Gå til innhold

Turnusarbeid og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber turnus og har barn, hvordan løser dere det? Spesielt om begge jobber turnus?

Vi har klart det med å jobbe ‘motsatt’ i mange år, men det er ikke lenger en mulighet. I tillegg innebærer skiftordningen en del overnattinger (flybransjen). Ideelt sett ønsker vi oss en fast barnepasser som kan dukke opp og følge barn til barnehagen tidlig om morgenen eller hente de om ettermiddagen til vi kommer hjem de dagene det er nødvendig. 
Siden au-pair ordningen er skrotet, er jo ikke det en løsning heller..

Finnes det andre i samme situasjon? 🙃

Anonymkode: 1a980...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har jobbet turnus siden vi fikk barn og vi har dessverre måtte jobbe motsatt i alle år, helt til barna kunne være litt alene. 
Det har virkelig vært tøft, jobber mye motsatt enda. Vi har derimot fått helgene sammen, jobber annenhver helg. 
Vi er ikke borte i mange dager slik som dere er, maks to døgn har vi. Jeg har også gått ned i stilling for å løse kabalen. 

Anonymkode: 145d7...a8c

• Liker 1
Skrevet

Glad for å høre at dere fant en løsning🥰

Å gå ned i stilling vil dessverre ikke løse problemet vårt, da vi likevel ville risikere å jobbe 3-4 dager samtidig, og siden scheduleringen er så uforutsigbar vil vi risikere like mye kaos og mindre penger å rutte med til evt barnepass 😅 

tusen takk for svar uansett 😄

Skrevet

Her er det bare jeg som jobber turnus, så det har ikke vært et stort problem. Om noe så har det ført til mer likestilt foreldreskap enn det de fleste andre har. 

Men med en kommune som stenger barnehagene hele julen, hele påsken og fire uker hver sommer har vo vært avhengige av besteforeldre for å få det til å gå opp.

Anonymkode: 5394c...d66

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er faktisk også min erfaring - når man etterlater pappa’n med de små i 4-5 dager så MÅ han faktisk bare klare alt det som normalt ligger på mors skuldre. Og man lærer (nesten) å slippe kontrollen litt, hvilket jeg tror har vært bra for begge parter 😅

Skrevet

Jeg sa opp jobben, og søker nå kun stillinger med arbeid på dagtid. 
Vi forsøkte en periode der begge jobbet turnus med bruk av faste barnevakter, men det gikk ikke i lengden. 
Barnet vårt utagerte og klenget noe voldsomt på oss foreldre, ville ikke sove når vi begge var på jobb, osv. 

Vi har lite familie. Noen bor i utlandet, og min side bor én time unna, ganske avsides, så ikke jobbmuligheter for oss der.

Det koster jo også å betale 175 kr timen til barnevakten. 

Anonymkode: f68d3...989

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...