AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #1 Skrevet 21. september 2024 Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å rette opp dette! Jeg slet veldig med uren hud som ung, men den har vært bra de siste årene. Brukte Isotretinoin et års tid og var bra etter kuren. Nå er jeg i midten av 30-årene og huden er grufull i ansiktet! Har forsøkt det meste fra apotek og vært hos hudpleier, men hennes anbefalinger hjalp heller ikke. Huden er fet, føles ut som sandpapir i pannen og nesen. Peeler jevnlig, men ille igjen dagen etter. Peeler jeg ikke ser det helt forferdelig ut. Brått har jeg fått uten hud også. Hjelp 😩 Jeg spiser sunt og er ikke overvektig. Hva bruker du som har problemhud? Det urene kan jeg leve med siden det kommer og går, men sandpapiret og fettet plager meg skikkelig! Anonymkode: 84bf1...3c2
Roci Skrevet 21. september 2024 #2 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å rette opp dette! Jeg slet veldig med uren hud som ung, men den har vært bra de siste årene. Brukte Isotretinoin et års tid og var bra etter kuren. Nå er jeg i midten av 30-årene og huden er grufull i ansiktet! Har forsøkt det meste fra apotek og vært hos hudpleier, men hennes anbefalinger hjalp heller ikke. Huden er fet, føles ut som sandpapir i pannen og nesen. Peeler jevnlig, men ille igjen dagen etter. Peeler jeg ikke ser det helt forferdelig ut. Brått har jeg fått uten hud også. Hjelp 😩 Jeg spiser sunt og er ikke overvektig. Hva bruker du som har problemhud? Det urene kan jeg leve med siden det kommer og går, men sandpapiret og fettet plager meg skikkelig! Anonymkode: 84bf1...3c2 Har du utelukket at det kan skyldes noe hormonelt, matvarer intoleranse eller reaksjon på produkter (sminke, solkrem e.l.) ? Bruker du hormonprevensjon, og har du evt byttet denne? Passer du på at du ikke får sjampo og balsam i ansiktet når du vasker håret? Det høres uansett ut som om huden din er fuktfattig, og derfor kompenserer med å produsere ekstra talg, noe som også bidrar til urenheter. Nuppene du beskriver kan være keratosis pilaris, men ettersom du har fet hud, tror jeg det er mer sannsynlig at det er såkalte whiteheads eller lukkede komedoner/hvite hudormer. I første omgang bør du fokusere på å balansere talgproduksjonen ved å tilføre tilstrekkelig fukt i form av en oljefri fuktighetskrem og evt et fuktserum. Du kan i tillegg forsøke et serum med niacinamide (vitamin B3), en antioksidant som bl.a. bidrar til å balansere talgproduksjonen og er antiinflammatorisk. Du sier ikke hvilken form for eksfoliering/peeling du bruker, men overdreven eksfoliering kan gjøre vondt verre. En syreeksfoliering med BHA (salisylsyre) et par kvelder i uken er tilstrekkelig, selv om du kanskje ikke oppnår umiddelbare resultater. BHA et den eneste syren som løser opp talg dypt i porene. Den er også antiinflammatorisk og antibakteriell, og bidrar til å balansere talgproduksjonen og forebygge urenheter. Du bør også bruke en mild rens som ikke tørker ut huden, og unngå produkter med alkohol, parfyme, mineralolje, eteriske oljer og silikon. Om.du ønsker kommer jeg gjerne med forslag til produkter og rutine, og skriv gjerne litt mer om produkter du har brukt og som ikke har fungert for deg.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #3 Skrevet 21. september 2024 Kan faktisk være at du overstimulerer med produkter og peel. Om jeg bruker mild peiling (hvor det står på boksen at det kan brukes to ganger pr dag!) mer enn to ganger pr uke får jeg reaksjoner og uren hud. Anonymkode: 48851...38e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #4 Skrevet 21. september 2024 Jeg måtte slutte å rense ansiktet hver dag, ble tørr og helt jævlig. Anonymkode: bfd7d...bb8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #5 Skrevet 21. september 2024 Du bør oppsøke Dermatologisk sykepleier, eller hudlege. Samt fastlege for å sjekke hormonpanel, vitaminer, allergier. Anonymkode: 77050...405
Roci Skrevet 22. september 2024 #6 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du bør oppsøke Dermatologisk sykepleier, eller hudlege. Samt fastlege for å sjekke hormonpanel, vitaminer, allergier. Anonymkode: 77050...405 Støtter absolutt dette! En hudpleier vil som regel ikke kunne avdekke om det ligger noe medisinsk bak hudproblemene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå