter i uken, men føler det ikke er nok for å opprettholde den fysiske tilstanden jeg ønsker - sterk, sunn og 40+. Er det mulig med to økter i uka liksom? Har max tid til 30 min transport til og fra jobb, og bruker allerede el-sykkel. Så sykler allerede (på el-sykkel) en time hver dag. Sofa (Netflix-tid) er max 5 t/uka.,.. Anonymkode: 64440...0f7 Hvis øktene er effektive nok, så holder det med to økter i uka. Men nå aner jeg ikke hvilken "fysisk tilstand" du ønsker. Anonymkode: 8e38d...606
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #13 Skrevet 22. september 2024 Les den andre tråden rett under her med "Det handler om prioriteringer, trening i en aktiv hverdag". Mye tips der. Anonymkode: 498c0...932
PM75 Skrevet 22. september 2024 #14 Skrevet 22. september 2024 Helsemessig er det minst like viktig at du slutter å bekymre deg og får nok søvn. To ganger i uken som alenemor med aktive barn er veldig bra, vær heller stolt av deg selv!! 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #15 Skrevet 22. september 2024 Du kan jo trene hjemme mens de er våkne. Det gjør jeg Anonymkode: 2e0c7...97c 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #16 Skrevet 22. september 2024 Trener hjemme 😊 kjøp deg noe utstyr du trives med, vi har ett utvalg hantler og spinning sykkel. Anonymkode: d5c9a...43c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #17 Skrevet 22. september 2024 Tabata på stuegulvet eller ute i hagen. Effektiv trening som du får gjort på kort tid. Anonymkode: 01b06...3cb
c_buk Skrevet 23. september 2024 #18 Skrevet 23. september 2024 Sykle til og fra jobb. Jogge før "huset" våkner om barna er gamle nok til å være alene hjemme litt. Om de ikke er det så kan du trene hjemme i 15-30 minutter på morgenen. Tren i helgene. Trenger ikke dra på studio, men tren hjemme eller ute. Finn en familieaktivitet og tren sammen hele gjengen. Tren i lunsjen på jobb, og spis mens du jobber. Bruk trening i arbeidstiden om du har det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #19 Skrevet 24. september 2024 Jeg står opp 0445. Hver dag. For å trene. Legger meg kl 2200. Matpakker lager jeg selvfølgelig kvelden før, ved middagslagingen eller kveldsmaten. Kaffetrakteren står klar om mårran. Det er de små tingene og prioritering som gjør at jeg får tid til å trene så mye som jeg vil. Dekker på til middag før jeg drar på jobb, f.eks. Kutter grønnsaker til tre dager med middag og legger dem til oppbevaring i kjøleskapet. Anonymkode: a99f2...366
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #20 Skrevet 24. september 2024 Få deg en tredemølle, så du kan trene hjemme Ta deg en joggetur mens barna er på fritidsaktivitet, i nærområdet der Gjør noe fysisk sammen med barna i helgene Gå så mye du kan i hverdagen istedet for å bruke bil Velg alltid trapper foran heis Anonymkode: 4d246...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå