AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #1 Skrevet 21. september 2024 Hørte nyleg på NRK nyhetene av dei aller fleste som oppsøker legekontoret har en bakemforliggende psykisk diagnose. Dette får meg til å undre over om terskelen for å gå til legen er blitt så lav at vi er blitt eit folk med hypokondere. Vi klager over helsekøene, og helsepersonellet gjør nok så godt de kan, men kanskje bør folk flest begynne å tenke mer forbyggende på sin egen helse. Kanskje sitter mange å googler når de kjenner på en eit eller annet, og sykligjør seg selv. Noen legger utvilsamt liste høyere en andre for å gå til legen medan andre har klippekort på legekontoret. Noen må oppfordres til å gå til legen før det gjerne er forsent også. Kanskje ligger noe av forklaringen på det ekstremt høye sykefraværet at det inkluderende arbeidslivet ikkje funker optimalt. Mange som blir 100% sykemeldt kunne utmerket hatt gradert sykemelding,. Mange som blir sykemeldt kunne kanskje vert tilbake på jobb noen dager før sykemeldingen går ut o.s.v. Anonymkode: 9a7f8...50b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #2 Skrevet 21. september 2024 Du må til legen når det er psykisk også, det er ting som må ordnes opp i, som endrer mye på hverdagen. Anonymkode: e6e5a...173 2
Grüner Skrevet 21. september 2024 #3 Skrevet 21. september 2024 (endret) https://www.diakonhjemmetsykehus.no/siteassets/documents/VPA/Inspirasjonshefte-om-sykmelding-for-fastleger-Diakonhjemmet-sykehus-2022.pdf https://www.dn.no/-arbeidsmoralen-er-fallende/1-1-1401205 Endret 21. september 2024 av Grüner
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #4 Skrevet 21. september 2024 Tross flere ulike blodprøver og andre tester som viste at jeg var fysisk syk, så fikk jeg høre av somatiske spesialister på sykehus over år at jeg bare var psykisk syk. Dette til tross for at jeg måtte gjennom flere utredninger av psykologer/psykiatere og alle konkluderte med at jeg ikke var psykisk syk. Så lenge trenerte de somatiske spesialistene å utrede meg videre at jeg endte som uføretrygdet fordi sykdommen forverret seg pga. manglende behandling. Men mitt tilfelle er på ingen måte unikt. Spesielt kvinner opplever at reell fysisk sykdom blir bortforklart som psykisk sykdom, og får dermed ikke den helsehjelpen de har krav på. For få år siden kom det også forskning som viste at en rekke psykiske problemer kan være første symptom på en lang rekke spesifikke fysiske sykdommer. Så det er et hav av uvitenhet, samt et veldig ineffektivt helsevesen som hindrer både utredning, diagnostisering og behandling i riktig tid for å unngå videre forverring. Så bør det tas et kraftig oppgjør med måten vi i dag driver samfunnet, for slik det er blitt skaper det sykdom, både fysisk og psykisk! At hver enkelt tar ansvar for egen helse så langt dette er mulig, det burde vært en selvfølge. Men det er dessverre mange som ikke tar dette ansvaret - og der må det langt mer kunnskap og virkemidler inn fra før folk får barn, men også fra barndom. Anonymkode: 36196...905 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #5 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tross flere ulike blodprøver og andre tester som viste at jeg var fysisk syk, så fikk jeg høre av somatiske spesialister på sykehus over år at jeg bare var psykisk syk. Dette til tross for at jeg måtte gjennom flere utredninger av psykologer/psykiatere og alle konkluderte med at jeg ikke var psykisk syk. Så lenge trenerte de somatiske spesialistene å utrede meg videre at jeg endte som uføretrygdet fordi sykdommen forverret seg pga. manglende behandling. Men mitt tilfelle er på ingen måte unikt. Spesielt kvinner opplever at reell fysisk sykdom blir bortforklart som psykisk sykdom, og får dermed ikke den helsehjelpen de har krav på. For få år siden kom det også forskning som viste at en rekke psykiske problemer kan være første symptom på en lang rekke spesifikke fysiske sykdommer. Så det er et hav av uvitenhet, samt et veldig ineffektivt helsevesen som hindrer både utredning, diagnostisering og behandling i riktig tid for å unngå videre forverring. Så bør det tas et kraftig oppgjør med måten vi i dag driver samfunnet, for slik det er blitt skaper det sykdom, både fysisk og psykisk! At hver enkelt tar ansvar for egen helse så langt dette er mulig, det burde vært en selvfølge. Men det er dessverre mange som ikke tar dette ansvaret - og der må det langt mer kunnskap og virkemidler inn fra før folk får barn, men også fra barndom. Anonymkode: 36196...905 Det handler idag mye om økonomi i samfunnet. og mindre grad om livstilendringer som en inderekte følge av økonomien. Sykefraveret i Norge er på verdenstoppen, og det er er mer eit sykdomstegn i samfunnet en hos den enkelte. Norge er også på verdenstoppen i gjeldsgrad blandt norske husholdninger, og ein vet at det ein samanheng mellom økonomi og psykiske sykdomer, men det er ofte tabubelagt. Det gode liv handler vel ikkje om å ha en velfylt bankkonto, og eie mest muleg,og henge på toget til kjøpepresset. Anonymkode: 9a7f8...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå