Gå til innhold

Bli samboere, hvordan dele økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen noen år nå. Han er i en prosess med å flytte inn til meg. Økonomien vår er veldig ulik. Han tjener ca det dobbelte som meg, har nedbetalt bil-lån og studie-lån. Heller ikke hus-lån. 

Han skal flytte inn til meg, der jeg leier pr dags dato. Jeg har også ett barn. Vi skal på sikt kjøpe oss noe sammen. Noen sier at vi skal fordele utgiftene ut i fra inntekt, mens noen sier at vi skal dele alt på 2.. Hva er mest rett her? Det som er til overs vil uansett gå til sparing av nok egen-kap. Vi skal også skrive en grundig samboer-kontrakt. 

Anonymkode: b465d...bad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like mye lommepenger, resten i samme pott som går til alt annet som lån/leie, forsikring osv

Anonymkode: d8d19...292

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Like mye lommepenger, resten i samme pott som går til alt annet som lån/leie, forsikring osv

Anonymkode: d8d19...292

Herlig kommunistisk ide. Skal de begge gå i grå kjeledress også?

Anonymkode: e1f42...a57

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og kjæresten har vært sammen noen år nå. Han er i en prosess med å flytte inn til meg. Økonomien vår er veldig ulik. Han tjener ca det dobbelte som meg, har nedbetalt bil-lån og studie-lån. Heller ikke hus-lån. 

Han skal flytte inn til meg, der jeg leier pr dags dato. Jeg har også ett barn. Vi skal på sikt kjøpe oss noe sammen. Noen sier at vi skal fordele utgiftene ut i fra inntekt, mens noen sier at vi skal dele alt på 2.. Hva er mest rett her? Det som er til overs vil uansett gå til sparing av nok egen-kap. Vi skal også skrive en grundig samboer-kontrakt. 

Anonymkode: b465d...bad

Han skal betale sine utgifter, du dine. Dere deler på husleie, strøm og innboforsikring. Siden du har barn er det rimelig at du betaler litt mer enn halvparten på strøm, ting til husholdning og vaskepulver etc. Du betaler for mat til deg og barnet, han for seg. En pekepinn på mat er Sifo-budsjettet. Ligger dere over det, så deler dere etter samme prosent. Dere har ikke forsørgeransvar for hverandre, og skal følgelig ikke bære den andres levdkostnader.

Anonymkode: ee391...950

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er et utrolig vanskelig tema. Og det også sånn at folk er ulike. 

Noen legger alt i en pott , betaler regninger og klarer å bli enige om hvordan man bruker resten. Man har ulike behov til ulike tider. Kanskje gubben ønsker seg nye ski eller golfkøller i en sammenheng og frua ønsker seg ny sykkel på et annet tidspunkt. Men ellers i hverdagen disponeres pengene fornuftig. 

Andre blir enige om en prosentvis "skatt" av lønna som går til å dekke alle faste utgifter og sitter igjen med resten selv. Man kan ha ulik prosentsats avhengig av hva man blir enige om er fair.  

Alt avhenger av hvordan man klarer å sammarbeide, hva slags verdisyn man har osv. Finnes ingen fasit.

Anonymkode: e1f42...a57

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han skal betale sine utgifter, du dine. Dere deler på husleie, strøm og innboforsikring. Siden du har barn er det rimelig at du betaler litt mer enn halvparten på strøm, ting til husholdning og vaskepulver etc. Du betaler for mat til deg og barnet, han for seg. En pekepinn på mat er Sifo-budsjettet. Ligger dere over det, så deler dere etter samme prosent. Dere har ikke forsørgeransvar for hverandre, og skal følgelig ikke bære den andres levdkostnader.

Men samtidig velger de jo livet sammen.

Anonymkode: 0963c...44c

Skrevet

Det kommer jo an på hvordan dere vil gjøre det. Da mannen og jeg flyttet sammen, bestemte vi oss for at vi var sammen om alt, og at vi var er fellesskap. Dere må rett og slett komme til enighet hvordan dere vil ordne deres økonomi.

For vår del er det våre penger, ikke mine og dine. Det betyr at alt går i felles pott. Jeg tjener vesentlig mer enn ham. Han har et barn fra før 50/50. 

Vi tenker altså ikke på hvem som har mest eller minst. Vi ser på det som én potte som kommer begge til gode. Og utgifter til hans sønn er utgifter jeg altså er med på, med glede. Vil han ha nye sko, kjøper han seg nye sko, som går av felleskassa, akkurat som mine kjøp gjør det. 

• Liker 4
Skrevet
SPOCA skrev (23 timer siden):

Det kommer jo an på hvordan dere vil gjøre det. Da mannen og jeg flyttet sammen, bestemte vi oss for at vi var sammen om alt, og at vi var er fellesskap. Dere må rett og slett komme til enighet hvordan dere vil ordne deres økonomi.

For vår del er det våre penger, ikke mine og dine. Det betyr at alt går i felles pott. Jeg tjener vesentlig mer enn ham. Han har et barn fra før 50/50. 

Vi tenker altså ikke på hvem som har mest eller minst. Vi ser på det som én potte som kommer begge til gode. Og utgifter til hans sønn er utgifter jeg altså er med på, med glede. Vil han ha nye sko, kjøper han seg nye sko, som går av felleskassa, akkurat som mine kjøp gjør det. 

Akkurat slik tenker jeg det er riktig i et samboerskap. Kunne ikke tenkt meg å bo med en som ikke vil gå all in og dele på alt. Dersom man skal sitte og regne på mitt og ditt og "den regningen må du ta" osv. Hadde aldri orket det, da ville jeg heller vært særboer.

Anonymkode: 7e8b2...858

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gjerrig.

Anonymkode: be6c7...273

• Liker 1
Skrevet

Gjerrig.

Pluss at en manns klær kan ta større plass i maskinen og dermed kan forbuket på pulver osv bli like mye som kvinne og barn tilsammen (av erfaring). I tillegg spiser han kanskje mer (mannen her spiser minst like mye som barnet og megselv tilsamme), kanskje han bruker mer strøm... Jeg er enig med de som tenker én pott. Men kontrakt er viktig! 

Anonymkode: dba3c...56d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pluss at en manns klær kan ta større plass i maskinen og dermed kan forbuket på pulver osv bli like mye som kvinne og barn tilsammen (av erfaring). I tillegg spiser han kanskje mer (mannen her spiser minst like mye som barnet og megselv tilsamme), kanskje han bruker mer strøm... Jeg er enig med de som tenker én pott. Men kontrakt er viktig! 

Ja, nettopp. Det er så nye som ikke er likt fra før, at å pirke på sånne ting bare er gjerrig. Så blir man sittende der å pirke og høres smålig og kjip ut.

Ellers enig i at kontrakt er viktig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kødder du? Folk som starter å regne på vaskepulverforbruket bør ikke bli samboer.

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Kødder du? Folk som starter å regne på vaskepulverforbruket bør ikke bli samboer.

Det var det som var poenget, med tanke på de som kommenterte at ts bør betale mer for vaskepulver blant annet. Vi gidder ikke å gå så i detaljer, deler alt i én pott. Unntak er sparing og forsikring til barna.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Hadde en kjæreste som klaget på dopapirforbruket. Han er ex

Skrevet

Det klare utgangspunktet må være at voksne mennesker betaler for sine egne kostnader. Det vil si at den som har barn betaler for barnet også.

Då er det opp til den som tjener mest om han eller hun ønsker å gi den andre en månedlig gave ved å betale mer enn halvparten.

• Liker 1
Skrevet
Sefanja skrev (1 minutt siden):

Hadde en kjæreste som klaget på dopapirforbruket. Han er ex

😂 Hjelpes! For en ting å klage på

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😂 Hjelpes! For en ting å klage på

Ja, og jeg hadde brukt en rull på fire dager. Synes ikke det var så overforbruk heller… Men han begynte å snakke om maksimalt 1 rute til tissing og tre til det andre. Kjente jeg var ferdig med hele mannen der og da.

Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Det klare utgangspunktet må være at voksne mennesker betaler for sine egne kostnader. Det vil si at den som har barn betaler for barnet også.

Då er det opp til den som tjener mest om han eller hun ønsker å gi den andre en månedlig gave ved å betale mer enn halvparten.

Jo, men man betaler ikke mer for strøm bare fordi man har et barn, når mannen tjener dobbelt så mye. Mener han det, er han gjerrig.

• Liker 2
Skrevet

Jo, men man betaler ikke mer for strøm bare fordi man har et barn, når mannen tjener dobbelt så mye. Mener han det, er han gjerrig.

Skulle hun ha betalt mer for strøm om hun hadde tjent mest. Eller skulle han det om det var han som var den som hadde barn?

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Skulle hun ha betalt mer for strøm om hun hadde tjent mest. Eller skulle han det om det var han som var den som hadde barn?

Man betaler strøm likt selvfølgelig, man begynner ikke å flikke på strømmen ved å si at du bruker litt mer strøm enn meg fordi og det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...