Gå til innhold

Tips for å gå opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger gode (mat-)tips for å gå opp i vekt på en sunn måte, dvs ikke bare fett/tomme kalorier. Ønsker å gå opp 5-10 kilo (45 kg/167 cm). Gjerne enkle måltider som ikke tar lang tid å tilberede. Har stillesittende arbeid, trener styrke to ganger i uka og går ellers turer og løper litt.

Anonymkode: 27038...978

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøtter og frø er lett å spise og kan spises både naturell og tilsettes salater, wok, havregrøten osv. Frøknekkebrød er også ofte energirikt. 
Avokado er også noe som kan tilsettes mye ulik mat. 
Dadler med penøttsmør og havsalt som du har i fryseren for en rask energibit. 
Smoothies med nøttesmør, avokado, egg, fløteskvett osv. 

Middagsretter med fullfet kokosmelk. 

Det beste er å spise seg opp med sunn mat, og heller tilsette litt ekstra her og der som du har tenkt til å gjøre. Er ofte ikke så mye ekstra som skal til. En håndfull nøtter noen ganger om dagen hjelper på når det er i tillegg til det du alt spiser. Legger du ellers til mer fett så vil det også hjelpe. 

Lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett og karbohydrater i samme måltid skal (hvis du er normalt sammensatt) øke sult følelse, og dermed øke ditt daglige kaloriinntak. Og derfor lagre mer fett på kroppen.

Anonymkode: 33409...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser kostholdet ut idag? Du må spise mer og oftere. Det er vanskelig å endre fra å spise nesten ingenting til å spise 2500 kcal som er rundt det du trenger. For å øke størrelsen på magesekken så må du spise så du "sprekker", altså fylle opp magesekken til du ikke får i mer eller så må du gå å snackse hele tiden. Spise 200kcal annenhver time. å ikke spise tomme kalorier når man er så undervektig som du og må gå opp i vekt er som å si til en med bmi på 50 å ikke spise grønnsaker. Det må til. Avocado, olivenolje, nøtter, er ikke usunne fetter. 

Anonymkode: 4a247...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei

Jeg trenger gode (mat-)tips for å gå opp i vekt på en sunn måte, dvs ikke bare fett/tomme kalorier. Ønsker å gå opp 5-10 kilo (45 kg/167 cm). Gjerne enkle måltider som ikke tar lang tid å tilberede. Har stillesittende arbeid, trener styrke to ganger i uka og går ellers turer og løper litt.

Anonymkode: 27038...978

Spis siste måltid seint på kvelden. Det har iallfall fungert godt for meg. 

Anonymkode: 7e044...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvordan ser kostholdet ut idag? Du må spise mer og oftere. Det er vanskelig å endre fra å spise nesten ingenting til å spise 2500 kcal som er rundt det du trenger. For å øke størrelsen på magesekken så må du spise så du "sprekker", altså fylle opp magesekken til du ikke får i mer eller så må du gå å snackse hele tiden. Spise 200kcal annenhver time. å ikke spise tomme kalorier når man er så undervektig som du og må gå opp i vekt er som å si til en med bmi på 50 å ikke spise grønnsaker. Det må til. Avocado, olivenolje, nøtter, er ikke usunne fetter. 

Anonymkode: 4a247...bcb

Spiser vanligvis fire faste måltider. Spiser etter klokka, da jeg sjelden føler på sult eller matlyst. (Frokost: Gjerne 1-2 skiver grovt brød med makrell i tomat eller kjøttpålegg, med ekte majones og litt grønt. Kanskje en Tine yoghurt med energimusli med nøtter og frukt eller bær. Lunsj: det samme, evt suppe eller havregrøt med sukker, smør og kanel. Middag varierer, men ofte barnevennlig mat som f.eks dampet laks eller stekt sei med grønnsaker, kjøttkaker i brun saus med potet, ertestuing og grønnsaker, spagetti bolognese (har på ekstra ost), fredagstaco, kyllinggryter etc. Kvelds: rester etter middag eller som frokost/lunsj).

Jeg vet at avokado er en god fettkilde, men har spist så mye av det at jeg har utviklet en ganske sterk aversjon mot det. Kan gå hvis jeg lager smoothie.

Nøtter er en god ide å ta en neve av nå og da.

 

Anonymkode: 27038...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har manglet matlyst grunnet stress og utbrenthet. Jeg føler rett og slett ikke sult, og begynner å brekke meg når jeg spiser. Matlysten er helt borte, og jeg har rast ned i vekt siste månedene. 

Jeg oppsøkte en lege, og får oppfølgning på kjernen til problemet: stress og utbrenthet. I tillegg har jeg fått en medisin som setter fart på appetitten, så nå har jeg endelig fått i meg mer mat. 

 

Anonymkode: f86b7...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...