Gå til innhold

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og DBT - Dialektisk atferdsterapi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, som helsepersonell lurer jeg på hvordan du som har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (og eventuelt tillegg diagnoser) har opplevd behandling med metoden DBT - dialektisk atferdsterapi?

Håper på svar i alle former og varianter av de som har gjennomført er slik behandlingsforløp.

Anonymkode: 16a0f...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som hjalp meg var MBT. Var innom DBT i en kort periode, fikk ingen utbytte. Betyr ikke at du ikke kan få det. 

MBT og traumebehandling var eneste som funket hos meg.
Gruppe en dag i uken. En dag med mbt-individualterapi og en dag med traumebehandling (individualterapi). Var intenst og krevde mye, men funket. MBT gruppe- og individualterapi varte i to år, hadde to år til med individualterapi som var blanding av mbt- og traumebehandling.

Har ikke lenger eupf (diagnosen er nå fjernet) og jeg sliter ikke med selvskading lengre. Selv uten direkte "målrettet" adferdsterapi mot det. Det som hjalp var å jobbe med det under og ikke minst, jobbe mye med følelser, tanker og reaksjoner.  

Anonymkode: da760...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva med DBT som ikke ble rett for deg? Jeg ser det er et omfattende behandlingsforløp. Jeg har ikke sjøl diagnose, er nysgjerrig helsepersonell som jobber med noen som har diagnosen og vil derfor gjerne høre om egenerfaringer med denne behandlingsformen.

Jeg ser det foreligger omfattende studier som fremhever DBT som gullstandard for behandling for bla. Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Vanvittig godt å høre at du ikke lenger har diagnosen, da har du nok jobbet grundig og hardt 💛 Hvis jeg forstår deg riktig hadde du tre behandlinger per uke? 

Anonymkode: 16a0f...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...