AnonymBruker Skrevet 21. september #1 Del Skrevet 21. september Er det svindel? Kan de sende sånn sms på en lørdag? Jeg finner ingen ting om dette i verken digipost eller vanlig post Anonymkode: 19e02...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Del Skrevet 21. september Hei, ikke trykk på linken. Ta kontakt med namsfogden øst mandag og spør om du har en sak der. Ta vare på meldingen i tilfelle de ønsker å se den ifb svindel. Alternativt kan du logge inn på politiet.no, hvor du finner ruten for namsmann/forliksrådet og videre til mine saker. Men ikke trykk deg inn via linken i sms. At det er sendt sms og at det er lørdag er i og for seg ikke faresignaler men linken kan tenkes og vær svindel. Anonymkode: 43f5e...f71 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gogglebox Skrevet 21. september #3 Del Skrevet 21. september (endret) Følg evt denne linken https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/dokumentere/. Ikke logg inn via lenken i e-posten. Hva er epostadressen til avsender? Ser nå at det var en sms, men det samme gjelder der. https://www.altaposten.no/nyheter/i/q1Jaww/advarer-om-nytt-svindelforsoek-namsmannen-sender-ikke-ut-sms-paa-denne-maaten Endret 21. september av Gogglebox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #4 Del Skrevet 23. september Klart det er svindel. Selv om språket har blitt langt bedre de siste årene er det fremdeles såpass dårlig skriftlig norsk at man burde bli på vakt av det der (forhåpentligvis kan de som sender ut ting på vegne av namsmannen kommaregler...) Anonymkode: 6e898...44f 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #5 Del Skrevet 23. september Det er en reell melding fra namsmannen. Anbefaler deg å logge deg inn via politiet.no og deretter trykker deg videre inn på utleggsaker, hvis du ikke ønsker å trykke på linken. Anonymkode: 2299c...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 23. september #6 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 22.04): Er det svindel? Kan de sende sånn sms på en lørdag? Jeg finner ingen ting om dette i verken digipost eller vanlig post Anonymkode: 19e02...251 ring dem og få verifisert brevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. september #7 Del Skrevet 23. september Det er lurt å være skeptisk. Men den enkleste måten å unngå å bli svindlet på er å ikke trykke på linken i selve meldingen/e-posten, men logge direkte inn den rette veien. Altså her ville du ha gått på politiet.no uten å trykke på den linken der, og så sett hva som står i systemet der om en evnt utleggssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #8 Del Skrevet 23. september Når du mottar slik klikker man ALDRI på linken, men går direkte via nettsiden eller ringer til feks politiet for bekreftelse. Anonymkode: c0aea...4f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 23. september #9 Del Skrevet 23. september (endret) Jeg trykker aldri på slike linker, for etatene vil be deg gå og logge deg inn på sine sider, digipost, altinn eller lignende, og så vil informasjonen ligge der. De vil aldri sende deg link til noen av disse stedene, bare oppfordre til å gå dit. Endret 23. september av KnitAndCoffee Skrivefeil 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #10 Del Skrevet 23. september Selvfølgelig er det svindel. Om du sjekker adressen til linken uten å trykke på den så ser du der er en bogus adresse. Alternativt kan man puste med magen og dobbeltsjekke ved å gå inn på riktig måte i riktig portal. Ingen norske statlige virksomheter henvender seg på den måten. De sender evt ut en varsel uten noe link. Dette er en generell kommentar for alle sånne type henvendelser enten det er skatt, politiet, namsmannen, posten eller hva det ikke utgir seg for. Anonymkode: 14e91...ce0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vma Skrevet 23. september #11 Del Skrevet 23. september https://www.politiet.no/utlegg-svare Er jo en legit link (men sjekk at url’en i meldingen faktisk peker dit) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #12 Del Skrevet 23. september Vma skrev (6 minutter siden): https://www.politiet.no/utlegg-svare Er jo en legit link (men sjekk at url’en i meldingen faktisk peker dit) Ja. Man må altså forstå forskjellen på teksten som representerer linken og selve linken (url), som ikke er synlig annet enn når man høyreklikker på link-teksten for å se. For de som ikke skjønner seg på dette, er det bedre å droppe det og heller gå inn på vanlig måte på virksomhetens sider og sjekke der. Anonymkode: 14e91...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. september #13 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig er det svindel. Om du sjekker adressen til linken uten å trykke på den så ser du der er en bogus adresse. Alternativt kan man puste med magen og dobbeltsjekke ved å gå inn på riktig måte i riktig portal. Ingen norske statlige virksomheter henvender seg på den måten. De sender evt ut en varsel uten noe link. Dette er en generell kommentar for alle sånne type henvendelser enten det er skatt, politiet, namsmannen, posten eller hva det ikke utgir seg for. Anonymkode: 14e91...ce0 Hva er bogus med adressen du ser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #14 Del Skrevet 23. september Språket er dårlig. Dette kan umulig være skrevet av en jurist, saksbehandler e.l. Anonymkode: b896f...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #15 Del Skrevet 23. september Snublefot62 skrev (2 timer siden): Hva er bogus med adressen du ser? Det er ikke det du ser som teller, det er linken som teksten er koblet til. Les innlegg #12 Anonymkode: 14e91...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. september #16 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke det du ser som teller, det er linken som teksten er koblet til. Les innlegg #12 Anonymkode: 14e91...ce0 Det vet jeg, men du skriver at du ser det på adressen. Jeg lurer på hvordan du klarer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. september #17 Del Skrevet 23. september (endret) Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Det vet jeg, men du skriver at du ser det på adressen. Jeg lurer på hvordan du klarer det. Svindlerne kan skrive en adresse synlig for leseren, men den leder til en annen side svindlerne vil ha deg til. Denne svindleradressen ser du hvis du på pc holder musepilen over adresselinken UTEN å klikke, og så leser adressen nederst i venstre hjørne på pc-skjermen. Da vil du som regel ser at det er ikke adressen i teksten som kommer opp, men noe helt annet som svindlerne vil ha deg til å besøke. Hvordan man kan gjøre dette (sjekke hvor linken fører uten å klikke) på mobil, vet jeg derimot ikke. Endret 23. september av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 23. september #18 Del Skrevet 23. september Er forskjell på sms og mail. Sms er lettere å se phisngforsøk, vanskeligere å skjule annen adresse bak den i teksten. Er du usikker gå inn på nettsiden til politiet og finn frem til utlegg på nettsiden deres og logg inn og se om det står en oppgave for deg der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. september #19 Del Skrevet 23. september Million skrev (9 minutter siden): Svindlerne kan skrive en adresse synlig for leseren, men den leder til en annen side svindlerne vil ha deg til. Denne svindleradressen ser du hvis du på pc holder musepilen over adresselinken UTEN å klikke, og så leser adressen nederst i venstre hjørne på pc-skjermen. Da vil du som regel ser at det er ikke adressen i teksten som kommer opp, men noe helt annet som svindlerne vil ha deg til å besøke. Hvordan man kan gjøre dette (sjekke hvor linken fører uten å klikke) på mobil, vet jeg derimot ikke. Ja dette er jeg kjent med. Men brukeren jeg sitterte skrev ganske tydelig at det var åpenbart svindel og dro frem at det kunne blant annet ses på adressen. Jeg lurer da på hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. september #20 Del Skrevet 23. september (endret) Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Ja dette er jeg kjent med. Men brukeren jeg sitterte skrev ganske tydelig at det var åpenbart svindel og dro frem at det kunne blant annet ses på adressen. Jeg lurer da på hvordan. Jeg tolket det som at man kan se det på adressen ved å holde musepekeren over og se hvilken url det faktisk leder til, ikke hva som ser ut til i meldingsteksten. Men jeg vet som sagt ikke hvordan man gjør det på sms'er. Bare emailer og fra pc. Men jeg antar at man har noe av samme metode på en eller annen måte fra mobil også, så man har mulighet til å sjekke hvor en oppgitt adresse leder hen FØR man klikker på den. Endret 23. september av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå