Gå til innhold

Forebygge vonde knær ved løping/turgåing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går daglig, og jogger nå og da, i marka, ulendt underlag og går i bakker. Går lite og jogger aldri på asfalt. 

Varmer opp og går ned etter jogging, bruker gode sko med demping, er i nedre sjiktet for normalvektig ift BMI. Får altså vonde knær nå og da. Noen som har tips for å unngå dette?

Anonymkode: 9ecc3...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du gjør mye riktig, med tanke på å belaste knærne ofte/mye slik at joggingen ikke blir et sjokk for beina. Hvs slags knesmerter er det du får? Det har nok mye å si for hva du eventuelt kan gjøre for å forsøke å unngå smerter. Selv har jeg en forhistorie med både runners og jumpers knee, og føler at enkelte, spesifikke styrketrenings- og tøyeøvelser hjelper bra både som forebygging og som tidlig behandling hvis jeg begynner å kjenne på noe. 

Anonymkode: f2fa9...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som du gjør mye riktig, med tanke på å belaste knærne ofte/mye slik at joggingen ikke blir et sjokk for beina. Hvs slags knesmerter er det du får? Det har nok mye å si for hva du eventuelt kan gjøre for å forsøke å unngå smerter. Selv har jeg en forhistorie med både runners og jumpers knee, og føler at enkelte, spesifikke styrketrenings- og tøyeøvelser hjelper bra både som forebygging og som tidlig behandling hvis jeg begynner å kjenne på noe. 

Anonymkode: f2fa9...490

Kan du gi noen eksempler på øvelser som funker? Hilsen meg som også lett får vondt i knærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening! Alfa og omega! Du må ha ett grunnlag for musklene, og senefestene!

Jeg tar mye knebøy, bulgarsk utfall, gående utfall med vekt, sittende roing, step up på kasse med vekt, step up med høye kneløft, one leg glute bridge og hip thrust. Har fått øvelsene fra fysio, på grunn av knesmerter grunnet løping.

Nå løper jeg 20-40 km i uka, og har mindt to styrkeøkter pr uke for å styrke knær, ankler og rygg!

Anonymkode: eae11...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...