Gå til innhold

Hvorfor er det grense på 10 dager fra dødsfall til begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har gått bort ved naturlig død, og det tok 18 dager fra dødsfallet til bisettelsen.

Jeg lurer på hvorfor det tok mye lenger tid enn 10 dager, men vil selvfølgelig ikke spørre familien hans.

Tar det lenger tid når man blir obdusert?

Er det en øvre aldersgrense for obduksjon?

Anonymkode: 491d4...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En venn av meg har gått bort ved naturlig død, og det tok 18 dager fra dødsfallet til bisettelsen.

Jeg lurer på hvorfor det tok mye lenger tid enn 10 dager, men vil selvfølgelig ikke spørre familien hans.

Som regel ikke. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 5a999...e5e

Skrevet

Kan være flere ting som spiller inn. Obduksjon er en ting , tilgang på prest kan være et problem( hvertfall på bygda) man kan drøye slik at de nærmeste får reist dit ( det er ikke alltid så lett å bare få fri på dagen og reise fra alt) 

Anonymkode: 83a03...18a

• Liker 3
Skrevet

For oss tok det lenger tid med obduksjon. Det var litt kø akkurat da, rett og slett. Første ledige tid til begravelse etter obduksjonen var da noen dager etterpå det igjen. Det var bare praktiske grunner til at det ble sånn.

Anonymkode: 96b42...092

Skrevet

Det kan ha helt praktiske årsaker, som at man må vente på ledig kirke/prest,  helgedager eller tilsvarende udramatiske bagateller. Sist det var dødsfall i min familie tok det 14 dager før det ble begravelse, uten at det var hverken obduksjon eller noe annet unormalt involvert. 

• Liker 1
Skrevet

No er regelen innen ti virkedager. Ikke ti dager. Vesentlig forskjell. Obduksjon kan ta veldig lange tid noen ganger. Er det stor pågang til patologer så tar det lang tid. De er for få som kan den jobben dessverre. Så er det stor mangel på prester rundt om kring også. 

Anonymkode: b1638...034

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Av og til er det rett og slett kø på tid i kirken. 

Anonymkode: 6769f...c13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den øvre grensen på 10 døgn henger igjen i fra gammelt av. Nå har de gode kjølerom, og de pårørende kan søke om å få bruke lengre tid, for eksempel dersom noen bor lengre unna eller andre praktiske grunner gjør det vanskelig å få begravelsen gjennomført innen 10 døgn. 
Men har dødsfallet skjedd slik at det kan være spørsmål om det har skjedd noe straffbart, eller den døde for eksempel har lagt død bak en ulåst dør etter dødsfallet, så skal politiet frigi liket før de pårørende kan begynne å planlegge begravelse.

Så her kan være mange årsaker til at begravelsen holdes lenge etter dødsfallet. 

Anonymkode: e0cc4...9ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av og til er det rett og slett kø på tid i kirken. 

Anonymkode: 6769f...c13

Så mye kø er det ikke i kirkene, da tar prestene mandagen til hjelp. (For prester er mandag fridag, fordi de jobber søndag).

Anonymkode: e0cc4...9ab

Skrevet

Her i Oslo var det en periode med overdødelighet etter covid som gjorde at det var kø enkelte steder i byen. Har også opplevd at det tar lengre tid pga konflikt blant pårørende. I den lille bygda jeg kommer fra pusher de det ofte fordi det er tungvint å reise dit, og de ønsker å gi flest mulig tid til å samle seg.

Anonymkode: 05dba...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det tar lengre tid hvis en må obduseres, ja. Men hvis familien er i sjokk, kan det også ta lengre tid. Hvorfor skulle det være noen aldersgrense for obduksjon? Obduksjon skjer kun ved unaturlig dødsfall uansett alder. 

Skrevet

Vi ventet, slik at alle som ville kunne komme. Kunne selv velge dato.

Trenger ikke legge mer i det enn det.

Anonymkode: 08ac3...268

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

No er regelen innen ti virkedager. Ikke ti dager. Vesentlig forskjell. Obduksjon kan ta veldig lange tid noen ganger. Er det stor pågang til patologer så tar det lang tid. De er for få som kan den jobben dessverre. Så er det stor mangel på prester rundt om kring også. 

Anonymkode: b1638...034

Ok, da har jeg misforstått som har trodd det var 10 dager og ikke "virkedager".

Ts

Skrevet
Grüner skrev (2 timer siden):

Det tar lengre tid hvis en må obduseres, ja. Men hvis familien er i sjokk, kan det også ta lengre tid. Hvorfor skulle det være noen aldersgrense for obduksjon? Obduksjon skjer kun ved unaturlig dødsfall uansett alder. 

Jeg trodde det var en øvre aldersgrense, fordi en venninne av meg fortalte at hennes mann ikke kunne obduseres da han døde plutselig, fordi han var 60 år og det var over øvre aldersgrense.

Ts

Skrevet

Her gikk det nesten 14 dager fra dødsfall til begravelse, og det var fordi kirken var opptatt med andre begravelser og arrangementer. Da årsaken var kreft var det heller ingen obduksjon, så ventetid bestod kun av venting på ledig kapasitet fra kirken. 
(Jeg bor på en liten plass, det kan kanskje spille inn?) 

Anonymkode: 76049...af9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, da har jeg misforstått som har trodd det var 10 dager og ikke "virkedager".

Ts

10 virkedager ja. Når min kone døde la vi begravelsen til 14 dager etter dødsfallet, det blir 10 virkedager. Vi ventet så lenge som mulig uten å søke pga. at hennes datter (min stedatter) skulle føde uka etter dødsfallet. Så det kan være mange grunner til at det tar litt tid. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...