Gå til innhold

Kan hårfarge påvirke hvordan du blir tatt seriøst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert litt på dette med hårfarge og hvordan det kan påvirke hvordan vi blir oppfattet, spesielt i jobbsammenheng.

Har noen av dere opplevd at hårfargen deres har noe å si for hvor seriøst dere blir tatt? Jeg har selv jobbet i ulike stillinger hvor

jeg har følt at jeg kanskje ikke alltid har blitt tatt på alvor, og jeg lurer på om utseendet, inkludert hårfarge spiller en rolle.

             Det virker som om visse hårfarger, som blondt eller veldig fargerikt hår, noen ganger kan føre til at folk lager visse 

              antakelser om en person. Har noen av dere merket forskjell på hvordan dere blir behandlet når dere har forandret hårfarge?

               Tror dere dette er noe som sitter dypt i samfunnets forventninger, eller er det mer tilfeldig?

Anonymkode: 95610...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Platina = bimbo. Svart = emo og farger = kunstnerisk osv

 

Hilsen ei som farger håret ofte 

Anonymkode: 16db2...56c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke. Men det kommer litt an på stilen også, det er ulike signaler man sender ut til omverdenen hvis man f.eks har helbleket hår, falske øyevipper og negler, eller hvis man har neonrosa hår og tatoveringer. Da tenker jeg at man er en person som ønsker å skille seg ut, men egentlig er helt konform i sin gruppe.

Det mest tillitvekkende er folk som har et balansert, vanlig utseende og hårfarge, uten behov for å skille seg voldsomt ut.

Anonymkode: 36367...0f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har ulike preferanser hvert fall. Mange av dem elsker blond og glad bimbo, mens mange ser tvers igjennom blond bimbo og faller heller for den elegante, kulturelle brunetten.

Anonymkode: 4af72...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser et stramt og speilblankt kollagenansikt med ducklips så forventer jeg hvert fall ikke at det skal komme noe intellektuelt ut av truten.

Anonymkode: 4af72...f4b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårfarge i seg selv, nei.

Men har du andre fysiske trekk som botox, fillers, plastic fantastic med duck face, så tenker jeg mitt om at man ikke er særlig smart.

IMG_3634.webp.6c60e5283f64adb2715d8a42c9a93624.webpIMG_3635.thumb.webp.7cc957c324189c95aa7662315fc0afad.webp

 

Men så må man jo ikke nødvendigvis være blond for å se mindre intelligent ut, bare se på Norske Paradise og Ex-on-the-Beach jenter det, er jo noen der som ser litt ut som de ovenfor, bare uten å være blond i hårfargen.

Så blir man ikke tatt seriøst, tror jeg det er andre grunner enn hårfargen som ligger bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Menn har ulike preferanser hvert fall. Mange av dem elsker blond og glad bimbo, mens mange ser tvers igjennom blond bimbo og faller heller for den elegante, kulturelle brunetten.

Anonymkode: 4af72...f4b

Og noen foretrekker vel den brunhårede bimboen, også, tror du ikke? Eller den kulturelle blondinen?

 

Anonymkode: 649b7...04a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i offentlig etat og der har folk veldig ulike hårstiler. De er voksne, kompetente og profesjonelle. Hårfargen får meg aldri til å vurdere dem på noe annet vis.

Anonymkode: f5899...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket yrke en søker jobb i har jo mye å si, også har totalpakken enda mer å si. Neonfarget hår innen finans eller som advokat ville nok gjerne ikke vekket samme tilliten, eller ha samme (ytre) grad av det en gjerne forventer av noen som er «profesjonelle», i mangel på bedre ord. Tror folk skjønner. Mens det i arbeid med barn og unge gjerne ikke er noe problem med samme ytre og folk vil likevel ha tillit til dem. 
Jeg har med årene merket meg en endring til at det er mer akseptert å skille seg mer ut. Helsepersonell med masse synlige tatoveringer er for eksempel noe folk flest ikke reagerer så mye på idag, kontra før. Selvsagt noen ytterpunkter her også. 

Godt mulig vi får mer bredde i blant annet hårfarger i en del mer konservative miljøer etterhvert også, selv om jeg mener at det ikke helt passer til alle yrker, og det er noe en må ta med i betraktningen om en søker seg til enkelte jobber og har ønsker om et mer unikt utsende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Skal du søke seriøs jobb og kommer med grønt hår, så hemmer det sjansene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...