Gjest miki27 Skrevet 22. februar 2006 #1 Skrevet 22. februar 2006 jeg lider av sosial angst og tror jeg har begynt å få alvorlige depresjoner i tillegg av ymse grunner. idag har jeg nesten hatt nervøst sammenbrudd (eller kanskje jeg hadde det, jeg vet ikke helt hva som kjennetenger et nervøst sammenbrudd men slik hadde jeg det idag). jeg gråt i 4 timer nesten sammenhengende isted og nå har jeg tatt meg et par øl og kjenner meg mye bedre... gråt en skvett mens jeg drakk øl isted fordi jeg tenkte på et nært familiemedlem som nylig døde... føler meg ok nå... men jeg kan ikke drikke hver gang jeg blir trist! har planer om å begynne på antidepressiva. virker det like bra som alkohol? alkoholen gjør meg likeglad med en gang nesten men pillene bruker jo lang tid på å virke... bør jeg nevne for legen at jeg lett tar til flaska når jeg blir depressiv? enn om hun sender meg på AA-møte? alkoholiker er jeg ikke.
Gjest 1111 Skrevet 22. februar 2006 #2 Skrevet 22. februar 2006 Dette er nok ting du må ta opp med legen din. De fleste opplever at anti-depressiva flater ut humøret, ingen store nedturer, men ikke noe særlig av oppturene heller. Mange opplever at de "gir faen" i det meste. Det var i alle fall det jeg opplevde, i tilegg til at jeg fikk haugevis av bivirkninger i oppstarten og det tok omtrent to måneder før pillene virket på meg. Alt dette er inviduelt da, så ingen her inne kan fortelle deg hvor lang tid det kommer til å ta før pillene virker på deg og ingen her inne kan fortelle deg hvordan de kommer til å virke på deg. Hvis du også er forfatter av en eller flere innlegg her, litt lenger ned på siden, så vil jeg si at det virker som om du stoler litt for mye på at disse anti-depressiva'ene skal være din redning. Det er ikke slik, og det ville bare være å lure deg hvis jeg sa at de var det. Det er ikke "lykkepiller", du må jobbe med depresjonen og angsten, du kan ikke ta noen piller og tro at alt kommer til å bli bedre og ordne seg av den grunn. Pass på å få ordentlig hjelp med depresjonen din, snakk med fastlegen din og si du er interessert i samtaleterapi. Du bør i tilegg nevne alkoholproblemet ditt. For det er et problem når du tyr til alkohol i triste stunder, og ikke i glade stunder. Det er også viktig i forhold til eventuell medisinering. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #3 Skrevet 22. februar 2006 miki27 her. men jeg tror ikke jeg TØR bli med på terapi... greit nok å prate med legen men hun koster det jo penger hver gang jeg vil prate med henne.... går det ikke an om jeg bare går på pillene? nå begynner jeg å grine igjen... skulle ønske jeg hadde en pille her nå som fikk meg til å "gi faen" som du så fint uttrykte det..
Gjest 1111 Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 går det ikke an om jeg bare går på pillene? Nei. Den legen som bare gir deg piller uten noe annet er i så fall langt bak mål.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 jaha... men enn om vi bare tester pillene først et par måneder da ( så de får virka) hvis jeg har det ok med meg selv da, da trenger vvi vel ikke terapi?
Gjest 1111 Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 Som sagt, det er noe du må snakke med legen din om. Jeg er ingen lege og kan da ikke si hva legen din syns er greit. Men nei, det bør ikke være slik at skal kunne det nei.
Gjest GreenSky Skrevet 22. februar 2006 #7 Skrevet 22. februar 2006 Tja. Hvis du forklarer din situasjon til legen, kan det være at legen venter med å sende deg videre til psykolog før du har gått på på pillene en stund.
Latee Skrevet 22. februar 2006 #8 Skrevet 22. februar 2006 Du må til en psykolog og sammen finne ut hvorfor du lider av disse problemene.. Kun når du finner årsaken kan du igjen bli frisk. Det er iallefall min mening, var i lignende situasjon som deg for et par år siden
Gjest 1111 Skrevet 22. februar 2006 #9 Skrevet 22. februar 2006 (Vil bare si at grunnen til at du bør gå i terapi i startfasen også, er fordi det gjerne er slik at man får viljen tilbake veldig fort, men at humøret ikke går opp i samme takt, og det kan føre til mye (uten å gå i detalj), og derfor bør du gå i terapi helt fra starten også).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå