Gå til innhold

Jeg må oppgi seks referanser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To skal være fra den ene nåværende deltidsstillingen. Den er forsåvidt grei.

To skal være fra en ny deltidsjobb jeg begynte i for en måned siden. Jeg trives veldig godt her og det kan hende stillingen øker på sikt, eller at jeg kan få mulighet til å få noen andre jobber gjennom samme arbeidsgiver. Oppgir jeg disse som referanse er jeg redd for å brenne alle broer siden de allerede har investert i meg. Da taper jeg veldig mye på det om jeg ikke får den nye stillingen jeg søkte på. Jeg forstår heller ikke hvorfor disse skal være referanser siden de ikke kjenner meg ordentlig enda

De siste skal være fra en stilling jeg hadde før den, men jeg husker ikke navnene på noen derfra. I løpet av tiden min der ble jeg operert, fikk komplikasjoner, fastlegen ville ikke sykemelde meg i mer enn tre dager av gangen, arbeidsplassen var irritert fordi jeg ikke ble sykemeldt i mer enn tre dager av gangen sånn at de stadig vekk måtte finne vikarer på kort varsel osv. Det ble bare tull ut av den jobben. Hva gjør jeg med den?

Jeg har ofret mye tid og penger for å dra på de to jobbintervjuene jeg har hatt hos det aktuelle selskapet så føler ikke kan gi meg nå, men begynner å angre på at jeg i det hele tatt søkte. Vet ikke hva jeg skal gjøre

Anonymkode: edaf1...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seks referanser 🫣 himmel. Har du søkt jobb på slottet?! 🙈

Anonymkode: 377bd...3dc

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Tror jeg hadde revurdert hele jobben. Det der er både uprofesjonelt og respektløst. 

Anonymkode: f8d0f...3c2

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært på to intervjuer og de krevde seks referanser, da hadde jeg ikke giddet mer med det firmaet. Hadde ansett dem som useriøse og lurt på hva annet ledelsen kastet bort tid på.

Sikkert noen som er veldig uenige med meg i det, men med cv, erfaring, to intervjuer er det virkelig ikke nødvendig med sååå mange referanser.

Anonymkode: 51b54...d00

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks referanser hadde jeg slitt med å skaffe, ihvertfall hvis det var så konkret hvor de skulle være fra og hvem det skulle være.

To referanser er vanlig, hvorav én gjerne skal være fra nåværende arbeidsplass. Men seks?? Hvem er det som gidder å ringe seks referanser? Ikke jeg ihvertfall, når jeg har intervjuer....

Anonymkode: 65a77...6a3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært på to intervjuer og de krevde seks referanser, da hadde jeg ikke giddet mer med det firmaet. Hadde ansett dem som useriøse og lurt på hva annet ledelsen kastet bort tid på.

Sikkert noen som er veldig uenige med meg i det, men med cv, erfaring, to intervjuer er det virkelig ikke nødvendig med sååå mange referanser.

Anonymkode: 51b54...d00

Helt enig. Hadde også stusset veldig på ledelsen sin vurderingsevne. Denne ledelsen virker som micromanagere. Nei takk.

Anonymkode: f8d0f...3c2

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skulle hatt 6 referanser måtte minst en ha vært fra et sted jeg jobbet for over 15 år siden, kanskje så langt tilbake som 25 år siden. To fra nåværende jobb går greit (sjef og teamleder), to fra forrige jobb klarer jeg kanskje (butikksjef er greit, men assisterende butikksjef har flyttet til utlandet). Jobben jeg hadde før det blir vanskelig, da begge mine nærmeste overordnede der er døde. Jeg har jobbet lenge på hvert sted (7-12 år), så det er ny ledelse og nye folk nesten alle steder der jeg har jobbet.

Anonymkode: 23093...733

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 har jeg absolutt ikke... virker så sært! 

Referanser er stress uansett.

Anonymkode: d903a...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde heller pult den som krever 6 referanser i 6 timer uten stopp med en svær strap-on bakfra og da uten lube. 

 

Anonymkode: 6fb96...8b4

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi seks referanser?! Det var veldig spesielt. Aldri oppgitt mer enn 2 eller 3. 

Anonymkode: 85ef6...13f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt enig. Hadde også stusset veldig på ledelsen sin vurderingsevne. Denne ledelsen virker som micromanagere. Nei takk.

Anonymkode: f8d0f...3c2

Det virker mest som at dette er ledere som sliter veldig med å forsvare egne stillinger, og derfor må lage seg selv innbilte "arbeidsoppgaver" som tar tid, for å forsvare at de har de stillingene de har ;)

Uansett et rødt flagg med tanke på hvordan dette arbeidsstedet fungerer.

Anonymkode: 51b54...d00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type stilling er dette knyttet til? Virker helt useriøst-hadde dropper det. Har vært i mange rekrutteringsprosessen til stillinger med krav om master, fra nyutdannete til godt erfarne. Aldri spurt om flere referanser enn to, og da ute like tydelige relasjonskrav som du har fått. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt så mange jeg. Hadde en jobb som tenåring og etter det har jeg kun jobbet samme sted😂Nei dette er useriøs, den stillingen hadde jeg latt gå til andre

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg driti i å søke på den jobb. Så useriøst. Jeg hadde oppgitt én referanse -sjefen min - for det er så lenge siden jeg har jobbet under noen annen sjef.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt anti referanser jeg. Så jeg hadde takket for meg og begrunnet det.

Anonymkode: 4caa6...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt anti referanser jeg. Så jeg hadde takket for meg og begrunnet det.

Anonymkode: 4caa6...73a

Referanser har noe for seg, men 1-2 holder som regel. Husker fra tidligere arbeidsgiver at vi var nære ved å ansette en person etter eksemplariske intervjuer, men eneste referanse viste seg å være en bekjent av vedkommende som ikke kjente til søkers jobbhistorikk. Vedkommende viste seg å være en svindler og ble ikke ansatt på grunn av dette.

Anonymkode: ed396...a77

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trukket søknaden min. Tenk på hva annet dritt de kommer til å servere deg seinere. 6 referanser?! Makan.

Anonymkode: 714f5...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 15.32):

Hvis jeg skulle hatt 6 referanser måtte minst en ha vært fra et sted jeg jobbet for over 15 år siden, kanskje så langt tilbake som 25 år siden. To fra nåværende jobb går greit (sjef og teamleder), to fra forrige jobb klarer jeg kanskje (butikksjef er greit, men assisterende butikksjef har flyttet til utlandet). Jobben jeg hadde før det blir vanskelig, da begge mine nærmeste overordnede der er døde. Jeg har jobbet lenge på hvert sted (7-12 år), så det er ny ledelse og nye folk nesten alle steder der jeg har jobbet.

Anonymkode: 23093...733

Det jeg tenkte også. 

Jeg har jobbet samme sted de siste 5 årene. Forrige arbeidsplass jobbet jeg ved i 10 år. Dersom jeg skulle hatt 6 referanser blir det voldsomt langt tilbake i tid, og referansene blir gitt av mennesker som ikke kjenner meg i dag. Minst 1 av referansene mine fra arbeidsplassen for 15 år siden er også døde. 

Jeg har tatt mer utdanning, kurs, og fått utrolig mye kompetanse på 15 år også, så jeg kan ikke fatte hva en så gammel referanse skulle være verdt. 

For meg hadde det vært et gigantisk rødt flagg at potensiell arbeidsgiver ba om 6 referanser, og jeg hadde vurdert å trekke søknaden. I min bransje er det vanlig å be om 2 referanser, så med mindre denne bransjen TS søker i er noe veldig spesielt så ser jeg ikke nødvendigheten. 

Anonymkode: 95a8d...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trukket søknaden. Ønsker ikke jobbe for noen som krever 6 referanser. I alle fall i dag, hvor et nye er å gå bort fra referanser.

Anonymkode: e49ba...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...