Gå til innhold

Kan noen forklare at man blir veldig trist av alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg velger som regel å avstå fra alkohol, altså helt avholds. Hvorfor? Jo det er ikke bra for min mentale helse . De gangene jeg drikker å får promille blir jeg ekstremt trist, VELDIG langt nede. Jeg er så fortvilet og trist. Det er ikke bra eller forsvarlig. Jeg frykter å bli farlig trist, så jeg avstår 

det trikker tusenvis av nordmenn av normene hver dag eller hver helg uten å oppleve dette. Så kan noen forklare mekanismen bak dårlige mental helse av alkohol ?

Jeg har mye vondt å bære med meg . Har egentlig ingen venner, en vond barndom med bare utfrysing og mobbing. Bare nedturer . Jeg lever med det. Jeg er i full jobb og følger opp mann og barn. Fungerende sånn sett utenom er svært begrenset sosialt nettverk . Men alkohol fjerner alt av mestringsmekanismer jeg har lært meg i løpet av livet

Alkohol er vanlig. En stor prosentandel av voksne drikker . Hvorfor er det noen, slik som meg, som blir alvorlig trist av det? Alkohol skal gjøre folk avslappet og glad 

Anonymkode: efe6f...b4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alkohol forsterker følelser man allerede har og gjør dem lettere tilgjengelig. 

Anonymkode: 4146f...651

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer nok. Jeg blir vanligvis kjempeglad når jeg drikker passe mye, men så var det en gang at jeg ble vanvittig deppa. Jeg burde droppa den jobbfesten, men hadde jo ikke opplevd noe lignende før. Nå dropper jeg ting om jeg har en dårlig dag.

Anonymkode: 22ec8...47a

Skrevet

Som personen over skriver, mister man et mentalt filter (etterhvert, hvor mye du drikker mot toleranse påvirker jo). Du blir bare avslappet og glad dersom din mentale situasjon tilsier at du blir det. Virker utifra det du skriver som du har noen ting du sliter med utenom alkohol. Kanskje du burde tatt noen samtaler med en psykolog?

Anonymkode: 6b971...3f9

• Liker 1
Skrevet

Det forsterker underliggende følelser. Dette høres ut som noe du absolutt burde bearbeide for din egen del (ikke for å kunne drikke alkohol, men for å få det bedre i livet).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette.

Skrevet
LøkkaLine skrev (33 minutter siden):

Det forsterker underliggende følelser. Dette høres ut som noe du absolutt burde bearbeide for din egen del (ikke for å kunne drikke alkohol, men for å få det bedre i livet).

Ts

Fastlegen forsøkte å henvise meg til DPS for hjelp med bagasjen min. Men fikk ikke plass der . Og har ikke penger til privat . 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Fastlegen forsøkte å henvise meg til DPS for hjelp med bagasjen min. Men fikk ikke plass der . Og har ikke penger til privat . 

Alle som sliter med å føle seg trist / deppa bør sjekkes for mangel på næringsstoffer. Mangel på f.eks jernmangel, vitD, og sikkert fler, kan ha denne effekten på psyken. 

Det kan ha autoimmune årsaker, som cøliaki eller stoffskifteforstyrrelser, underliggende adhd er også underkjent som psykisk belastende. Ikke alle med adhd er impulsive/hypre på utsiden, men såkalt "uoppmerksomme". Problemet er mangel på dopamin. 

Anonymkode: 5995c...11a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg velger som regel å avstå fra alkohol, altså helt avholds. Hvorfor? Jo det er ikke bra for min mentale helse . De gangene jeg drikker å får promille blir jeg ekstremt trist, VELDIG langt nede. Jeg er så fortvilet og trist. Det er ikke bra eller forsvarlig. Jeg frykter å bli farlig trist, så jeg avstår 

det trikker tusenvis av nordmenn av normene hver dag eller hver helg uten å oppleve dette. Så kan noen forklare mekanismen bak dårlige mental helse av alkohol ?

Jeg har mye vondt å bære med meg . Har egentlig ingen venner, en vond barndom med bare utfrysing og mobbing. Bare nedturer . Jeg lever med det. Jeg er i full jobb og følger opp mann og barn. Fungerende sånn sett utenom er svært begrenset sosialt nettverk . Men alkohol fjerner alt av mestringsmekanismer jeg har lært meg i løpet av livet

Alkohol er vanlig. En stor prosentandel av voksne drikker . Hvorfor er det noen, slik som meg, som blir alvorlig trist av det? Alkohol skal gjøre folk avslappet og glad 

Jeg synes du skal søke hjelp for det du bærer på av vonde følelser.

Skulle ønske du fikk flere gode opplevelser sosialt, jeg er helt sikker på at du er en som mange vil ha som venn også!

Jeg drikker ikke selv, sluttet når jeg fikk barn siden jeg var helt tappet for energi og måtte spare inn på alt av energityver så kuttet jeg alkohol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...