Gå til innhold

Grusomt på trening med betablokker.. erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dosen som anbefales mot migrene er 120-240 mg, så tviler vel på det dessverre 

Anonymkode: 316cf...a26

Da er det tilbake til lege/nevrolog med beskjed om at betablokker gir for mange bivirkninger, og neste steg i migreneforebyggende behandling kan evt tas. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
klarinetta skrev (1 minutt siden):

Da er det tilbake til lege/nevrolog med beskjed om at betablokker gir for mange bivirkninger, og neste steg i migreneforebyggende behandling kan evt tas. 

Ja, tredje forebyggende medisin jeg prøver nå, så håper jeg kan få noe av nevrolog som evt funker bedre:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, tredje forebyggende medisin jeg prøver nå, så håper jeg kan få noe av nevrolog som evt funker bedre:) 

Synes det er ille at vi skal gjennom alle disse medisinene før vi faktisk får tilgang på det som virker mot migrene. Ikke vær villig til å godta bivirkninger av "medisin" som puttes på oss bare fordi det er billigere for staten. 

Forhåpentlig kan du få innvilget de nye medisinene etterhvert, husker ikke navnet men en forkortelse på 4 bokstaver brukes. Og evt botox. 

Anonymkode: 17c17...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes det er ille at vi skal gjennom alle disse medisinene før vi faktisk får tilgang på det som virker mot migrene. Ikke vær villig til å godta bivirkninger av "medisin" som puttes på oss bare fordi det er billigere for staten. 

Forhåpentlig kan du få innvilget de nye medisinene etterhvert, husker ikke navnet men en forkortelse på 4 bokstaver brukes. Og evt botox. 

Anonymkode: 17c17...b42

Vydura bør bli på blå resept. Er den eneste godkjente migrenemedisinen siden 90-tallet. Alle andre forebyggende er medisiner mot helt andre tilstander enn migrene. Hjertemedisin, epilepsimedisiner,  lykkepiller osv. 

Jeg er lei av å føle meg som en prøvekanin, så tusen takk for støtten:) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja! Dette kjenner jeg til. Begynte på betablokkere for migrene i vår. Slet med å prestere på trening. Merket også den tyngdefølelsen i beina du snakker om bare ved å gå opp noen etasjer. Men etter et par uker så uten et eneste migreneanfall (hos meg har jeg hatt anfall flere ganger i uken) så syns jeg det var verdt å fortsette likevel. Så fikk det bli som det ble med treningen. 

Men så fant jeg ut at dersom jeg tar dosen på kvelden før leggetid, og så trener  dagen etter så merker jeg det ikke på trening. Halveringstiden er bare 3-4 timer. 

Tar propranolol 40 mg på kveldstid. 

Har redusert migrenehyppigheten betraktelig. 

Anonymkode: 72365...3ee

Takk for tips om å ta på kvelden. Frykter at jeg blir fryktelig svimmel om jeg tar hele dosen i ett bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tar betablokkere pga høy puls, og presterer mye bedre på trening med de! Men bruker Selo-zok.

Har brukt de 3-4 måneder, og har heller ikke hatt migrene etter jeg startet på de. Føler både hodet og kroppen er tusen ganger lettere nå, enn før jeg startet på de. Løper 4-10 km nesten hver dag nå.

Anonymkode: 6c00f...5b0

Hvilken dose går du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken dose går du på? 

Den dosen jeg og kardiologen har kommet frem til at jeg fungerer best på.

Det er ikke tillatt diskutere doseringer og komme med doseringstips her. Og den dosen som funker for meg funker ikke nødvendigvis for deg, doseringer må du ta med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den dosen jeg og kardiologen har kommet frem til at jeg fungerer best på.

Det er ikke tillatt diskutere doseringer og komme med doseringstips her. Og den dosen som funker for meg funker ikke nødvendigvis for deg, doseringer må du ta med lege.

Ah, forstår! Er det en betablokker det der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ah, forstår! Er det en betablokker det der? 

Selo-Zok er en betablokker ja :) I følge felleskatalogen brukes den blant annet for migrene.

Men jeg hadde skyhøy puls under trening før, så jeg ble fullstendig utslitt av den minste ting. Eneste negative bivirkningen jeg har nå er kalde hender og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tar betablokkere pga høy puls, og presterer mye bedre på trening med de! Men bruker Selo-zok.

Har brukt de 3-4 måneder, og har heller ikke hatt migrene etter jeg startet på de. Føler både hodet og kroppen er tusen ganger lettere nå, enn før jeg startet på de. Løper 4-10 km nesten hver dag nå.

Bruker denne jeg også, men føler meg trøtt og slapp. Skal sies at jeg er snart 70, og at jeg sluttet med røyk for et halvt år siden. Ble litt overrasket da jeg nylig bestemte meg for å legge om gåturene litt. Nå har jeg funnet en liten bakke som jeg går opp/ned hele tiden slik at jeg får litt pust. Hadde rett og slett ikke klart dette (så mange ganger opp/ned) for et par år siden da jeg røyka! Hvis ikke medisinen har "skylda" da. Men deilig å kjenne på at man klarer, skal øke på gradvis er målsettingen.

Anonymkode: fde23...442

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker denne jeg også, men føler meg trøtt og slapp. Skal sies at jeg er snart 70, og at jeg sluttet med røyk for et halvt år siden. Ble litt overrasket da jeg nylig bestemte meg for å legge om gåturene litt. Nå har jeg funnet en liten bakke som jeg går opp/ned hele tiden slik at jeg får litt pust. Hadde rett og slett ikke klart dette (så mange ganger opp/ned) for et par år siden da jeg røyka! Hvis ikke medisinen har "skylda" da. Men deilig å kjenne på at man klarer, skal øke på gradvis er målsettingen.

Må skyte inn at jeg ikke tar noe for migrene, det har jeg aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...