AnonymBruker Skrevet 21. september #1 Del Skrevet 21. september Jeg er så heldig at jeg har en venn som inviterer meg til å komme på besøk til hennes leilighet i utlandet. Jeg har vært der flere ganger og vi koser oss sammen. Men det økonomiske "gnager" litt på meg. Jeg betaler ofte for et par middager etc om vi spiser ute, og vi har pleid å betale annenhver gang på matbutikken. Men vi bruker jo også av ting hun har i skapet fra før. Og så lager vi middag hjemme annenhver gang . Jeg bidrar selvfølgelig med renhold osv når vi er der. Jeg føler jo at jeg får "gratis" ferie, dvs prisen er kun flybilletten egentlig. Men hun vil ikke ha noe betalt, og hun vil heller ikke at jeg skal betale alt vi gjør. Hun har bil der, og kjører og henter meg på flyplassen, pluss hit og dit som vi drar sammen, men bensinpenger har jeg tilbudt mange ganger, hun sier nei hver gang. Jeg skjønner at hun helst vil ha meg som "gjest" og at betaling gjør ting kleint. Jeg har ikke lyst til å lage en stor greie ut av det heller. Så jeg lurer på om noen har gode ideer til hva jeg kan gjøre for henne, som kan vise hvor takknemlig jeg er for å få så mange sånne fine turer. Hun er en shopper, så ting til leiligheten vet jeg at hun helst velger selv. Vinskapet der er også stort sett fullt. Anonymkode: e0cea...9cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Del Skrevet 21. september Har hun mange andre venner som også kommer på besøk? Hvis ikke, kanskje hun ser på det at du tar deg tid og penger på flybilletter for å besøke deg som såpass hyggelig at hun genuint ikke føler at hun trenger noe mer? Basert på at du har prøvd å betale mer for deg, ville jeg ikke latt det gnage for mye om du ikke finner noe å kjøpe Anonymkode: 86b79...0a5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #3 Del Skrevet 22. september Forstår ikke helt problemet. Hun inviterer deg til sitt hjem og du gnager på at du ikke får betalt for overnatting. Kanskje litt sånn typisk tankegang for de som er samvittighetsfulle og har lite Syns det er flott du viser takknemlighet tilbyr å dele på mat osv. men ellers ville lyttet til venninnen, fortsatt med å være deg og du er nok en god venninne og hyggelig selskap siden du blir invitert igjen og igjen Anonymkode: 4b3d1...d5b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #4 Del Skrevet 22. september Inviter og spander en fin middag på byen her hjemme. Kjør og hent henne på flyplassen når hun kommer til Norge. Hun er sikkert glad for at du kommer. Det er jeg når folk kommer til vår leilighet i utlandet. De fleste insisterer på å betale noe for seg, eller handler litt ekstra, og jeg sier ikke nei til det, for det går fort ganske mye penger ekstra, men når hun sier nei så mener hun nok det. Anonymkode: bb61f...673 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #5 Del Skrevet 22. september Jeg er bare glad fordi folk ønsker å bruke tid, ferie og penger, på å besøke. Levekostnadene er veldig små, og jeg liker generelt ikke å bli spandert på. Ville heller hørt om du skal bidra med tjenester her hjemme, det er hva som betyr mest for meg. Anonymkode: b8094...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #6 Del Skrevet 22. september Jeg følte en stund litt på det samme da jeg besøkte en venninne som bor i utlandet, og hver gang bodde der 2-3 netter, kanskje 2-3 ganger i året. Jeg betalte ofte for både henne og samboeren når vi var ute og spiste, og det blir jo litt når 3 stk skal ha mat og drikke ute to kvelder på rad. Men jeg innså vel etter hvert at de siste fem årene har besøkt dem 10-12 ganger, og de har vært her 1-2 ganger. Jeg har ikke plass til overnattingsgjester, men jeg har jo også brukt vesentlig mer tid og penger på å fly ned til dem, og opplever at det er ønsket og settes pris på for å opprettholde vennskapet vårt. Sånn sett føler jeg meg ikke forpliktet til å betale «alt» når vi er sammen i hennes hjemland lengre, og tror virkelig ikke hun forventer det heller, nettopp siden jeg tross alt må bruke en del tusenlapper på billetter. Om gratis overnatting er hennes «økonomiske bidrag» til at vi får sett hverandre med jevne mellomrom, så er jo mitt bidrag også ganske stort… Anonymkode: 04ad3...473 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #7 Del Skrevet 22. september Har også hus i utlandet og vil heller ikke ha betalt av venner. Men setter umåtelig pris på vask av hus, luking eller annet forefallende. Så en ekstra innsats tror jeg blir satt mer pris pp. Anonymkode: e56d0...f9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #8 Del Skrevet 22. september Jeg har et fint hus i utlandet i en by der hotell lett koster 4000-5000 kroner natta, og jeg lar venner bo gratis på gjesterommet så mye de vil. Henter og leverer også på flyplassen. For meg holder det at de viser takknemlighet ved å spandere en lunsj eller middag (det er dyrt å bo her, men en lunsj ute koster kanskje 150 kroner) og bare tilbringe tid med meg og sette pris på meg som venn, ikke bare oppholdssted. Men må innrømme at jeg føler meg utnyttet når venner ikke engang tilbyr å betale for flyplassparkeringen når jeg henter dem 😅 Anonymkode: ae68d...a7a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #9 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har et fint hus i utlandet i en by der hotell lett koster 4000-5000 kroner natta, og jeg lar venner bo gratis på gjesterommet så mye de vil. Henter og leverer også på flyplassen. For meg holder det at de viser takknemlighet ved å spandere en lunsj eller middag (det er dyrt å bo her, men en lunsj ute koster kanskje 150 kroner) og bare tilbringe tid med meg og sette pris på meg som venn, ikke bare oppholdssted. Men må innrømme at jeg føler meg utnyttet når venner ikke engang tilbyr å betale for flyplassparkeringen når jeg henter dem 😅 Anonymkode: ae68d...a7a Ikke sant. Det er ikke kroner og øre. Men de små tingene som viser at de bryr seg. Som å ta av på senga og samle handklær. Sørge for at servanten er tørket av. Betale parkering når du bruker din bil. Tilby å spandere når man er på butikken. Kjøpe inn en flaske vin eller annen liten ting som takk. Anonymkode: b8094...558 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #10 Del Skrevet 23. september Jeg har også bolig i utlandet og får venner på besøk. Enig med det meste som er sagt her, dvs det er fint å få påspandert et par middager, betale matvarer ca annenhver gang, betale parkering etc. Men det er faktisk ikke det viktigste for meg. Det viktigste for meg er at gjestene deltar i det daglige arbeidet, på lik linje med meg, som å dekke bord, lage mat, sette inn i oppvaskmaskinen, sveipe over gulvet hvis det trengs, holde det ryddig osv. Gjester som tror jeg skal være tjener, renholder og kokk for dem blir aldri bedt igjen. Anonymkode: edf2e...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå