Gå til innhold

Veldig sensitiv baby, kun mørke rom og stillhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen på 7 uker har hele veien vært så følsom, ja han er liten, men har ikke opplevd en så følsom baby før (nummer tre.) Så jeg lurer på hva dette kan komme av, hva kan gjøres?

30 min i stua med tv på, utslitt, viser tegn til å trenge ro med en gang. Sitter et stykke unna tv og ansiktet bort fra tv. 

Bilturer, selvom han sover så viser han tydelig tegn til å være overstimulert 

Søsken som leker i annet rom i huset, baby klarer ikke å finne roen til å sove.

Hver eneste tur utenfor huset så har jeg en baby som er vanskelig å legge etterpå. 

I går var det 2t biltur, pause mellom timene, men likevel utslitt ennå. Finner ikke roen med andre enn meg, må sove oppå meg et døgn i etterkant.

Kan ikke ta en trilletur langs gårdsveien utenat han viser tegn til at dette var litt mye.

Denne uka var det time på helsestasjonen og vi har handlet, i tillegg til den lengre kjøreturen. Det var for mye. 

Noen råd?

Anonymkode: c7f39...e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ser du at baby blir sliten? Spør for en usikker førstegangsmamma 🙈

Anonymkode: 7c96d...cb3

Skrevet

Hva sier helsesykepleier til dette? 

Jeg tenker som så at babyer har ulike temperamentstrekk, og noen blir lettere overstimulert. Men baby kan jo også ha fysiske plager som gjør at de lettere også blir overstimulert, men jeg regner med du nylig var hos lege på 6-ukerskontroll? 

Anonymkode: 104ac...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det samme lurer jeg på. Gravid med første 😅

Anonymkode: d4cf7...6f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva sier helsesykepleier til dette? 

Jeg tenker som så at babyer har ulike temperamentstrekk, og noen blir lettere overstimulert. Men baby kan jo også ha fysiske plager som gjør at de lettere også blir overstimulert, men jeg regner med du nylig var hos lege på 6-ukerskontroll? 

Anonymkode: 104ac...207

Det er til uken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mye gråt, vanskeligere å roe, sover lett, finner ikke dyp søvn, mye uro, gulper mer og lettere. Unnvikende blikk, nyse masse, dirrende hake når det blir for mye eller noen brått på (gjerne søsken.)

Det jeg har merket mest og lært meg er en type lyd han lager før gråten etter søvn begynner. Jeg har gjort alt jeg kan for at han kan klare å sovne i stua. Blant annet egen seng der, men nekter søvn. Tar med senga inn på rommet og han slokner med en gang.

Skrevet

Du får nok ikke endret personligheten til baby selv om toleransen kam trenes opp til en viss grad. Gjør det som er best for baby og for familien som en helhet 🩷

Skrevet

Er de to første jenter? Min erfaring er at guttene har vært mer følsomme, blir lett overstimulert og sovet dårligere❤️

Skrevet
Klokkeblomst_85 skrev (10 minutter siden):

Er de to første jenter? Min erfaring er at guttene har vært mer følsomme, blir lett overstimulert og sovet dårligere❤️

Tre gutter. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er klart at babyer er ulike, men med første hadde du jo ingen barn i huset fra før og med andremann kun en. Det er ofte med to små barn at det blir mye lyd, pga lek og krangel dem imellom.

Det er kanskje litt mer stress for deg og mannen også, selv om det ligger litt underbevisst? Små barn plukker jo slikt opp raskt, bare de ligger inntil deg og kjenner pulsen.

Anonymkode: bc7b8...f61

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er klart at babyer er ulike, men med første hadde du jo ingen barn i huset fra før og med andremann kun en. Det er ofte med to små barn at det blir mye lyd, pga lek og krangel dem imellom.

Det er kanskje litt mer stress for deg og mannen også, selv om det ligger litt underbevisst? Små barn plukker jo slikt opp raskt, bare de ligger inntil deg og kjenner pulsen.

Anonymkode: bc7b8...f61

Jeg er veldig rolig og stresser aldri, noe helsestasjonen også har lagt merke til. Dette er jo ikke bare når barna er hjemme, på dagtid når vi er alene så kan jeg ikke se på tv i mer enn 30 min fordi hn er sliten av lyd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tre gutter. 

Alle barn er individuelle, så tydeligvis bare en mer følsom baby❤️ 

Skrevet

Sånn var min baby også i begynnelsen. 
Nå er hun 8 mnd og det er blitt en del bedre, men fortsatt liker hun seg best hjemme. Begynte å bedre seg da hun var rundt 5 mnd

I begynnelsen var det å ha besøk for mye. En tur på butikken var slitsomt for henne (mye gråt under og etterpå). Hvis vi dro steder med henne visste vi at kvelden og natta ble påvirket av det. 

Vi øvde litt og litt, men respekterte at hun er sånn. F.eks. på butikken tok vi henne med når vi skulle ha noen småting, ikke på storhandling. Skjermet så mye som det gikk, og gjør det fortsatt. Hvis vi kan unngå de tingene vi vet hun syns er verst gjør vi det. F.eks. å kjøre langt. 
Men det er som sagt blitt lettere for henne å tåle diverse greier nå :) 

Anonymkode: 80c13...e03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...